Indy 500 trail frågor...

wofe

Medlem
11 jan 2011
38
0
1
skellefteå
heej jag har en indy 500 men en rotax 583a i. och jag undrar om man ska ha en tra eller orginal polaris 500 variatorn går det ? vilken är bättre av dom ?
passar polaris variatorn på rotax motorn?
Blir det fel inslagsvarv om jag setter dit den från polarisen ?

det vore bra om nån kunde hjälpa mig med detta!'
:rolleyes:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Båda passar, men motorn trivs nog bäst med den som är bestyckad för 583-motorn. Så antingen kör du på TRA som suttit på 583 tidigare, eller så byter du till en hårdare fjäder i Polarisvariatorn. Eventuellt tyngre vikter också, beror på vad som sitter i.

Sekundären kan behöva byta fjäder också, då motorn blir lite starkare nu.
 

wofe

Medlem
11 jan 2011
38
0
1
skellefteå
okeej då tror jag att jag kommer att köra med TRA variatorn och karnske kommer att byta fjäder i sekundären..

Tack Bcool... :D
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Svårt att svara på.

Det som är intressant är c/c-måttet mellan primär och sekundär. Om det måttet är SAMMA som det var förut i indyn då du hade orginalmotorn, då ska du köra på polarisremmen. om måttet är SAMMA som på skotern motorn kommer ifrån, så kör du på en sån rem.

Oturligt nog brukar man inte hitta samma mått som nåt av alternativen... Så det kan bli lite lurigt att hitta exakt rätt rem.
 

wofe

Medlem
11 jan 2011
38
0
1
skellefteå
okeej men nu vet jag inte måtten för jag har inte orginal motorn... Är det nån som vet måtten?
annars måste jag ringa och höra vad det e för mått på remen av nån återförsälgare..


Tack änu en gång bcool ! :)