I dag dog den...

Min ZR 600 efi dog i dag och jag fick bli bogserad hem av en Yamaha :eek:

Efter en tids körning stannade jag motorn. När jag sedan skulle starta den var den riktig svårstartad. När den väl hade startat gick den bra på tomgång men vid gaspådrag vill den dö, Den låt som en förgasarmotor som man var tvungen att "lirka" med gasen för få upp i varv.

Väl uppe i varv gick åter igen som en skollad.

Sedan stannade jag den igen och den dog för gott...

Jag vet är är mycket skrivet om just stator och elfel, men vad tror ni?
 

drasties

Medlem
4 okt 2006
36
0
1
Dalarn
så var min 550efi å då va det en kolvring som hade snurrat sig. så nu står man med en slut kolv+cylinder..
kolla kompet i den.
Lycka till!!!
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
OT men ni är inte ensamma, ena avgasporten gick av på min snopro och föll in i cylinderloppet. Summa summarum: cylinderpaj och kolvhaveri + lite smått och gott som måste bytas. Det är kul nästan jämt med skoter, kul att det är kul att skruva.
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Tror nog inte de är nåt kolvhaveri då går den nog inte alls, inte iaf min gick. Vete fan va de kan vara, har samma problem och är säkert lika förbannad på skrotet som du.

Bara kompression e någorlunda lika på båda cylindrarna så är dom nog i skick, hur mycket de skulle vara minns jag inte.

Köpte precis nya cylinderfoder, kolvar, kolvringar och packningar (wiseco), de gjorde mig 600€ fattigare...
 
Kan nog bli en spänande tråd detta :)

Till att börja med skall jag byta startsnöre som har gått av. När jag har skiten nede kommer jag att mäta upp statorn. Jag tror dock inte det är ngt fel på den, men man vet aldrig.

Sedan blir det att testa kompressionen.
Efter det skall kablarna från styret kollas. Dödarknappen har ej fungerat på länge och där kan det vara ett el-fel. Även tummvärmen är paj och en av dess kablar är lös vet jag.

Har läst att det kan vaera kabelbrott längs styrstången, så det blir att kolla hela vägen ned.

Återkommer med rapport. Dock har jag bara helger på mig att meka.... och idag är det måndag. :mad:
 
Startsnöret bytt.

Ang kompressionen, så testade jag den, Kompen gick upp till 9kg på båda cylindrarna. Dock lite lustigt att mätarnålen som skall stanna vid max gick ned av sig själv utan att jag släpte ut trycket. Det beror nog säkert på min nyinköpte kompressionprovare.

Inga kabelbrott, dock har jag mätt upp att startor trasig! 5200 för en pirat och 8000 för original. :mad: Skall försöka få den omlindat.

Men med vilken avdragare använder ni för att få loss svänghjulet? Gärna en bild.
 
Last edited: