Ibland går det bra på riktigt!

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Kände bara att jag ville berätta något i mina ögon positivt.



Det börjar med att i fredags 13/2 så slutar jag tidigt och åker hem för att tanka och ställa skotern redo för en tur till ett lokalt evenemang på lördag.



Bestämmer mig för att ta en liten repa på skaren med skotern när den ändå är startad. Det är en xtrim 600 sdi-07.



kör en liten vända runt gården och smäller såklart i en sten, jag flyger som en vante. (gick runt 40) Kliver upp och går fram till skotern, ser först inga skador men när jag kör tillbaka mot gården så svänger styret till höger för att köra rakt fram, höger skida "plogar" och höger sida på skotern "dippar". Jag ringer folksam direkt och anmäler skadan, får ett skadenr och blir tillsagd att ta den till östersund på måndag. Då jag har 11-12 mil dit frågar jag om jag får ta den till TJ's i Storåbränna då det är närmare och de nog kan ta emot den på lördag. Det gick bra. Ringde TJ's och fick komma upp med den direkt. Knappt två timmar efter smällen så är den avlämnad.



Idag ringde jag till TJ's för att pejla läget och höra ifall de hunnit kika på den. Fick svaret att det inte var så farligt skadat och att de lämnat kostnadsförslag till Folksam. Jag ringer till Folksam för en update och får veta att de alldeles precis godkänt kostnadsförslaget. Ringer tillbaka till TJ's igen och får veta att de precis fått det godkänt och beställer delarna precis då. Tycker det är väldigt bra och fort jobbat av både TJ's och Folksam. Med lite tur får jag kanske hämta den. om en vecka eller så. 😁



Roligt när det flyter på och allt går smidigt. Ville bara dela med mig.



//Dennis
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har du skotern försäkrad av folksam?!?!
Får man inte ha det? Bara att allt gick så smidigt är ju värt att betala mer för. Jämför med skitförsäkringsbolag som dina eller gjensidige där du blir röv*****ad vid en sån här händelse.

Själv har jag trygghansa som är absolut dyrast men man får ställa av och på hur mkt som helst.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har allt försäkrat i folksam, de har alltid varit hjälpsamma och smidiga. Innan jag tecknade helförsäkring, så hade jag halvförsäkring där för 1300kr/ år, priset jag fick för halv hos svedea var då 1875kr/ år. Helförsäkringen kostar mig nu hos folksam 3700kr/ år och självrisken var 4000kr. Tycker det känns helt acceptabelt. 😊
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Joho för mig får ni försäkra era skotrar precis var ni vill, är dock inte förvånad över att de håller hög service för man får ju det man betalar för.
De ville nämligen ha närmare 30 000:- av mig, per år, för förra Freeriden men det kan väl vara lokala skillnader kanske.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Länsförsäkringar är rätt ok. Har det mesta som jag äger försäkrat där som hus, bilar båtar m.m.
men dom brukar vara billiga första året sen kommer höjningarna.
Och som sagts ovan. Man får ju det man betalar för. Billigt=Krångel och alltsomoftast blir man sjukt besviken och fattig vid olycka.
Svedea, gjensidige och dina är ex på sådana bolag som de jag känner haft grymma besvär med.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Länets är ju inte snabba iaf..Har haft min skoter på verkstan i två veckor nu och det enda som är skadat är den främre kylaren.. Men det ska besiktigas, ges kostnadsförslag som ska accepteras osv osv. Just besiktningen är väl till för att det har myglats en del med just skoterskador kan jag anta..
 

kladden

Medlem
24 jul 2014
24
0
1
Uppsala
Smällde uppe i jorm för ett par tre veckor sedan. a-arm, dämpare, främre chassihalvorna (eller vad de kallas?) och lite plast blev skrot. Ringde försäkringsbolag och lämnade in skotern på sgt i gäddede på tisdagen, fick tillbaka den på torsdag kväll körklar. Kan bara rekommendera! Jag har försäkringsproduktion.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag arbetar mot olika försäkringsbolag (verkstad), och av folksam och länets skulle jag valt folksam alla dagar i veckan.

Länets besiktningsmän känns som 20 åriga skoterköpare/blocketriddare. De kan allt, ska ha allt gratis, har läst allt osv.

