Import av trimdelar

klintbolarsson

Ny medlem
17 feb 2008
2
0
1
Jag undrar om det är nån som har importerat trimdelar från USA och om det är nån förstjänst i att göra det?

Har kollat på trimdelar från Bikeman Performance. :ciao:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. .jo du tjänar oftast på de, handlarna därborta brukar vara såpass vänliga att de skriver ner värdet på ditt paket så att du inte behöver betala full moms.. . du kommer att tjäna på de, garanterat. .

vad har du för skoter?
har du kollat på ngt speciellt?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
ang moms så behöver man ej bet moms så länge man köper delarna till sig själv men ska man börja sälja så så blir det både moms o tull på det man importerar till sverige tog själv hem en usa bil för eget bruk och behövde ej bet moms eller tull
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ang moms så behöver man ej bet moms så länge man köper delarna till sig själv men ska man börja sälja så så blir det både moms o tull på det man importerar till sverige tog själv hem en usa bil för eget bruk och behövde ej bet moms eller tull
Om man importerar från ett icke EU land så måste man betala både tull och moms även om man ska ha prylarna själv och det gäller även bilar.
Tullsatsen varierar beroende på vad det är 5-10% brukar det vara och momsen är 25%
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Trots både tull och moms så sparar man ofta kulor på att importera.

Köpte ett kolvkit från staterna, smidda, till min. Motorhuset skulle ha runt 3500 om jag inte missminner mig och med tull, moms, och frakt landar det på ~2750 från staterna.

Har man tur så slinker paketet igenom obemärkt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om man importerar från ett icke EU land så måste man betala både tull och moms även om man ska ha prylarna själv och det gäller även bilar.
Tullsatsen varierar beroende på vad det är 5-10% brukar det vara och momsen är 25%
I mina fall har det 9/10 gånger varit 5% de tagit, men DHL hävdar att det är 3.5% som gäller. 1.5% hit-o-dit har ju ändå som ingen betydelse mer än princip...

(varans pris USD + frakt USD) * tullsats * momssats * valutakursen = slutpris i SEK

Tullsatsen varierar som sagt, men räkna med 5% på skoterdelar.
Momssatsen varierar också, men för skoterdelar är den 25%.
Valutakursen är helt sonika hur många SEK du får ge för varje USD. Forex.se brukar kunna hålla en god referens för det.

Ex. jag har hittat skitcoola skidor som jag vill ha hem. De kostar $400 i komplett utförande, då är det $100 frakt på det. Dagens valutakurs säger vi är 6.6 SEK för varje USD.

(400+100)*1.05*1.25*6.6 = 4331.25
På dessa 4331.25:- tillkommer även Postens speditionsavgift på 100:- (fast avgift på alla paket).

Slutsumman för skidorna blir då 4500:- inkl. några bärs med polarna.




Tumregel as of this kan då säga är en faktor 10 på varans pris inkl. frakt.