Indy sport utan gnista

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Har nu monterat ihop Pollen och försöker starta upp den. Finns dock inte tillstymmelse till gnista. Fungerar ej oavsett om kablar till nödstopp eller av/på knapp är inkopplade. Har för mig att gamla polaris kunde man starta om man drog ur de kablarna. Vilka kablar (färger) är väsentliga vid CDI-box och in mot motor? Vore toppen om någon hade ett svar då meningen är att maskinen ska fungera över julhelgerna. Vilken färg har kabeln som ska förse CDI:n med ström! Tänkte att det vore bra att kolla om strömmen kommer ut ur motorn! Alla kablar har varit lösa då jag haft ur motorn!
Tack på förhand
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ryck ur den ensamma svarta kabeln som sitter med en hylsa,då har du kopplat ur nyckel och nödstopparna,dom gula kablarna nere vid magnapullen kommer ifrån ljusspolen,sen har du brun eller svart och en färg till,dom kommer ifrån triggern som skall ge ström till spolen,brun eller svart är jord minns inte vilken,är det en eller 2 kontaktstycken som kommer ur magnapullen?

bild?
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hej igen! Att koppla bort den svarta kabeln med hylsa gjorde ingen skillnad! Det är 2 kontaktstycken som kommer ur motorn. En svart koppling (gummiklädd) med 3 stift och en vit stor plastkoppling, med bl.a de gula kablarna du pratar om! Jag misstänker att det är den svarta 3-stiftskopplingen som ska förse tändspolar/cdi med ström, men kan vara helt ute och cykla?
Tack KalleT för att du försöker hjälpa mig!
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hej Honda! Kan du lista ut i ett eventuellt elschema vilka som ska skicka stret till cdi:n så vore det toppen? Misstänker att det kanske kan vara jordfel då jag haft ur motorn och svetsat samt målat chassiet! Jordar nu på samma ställe somikriktarn! Tack för all hjälp! Har några småttingar som börjar tappa tilltron till sin fars svarta magiska fingrar!
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Är det en årsmodell mellan 1985 och 1998 så har jag en komplett verkstadshandbok och elschema.
Men dom är på totalt över 200 mb och ca 2000 sidor så det går inte att lägga ut.
Skicka ett pm med årsmodell och vilken del du behöver hjälp med så lägger jag upp det och du får en länk till sidan. :)
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hej igen! Det är en 89:a! Det jag behöver är eldelen! Har granskat mer nu och ur den ena kabelhärvan kommer en brun och en gul kabel! Ur trestiftskopplingen kommer en vit. En Röd/svart och en brun/vjt. Separat I den härvan finns också en Svart kabel! Hur skall jag mäta för att kolla om ström kommer ur motorn?
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Tusen tack för all hjälp. Hittade felet efter att jag kollat ditt elschema! Det verkar ha varit fel kabel som jordaded. Nu startar den utan problem om jag drar ur den svarta kabeln med hylsa! Dock kan jag inte stänga av den! Hmm allrid är det något. Det spelar ingen roll om nödstopp eller kabeln upp till dödarn är urdragen. Hmm får klura vidare. Dock inte allt kvar:)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Du kopplar ur alla stopp funktioner med den svarta kabeln, använd multimeter för att kolla funktionen på dom,då kan du se om dom funkar som dom ska eller om du kopplat fel,även tändningslåset kopplas ur med den lilla svarta