Folksam litar på att vi vet vad vi gör = det går smidigt. Så nog speglas priset.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
"Bäst att ha att göra med" beror inte så mycket på vad som står på skylten hos försäkringsbolaget.
Jag har också under många decennier arbetat mot olika försäkringsbolag, (i bilverkstadsbranschen), och det beror helt och hållet på var i landet man befinner sig, men även vid vilken tidpunkt i seklet.
Mina erfarenheter har jag från tre olika orter: Mora, Falun och Stockholm (3 olika distrikt i huvudkommunen).
För att ta ytterligheterna då. I Mora minns jag Trygg Hansa som absolut enklast att ha att göra med och Folkskam som otroligt struliga.
I Stockholm var LF bra på södra sidan medan T-H var ett skitbolag, i Centrum och norr IF/Skandia en dröm medan LF och Folksam mer var mardrömmar.
I Falun var IF det absolut bästa på 90-talet medan LF var en riktig pina. Dock segade sig LF på 2000-talet sig upp till åtminstone en delad förstaplats med IF.
Så det beror helt på vad det sitter för nötter som handlägger och hur bittra besiktningsmännen är.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Även jag jobbar med försäkringsskador ibland. (verkstad) Och min erfarenhet säger då att LF fungerar bäst att jobba mot, sällan och aldrig några problem, snabba skadesvar på kalkylerna och väldigt lätta att hålla en dialog med om hur man ska gå till väga med att reparera skadorna.
Däremot så kan Folksam trilskas lite. Så sent som idag fick jag ett skadesvar på ett inlösen, där stod det att vi, alltså verkstan, skulle informera kunden om att ärendet var överlämnat till inlösengruppen och att det kunde ta upp till 20 dagar för kunden att få ett svar.

Men jag kan tänka mig att det skiljer sig mellan olika delar av landet och vilken skadetekniker man pratar med.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag måste ha haft tur då, Förra vintern tog jag en lyktstolpe med bilen, en bil jag köpte för 23000 och kostade på drygt 30 000, Ny lack, ruta grill, projektorlysen, fälgar mm. (För skojs skull såklart, inte med någon förväntan om värdesökning. Det gick på 25 000 plus självrisk att fixa, och det tog Folksam utan att blinka. Fick svaret att de hade löst in den vid ca 40 000kr. Skitglad är ju jag iaf då ögonstenen fick vara kvar. 😁 Nu var det skotern och det gick undan. Bra bemötande och snabb kontakt med trevliga handläggare båda gångerna. Men man är lila nervös varje gång man väntar besked. 😉 Som kund har jag även haft TH och Salus-Ansvar. TH blev bara dyrare och dyrare, och Salus strulade allt med. Hur som helst, tanken bakom tråden var att man hör hela tiden om folk som har problem med sina skadeärenden, så jag tänkte bara visa att ibland funkar det också. Oavsett bolag.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Får man inte ha det? Bara att allt gick så smidigt är ju värt att betala mer för. Jämför med skitförsäkringsbolag som dina eller gjensidige där du blir röv*****ad vid en sån här händelse.
Vad har du för dåliga erfarenheter om Gensidige? Har dom själv och är riktigt nöjd. Vilka andra har 3000:- i självrisk tex!? Fick en skada på mattan förra året när skotern hade gått 7mil. Ringde dom och frågade om de täcktes av försäkringen och de var inga problem. Åkte till ÅF och dom gjorde en cabas, två dagar efter ringde jag upp dom och de var bara att boka mattbyte! Grymt nöjd med dom!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Som sagt, om Folkskam nu är toppen ex.vis i Östersund kan samma bolag med sämre crew vara riktig pest i Mora.
Så att generellt spika vilket bolag som är bäst på skadehanteringar funkar inte så bra då vi alla har så stor geografisk spridning. - I ett län/stad/region där samtliga försäkringstagare har samma handläggare, där är det möjligt att jämföra mer rättvist.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vad har du för dåliga erfarenheter om Gensidige? Har dom själv och är riktigt nöjd. Vilka andra har 3000:- i självrisk tex!? Fick en skada på mattan förra året när skotern hade gått 7mil. Ringde dom och frågade om de täcktes av försäkringen och de var inga problem. Åkte till ÅF och dom gjorde en cabas, två dagar efter ringde jag upp dom och de var bara att boka mattbyte! Grymt nöjd med dom!
har aldrig haft nåt försäkrat där så inga personliga erfarenheter men två öron och två ögon som snappat upp en del under åren. Givetvis kan du ha haft turen att få en bra handläggare på en bra dag. Det händer på alla förskingringsbolag.
i överlag hatar jag alla bolag. Visserligen är det ju inte bara deras girighet som höjer premierna men dom alla är ju grisar i grund och botten.
skotern har jag på TH för att kunna ställa av och på och därmed betalar jag ca 100 spänn per månad under vinterhalvåret vilket inget annat bolag kan matcha.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har haft problem med länets privat vid bilskada.

Vid dina försäkringar fick jag kanonhjälp. Kläder, bil, barnstolar och inkomstbortfall blev ersatta inom en vecka. Kanonnöjd var då jag.