C
CROA
Åter igen har man ringt till Transportstyrelsen och nu fått svaret från ursprungskontrollen att man inte kan använda ursprungsbeskrivning "Eget bruk" som anledning för snöskotrar utan att det automatiskt kommer att ändras till "Annat ändamål".
Men det behöver nödvändigtvis inte vara en dålig sak, läs här:
10. Annat ändamål
Om ingen annan av beskrivningarna passar in på fordonet, är det denna kategori som ska anges.
För ett begagnat fordon krävs att fordonet varit permanent registrerat i annat EU-land för att kunna
klara de tekniska och miljömässiga krav som ställs enligt gällande EG-direktiv. Fordonet kan
ursprungligen ha registrerats med stöd av ett så kallat CoC-dokument (”Certificate of Conformity”)
eller genom nationellt godkännande i det EU-land där fordonet tidigare var registrerat. För fordon som
är registrerade före den 1 maj 2004 i något av de tio länderna som blev medlemmar i EU den 1 maj
2004 gäller inte detta, eftersom dessa länder inte hade några harmoniserade bestämmelser före
inträdet. I dessa fall måste de tekniska och miljömässiga kraven styrkas genom tillverkarintyg, intyg
från generalagent eller genom att undantagsreglerna för eget bruk enligt Vägverkets föreskrifter
tillämpas. Om fordonen däremot är registrerade efter inträdet, har de rätt till samma fria cirkulation
som fordon från andra EU-länder. Du bör dock kontrollera med Bilprovningen vilka tekniska krav
som ditt fordon behöver uppfylla. Det finns vissa särregler, bland annat för följande fordon: de som är
konstruerade för vänstertrafik, utrustade med hastighetsmätare med brittisk standard, tillverkade i små
serier eller försedda med gasutrustning som inte uppfyller Cold-kravet i ECE-reglemente 110.
Klarar alltså en snöskoter att gå igenom denna ursprungskontroll med "Annat ändamål" så ska man fan i mig inte behöva yttligare bevisa att fordonet uppfyller dess EG-godkännande!
Men det behöver nödvändigtvis inte vara en dålig sak, läs här:
10. Annat ändamål
Om ingen annan av beskrivningarna passar in på fordonet, är det denna kategori som ska anges.
För ett begagnat fordon krävs att fordonet varit permanent registrerat i annat EU-land för att kunna
klara de tekniska och miljömässiga krav som ställs enligt gällande EG-direktiv. Fordonet kan
ursprungligen ha registrerats med stöd av ett så kallat CoC-dokument (”Certificate of Conformity”)
eller genom nationellt godkännande i det EU-land där fordonet tidigare var registrerat. För fordon som
är registrerade före den 1 maj 2004 i något av de tio länderna som blev medlemmar i EU den 1 maj
2004 gäller inte detta, eftersom dessa länder inte hade några harmoniserade bestämmelser före
inträdet. I dessa fall måste de tekniska och miljömässiga kraven styrkas genom tillverkarintyg, intyg
från generalagent eller genom att undantagsreglerna för eget bruk enligt Vägverkets föreskrifter
tillämpas. Om fordonen däremot är registrerade efter inträdet, har de rätt till samma fria cirkulation
som fordon från andra EU-länder. Du bör dock kontrollera med Bilprovningen vilka tekniska krav
som ditt fordon behöver uppfylla. Det finns vissa särregler, bland annat för följande fordon: de som är
konstruerade för vänstertrafik, utrustade med hastighetsmätare med brittisk standard, tillverkade i små
serier eller försedda med gasutrustning som inte uppfyller Cold-kravet i ECE-reglemente 110.
Klarar alltså en snöskoter att gå igenom denna ursprungskontroll med "Annat ändamål" så ska man fan i mig inte behöva yttligare bevisa att fordonet uppfyller dess EG-godkännande!