Info om Ockelbo 600-2 sökes

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Jag är på gång att köpa en Ockelbo 600-2 ´82. Ska tydligen ha elstart och rektangulär lykta.
Vad sitter det för motor i dessa senare modeller egentligen?
Mittdrift på mattan är det nog också tror jag.

Något särskilt man bör kolla på dessa som kan skilja sig mot de äldre?

Tydligen bara det som behövde åtgärdas på den var att stödlagerna för drivaxeln under skotern sitter dåligt då fästena är rostskadade och därmed hoppar axeln ur vid starkare påfrestning.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut under dessa skotrar, men jag tänker att det bara borde vara att byta ut lite plåt med MIG:en vid lagerfästpunkterna i chassiet. Eller?

Tacksam för svar.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
finns både med sachs 293, rotax 377 (tror jag) och kohler 340. 600 -1 har den mindre motorn och mittdrift. 600 -2 har dom större motorerna och dubbeldrift. =)
elstart finns till alla alternativ och rektangulär lyckta hade alla över 79 (?)
 
Last edited:

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
finns både med sachs 293, rotax 377 (tror jag) och kohler 340. 600 -1 har den mindre motorn och mittdrift. 600 -2 har dom större motorerna och dubbeldrift. =)
elstart finns till alla alternativ och rektangulär lyckta hade alla över 79 (?)
Jo, den aktuella i det här fallet är 2-cylindrig, så det är väl något utav de andra alternativen. Vettiga motorer?
Jag har mest erfarenhet av 1 cyl Sachs som sitter på de äldre, och är egentligen ute efter en skoter med sådan, men har nu snubblat över en nyare som verkar kunna bli min för en struntsumma mer eller mindre...
Men vet någon nån Ockelbo 300 eller tidig 600, Aktiv 290 eller SC4 eller dylikt är jag öppen för förslag. ;)
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Jo, den aktuella i det här fallet är 2-cylindrig, så det är väl något utav de andra alternativen. Vettiga motorer?
Jag har mest erfarenhet av 1 cyl Sachs som sitter på de äldre, och är egentligen ute efter en skoter med sådan, men har nu snubblat över en nyare som verkar kunna bli min för en struntsumma mer eller mindre...
Men vet någon nån Ockelbo 300 eller tidig 600, Aktiv 290 eller SC4 eller dylikt är jag öppen för förslag. ;)
har haft en sen sålde jag 3 i delar. den jag hade ihopsatt var en -73a sen hade jag en -71 också sen hade jag lite andra skithögar. har lite delar kvar ifall du skulle behöva =)
 

AKTIV PANTHER LÅNG

Aktiv medlem
9 mar 2007
58
0
1
ö-vik
dom nyare 600-2 orna har elstart å rotax 503 under huven. jag kan säga en sak i allfall att av alla skotrar jag har haft så har jag skruvat minst i den jag hadde :D