indy 500an har pajat

15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
Har en indy 500 efi 92a.
Jaha då var det roliga slut då, första turen med skotern slutade med en tur på släpvagn hem:bawling:, körde lugnt kanske 30 km/h inge hårdkörning före heller och helt plötsligt så tappar kärran all kraft och lamporna börjar lysa svagt och efter 100 meter till dör den helt. Nu startar den ibland men kommer inte ens upp till tillslagsvarvet och om man gasar jättelite dör den.
den har komp och gnista på båda cyllarna, men den går bara på en . när man väl får igång den så blinkar inte efi boxen någon kod. vad kan ha gått snett har efi.n packat ihop väskan?:hmmmm:
skulle vara tacksam för svar. köp inte en sådan för den suger!!!!!!
 
Last edited:
15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
Kan verkligen ett batteri bara kollapsa under färd? eller har jag fel..
men ska ta hem en voltmeter från skolan i morron och kolla upp det
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
dålig laddning är väl mer troligt då den dragit ur batteriet.
ett taskigt batteri bör ju ändå gå att köra på. det fungerar ju bara som en spänningsutjämnare då.. men jag kanske har fel?

jag skulle hursomhelst börja med att ladda upp batteriet alternativ skaffa ett annat.. går den bra då så skulle ja börja felsöka varför den inte håller upp batterispänningen..

men visst låter det som att efi:et inte får tillräckligt med ström alltid
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
häng på ett bilbatteri med startkablar o testa och starta den. Du är inte ett dugg hjälpt av en voltmeter, det enda du ser med den är antal volt i batteriet. Inte om det är dåligt och knappt tar laddning. För att se skicket på batteriet så måste du belastningsprova det.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jorå. visst blir du hjälpt av en voltmeter.. dock bara under belastning.. dvs. koppla på en voltmeter och starta skotern.. så ser du ju om du har full spänning i batteriet medan motorn går.. men testa som der sturm tipsade om ..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
lita inte för mkt på laddaren.. låt den stå på minst ett dygn för att va säker på en riktigt laddning.. men lycka till och hoppas att det är så enkelt som en lös kabel eller nåt
 

JonRohm

Aktiv medlem
10 feb 2007
62
0
6
Kungsör
Nu verkar det vara mycket gissningar!:)

Självklart är det inte batteriet som är trasigt om den stannar under färd och självklart så går det att mäta laddningsströmmen med en voltmeter!

1.Ladda batteriet fullt(ca 12-24h)
2.skruva i batteriet
3.mät hur många volt du har i batteriet med skotern avstängd!
4.Starta skotern och mät igen!

Ökade voltmeter med några volt? Om inte så är laddningsrelät/regulatorn trasig eller så har du glappkontakt nånstans till laddningströmmen!

Om den ökade så kan det bero på en hel drös med andra fel... glapp kontakt osv!
 
Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
JonRohm Ökade voltmeter med några volt? Om inte så är laddningsrelät/regulatorn trasig eller så har du glappkontakt nånstans till laddningströmmen!

Om den ökade så kan det bero på en hel drös med andra fel... glapp kontakt osv!

hehe.. När vet man att det fungerar? du skriver att om den inte ökar så är det fel... om den ökar är det fel.

Ska volten bli lägre eller?
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Med motorn igång och fungerande laddning ska spänningen över batteriet ligga på 12,5-14 volt, lite beroende på hur mycket regulatorn ger och hur hårt belastat systemet är.
Ligger spänningen under 12V med motorn igång är det något knas med laddningen.

Klipper in text från en annan tråd i Lynx-delen som i väl valda delar även funkar på en Polaris. Kabelfärger etc är säkert fel, men principen är nog densamma:
*******************************************************
1.mät mellan gul-gul/svart på motor(kontakt isär)när den går minst 20v ac. o.b.s ej svart/gul
2.mär sen på batt när motorn går 12-13 v dc (kontakt ihop)
3.tänd lyset och mät igen det skall sjunka och öka när du gasar
4.sen ta bort 1 pol och mät mellan batteri + och motor 12-13 v
5.mät sedan mellan batteri + och chassie skall vara samma som 4.
fel på 1.=stator fel på 2.,3.=voltregulator olika värde mellan 4. och 5. =jordfel

Skrivet av "Skoterräven"
************************************************************
 

JonRohm

Aktiv medlem
10 feb 2007
62
0
6
Kungsör
Självklart ska den öka! men om den nu gör det för honom så var det ju inte laddningsfel utan det kan vara andra fel som gör att hans skoter inte går.... det var så jag menade!
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Laddströmmen kan man såklart mäta med en voltmeter, det som diskuterades var dock skicket på batteriet. Det får man bara fram om man belastningsprovar batteriet med en belastningsprovare. Kanske uttryckte mig otydligt.
 
15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
Det är inte batteriet, har testat med ett bilbatteri ingen skillnad.
Har checkat el ledningarna hittar då inge fel börjar tro att det är nått vajsning med bränslet.