Tänkte lägga ut en tråd på mitt indy bygge, för en indy mod måste ju alla ha!
Ursäkta för mobil bilderna, men det är det ända jag har.
Det började med att jag köpte en skuren indy sks 500 -90, sen har jag letat en lämplig motor ett tag.
Till sist fick jag nys om en rotax 809 tripple -99 som var till salu, skitnöjd åkte man och handlade den i tro om att den var kry.
Plockade isär skiten det första jag gjorde, för att se vad det var för skick på grejerna.
Då fick man sig en mindre rolig syn, alla 3 kolvarna var brända på avgas sidan och 2 av cylindrarna hade nikasil släpp :mad2:
Ringde killen jag köpt den av, och efter mycket tjat lyckades jag få tillbaka 1000kr.
Fick sedan tag på 5st 809 cylindrar, varav 2st skulle vara körbara.
Fick ihop 3 hyfsade cylindrar och monterade ihop med gamm kolvarna för att kolla om jag hade tändning
(för det hade man ju varit så dum att inte kolla)
Men tror ni jag hade tändning? -Nej! :afraid:
Det slutade med att jag fick linda om statorn för 1600 spänn hwell:
Skruvade ihop skiten och nu hade jag fin gnista .
Stoppade ner motorn i chassiet, och nu mullrade den igång när man drog i snöret
stängde dock av ganska omgående pga att jag inte hade någe kylvätska inkopplat.
Så nu har nya kolvar beställts, och avgassystemet påbörjat!
Skotern.
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Tyckte org chassie förlängning var så ful, så jag gjorde en egen i aluminium på skolan.
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Lite 809 cyllar :wink:
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Ner monterad i chassiet med hjälp av ett par rxl skenor, variator avståndet vart perferkt.
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Sen så skulle ju dom hära fetingarna ner, och de var ju inte det lättaste.
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Bara stinger och slutburk/ar kvar, samt lite puts, lack och ev lindning.
[/URL]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Det var allt för denna gången.
//Ozzy
Ursäkta för mobil bilderna, men det är det ända jag har.
Det började med att jag köpte en skuren indy sks 500 -90, sen har jag letat en lämplig motor ett tag.
Till sist fick jag nys om en rotax 809 tripple -99 som var till salu, skitnöjd åkte man och handlade den i tro om att den var kry.
Plockade isär skiten det första jag gjorde, för att se vad det var för skick på grejerna.
Då fick man sig en mindre rolig syn, alla 3 kolvarna var brända på avgas sidan och 2 av cylindrarna hade nikasil släpp :mad2:
Ringde killen jag köpt den av, och efter mycket tjat lyckades jag få tillbaka 1000kr.
Fick sedan tag på 5st 809 cylindrar, varav 2st skulle vara körbara.
Fick ihop 3 hyfsade cylindrar och monterade ihop med gamm kolvarna för att kolla om jag hade tändning
(för det hade man ju varit så dum att inte kolla)
Men tror ni jag hade tändning? -Nej! :afraid:
Det slutade med att jag fick linda om statorn för 1600 spänn hwell:
Skruvade ihop skiten och nu hade jag fin gnista .
Stoppade ner motorn i chassiet, och nu mullrade den igång när man drog i snöret
stängde dock av ganska omgående pga att jag inte hade någe kylvätska inkopplat.
Så nu har nya kolvar beställts, och avgassystemet påbörjat!
Skotern.
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Tyckte org chassie förlängning var så ful, så jag gjorde en egen i aluminium på skolan.
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Lite 809 cyllar :wink:
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Ner monterad i chassiet med hjälp av ett par rxl skenor, variator avståndet vart perferkt.
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Sen så skulle ju dom hära fetingarna ner, och de var ju inte det lättaste.
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Bara stinger och slutburk/ar kvar, samt lite puts, lack och ev lindning.
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Det var allt för denna gången.
//Ozzy