Infästningar boggie XF

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Satt å glodde lite på infästningarna till boggien, sitter i främre övre fram och likaså bak just nu.
Nån som har provat flytta om den i de olika hålen och har nån bra recension på hur det påverkar maskinen? Innan man börjar rodda själv :)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hej, jag har flyttat på min Viper och det är ju samma chassie.

Jag flyttade ner den fram och till mittenhålet bak efter jag monterade min 57mm Powder Claw-matta. Upplever att den kliver upp MYCKET bättre i snön och känns lättare i fronten. Provade en sväng med boggien i övre hålen först.
Den känns lite vingligare på led, men det bör den ju också göra då den onekligen blir högre...

Och vad jag förstått, efter att ha lusläst på amerikanska forum, får vi samma attackvinkel som Pro Climb då nedflyttningen och drar boggien ett stycke bakåt.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag har en ltd med och funderar på samma sak, tycker den trenchar lite väl mycket just nu.

Har vipern ProClimb-chassiet? Det har min, samt 141" okopplad boggie
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag har en ltd med och funderar på samma sak, tycker den trenchar lite väl mycket just nu.

Har vipern ProClimb-chassiet? Det har min, samt 141" okopplad boggie
Nej, Vipern har Pro Cross-chassiet, men också okopplad boggie.
Du har väl en XF HC antar jag då, den har samma tunnel som M800 153". Den "vanliga XF'en har den kortare tunnelvarianten, samma som Viper.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ja juste, funderar om man ska flytta ner den fram då och i mitten alt nedersta hålet bak, ändrar väl attackvinkeln en aning om man viker ner bakre saxen lite? Eller är jag ute å cyklar nu.. Är ju som sagt en hc ltd 141" även i mitt fall..
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Flyttar man den längst ner i bakre tror jag skidtrycket blir ganska stort. Men allt beror ju på hur man själv vill ha det. XF:en är ju lättare fram än Vipern, utgår jag ifrån i alla fall, så det kanske inte gör så mycket, men jag vill gärna ha upp framänden lite mer i snön.

Ja, det blir ju som du skriver att man ändrar geometrin lite iom. flytten och därmed får en flackare attackvinkel. Jag har på inget sätt mätt eller kontrollerat detta utan utgår ifrån det jag läst som "proffsen" borta i staterna gjort. Dom är ju väldigt öppna med hur dom moddar och grejar på en del forum där borta, även tillverkare, vilket är kul!
 

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
på xf:en ska dom sitta i övre hålen om ni flytta finns risk för boggie skenorna genom mattan. vill ha för mig att de endast var på M modellerna man stoppa annan modell på topparna på boggie skenorna
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Montera anti stab kit så slipper man bry sig sen. Har flyttat min 12as xf hc till 13s m8 infästning, dvs 19mm neråt och det funkar bra, tycker att den kliver upp lättare och reser mer kontrollerat samt att extra höjden hjälper mot att hänga sig på fotstegen.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Montera anti stab kit så slipper man bry sig sen. Har flyttat min 12as xf hc till 13s m8 infästning, dvs 19mm neråt och det funkar bra, tycker att den kliver upp lättare och reser mer kontrollerat samt att extra höjden hjälper mot att hänga sig på fotstegen.
Satte du dit antistab i din samma veva?
De är lite dehär ja fundera kring, hur den upplevs kliva upp samt att man tjänar en bit i arschlet, kan kanske rädda stänklappen med en smula :)
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Har läst att man ska ställa främre boggiedämparen stenhårt och den bakre kring 130psi. Det ska också hjälpa, dock inte provat själv.

Vad skiljer på procross och climb? Är det bara tunnellängden?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag kör med bakdämparen hård och framdämparen mjuk, annars reser den över vid brant klättring men ställer man som du skriver ovan så börjar den ju gå hejdlöst på rullen. Procross har även förstärknings press veck på tunneln och en lite annorlunda vinkel om jag inte missminner
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag satte dit anti stab samtidigt, annars går det åt skogen!?
Upplever maskinen som mer skråvänlig, reser fortfarande men är som stabilare att kontrollera, kastar inte upp lika häftigt.
Har en två stegs framfjäder från en xrs 800 och 125psi bak.