Imma, integralhjälm.

Galaxi

Aktiv medlem
31 dec 2006
80
0
6
Vrena
www.worlddisease.net
Har problem med imma när jag fäller ner visiret.
Och kör så pass lite skoter att köpa nya hjälmar inte känns motiverat.
Sen läste jag på en annons om en ansiktsmask som skulle hjälpa till mot imma.
Funkar det?
Eller finns det nån annat trix?

Ansiktsmasken jag kollat på var på rinad och heter Sno Pro 340002.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Integralhjälmar är värdelösa. Dock finns det riktigt bra sådana att köpa som inte immar igen. T ex BRP's hjälm. Fast dom är ruskigt dyra. Du borde försöka hitta något på blocket eller någonting för en 1000:ing. Jag körde med inegral förra vintern och kunde bara ha visiret nere då jag maxade på en sjö. Har köpt crosshjälm nu med glasyga. Får se hur det går.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
köp en mask som man har för munnen, när man andas ut så "leder den ner utandningsluften mot hakan istället för att andningsluften går upp mot visiret.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
köp en mask som man har för munnen, när man andas ut så "leder den ner utandningsluften mot hakan istället för att andningsluften går upp mot visiret.
Tyvärr så brukar man slita ut det där skyddet i raseri då man för trehundrasextiofjärde gången inte ser ett skit för att det immat igen och blivit varmt och kladdigt i det där "skyddet" som aldrig går att få till att passa hur man än formar passbiten. På min KBC var den bästa lösningen att slita ut allt vad stoppning hette i framkant och ta på sig en hjälmhuva för att inte frysa hakan av sig. För då ventilerar det och leder bort utandningsluften.



Du får en tuff frostkant på hjälmen också ;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag har en Snowpeople intergralhjälm, vanliga "moppehjälmar" med enkelvisir är ju värdelösa. Men har man dubbelvisir sen är min lite öppen där mellan hjälmkanten och övre delen av visiret.

Den funkar riktigt bra, enda gångerna den har immat igen för mig var då man stängt ventilationen av misstag, sen när det var rätt varmt ute i slutet av säsongen en gång, men då satte jag i utandningsmasken och den funkade hur bra som helst.
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Prova med att ta en trasa med spolarvätska på & stryk en "film" på visiret. (på insidan)
 
Last edited: