Infotråd -> Polaris iq 600rr 2009 !

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hej nu har jag beställt en RR -09 och vill gärna veta fel å brister å tips om allt möjligt.
1:Är den mer förstärkt en -08 modell ?
2:Har framramen (bulken) spruckigt för någon p.g.a vad isåfall ?
3:Nytt kedjehuslager samt drivaxellager borde det vara på -09,och inga luftburksproblem ?
4:Läcker oljepåfyllningslocket (standardfel) ?
5:Har någon haft problem med att en bensinslang legat mot ljuddämparen ?
6:Startsnöre kan ligga emot bromsslang ?
7:Man klarar sig utan noslip med 38 mattan som sitter på antar jag ?
8:Vad vågar man köra för bestyckning på havsnivå max -17grader ? kanske 420/25 och skall man fiffla något med airjetmunsycket eller gasnålarna ?
9:Är det en bra ide att dreva ner den till 20 kugg på lilla drevet, samt har någon en najs variatorsetup ?

Jag är tacksam ifall någon orkar svara på mina frågetecken angående detta :D
Samt är det ju väldigt bra att ha mycket info i en tråd istället för 10 olika !
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
1. Den är inte mer förstärkt. Har dock krängningshämnare
2.
3.
4.
5.
6.
7. Jajjamen behövs inte.
8.
9. Jag ska dreva ner min till 20/41 är tanken. Jag behöver inte köra snabbare än 140 i vilket fall. (Vet inte hur fort den går med den drevningen)
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
kommer det gå å köra rr se:n i djupsnön utan nonslip? vad tror ni.? vad ligger topfarten på en 600rr med typ 32/38 mm matta. så man vet hur mycke man kan dreva ner sin maskin. har ju helst en maskin med ett grymt acc å sämre toppfart .
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Jag har då inte hört om någon som haft problem med några lager.


kommer det gå å köra rr se:n i djupsnön utan nonslip? vad tror ni.? vad ligger topfarten på en 600rr med typ 32/38 mm matta. så man vet hur mycke man kan dreva ner sin maskin. har ju helst en maskin med ett grymt acc å sämre toppfart .
Dom flesta verkar dreva 21/41.
Men 440 har 19/45
Vet inte vad 600r har orginal men jag tror 20/41 blir bra
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja 21/41 verkar vara en vanlig drevning. Kedjehuslager är jag inte säker på om det har varit problem med. Och vad ja förstår av bestyckning så löns det ju inte att fiffla med airjet iallafall om man vill ha ned förbrukning. Tror jag tänker testa 410/30 munstycken efter min är inkörd.. Det verkar funka vid havsnivå tror jag ? :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag har då inte hört om någon som haft problem med några lager.
IQ440 -06, kanske 05an hade problem med rasade kedjehus vid hårdalandningar i kombination med fullgas... Det avhjälptes delvis med slirdrev men den bästa typ av lager är ett med rullar istället för kulor. vad jag vet är det åtgärdat från 07 och framåt, hur det är med RR maskinerna vet jag inte.
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
nonslip behöver du nog inte grubbla över, har en iq 440 utan nonslip med 44as matta och den har aldrig kuggat över. Så länge man har mattan rätt spänd så äre inga problem.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag körde min med 21/42 , challenger 51:a å org drivhjul, fungerade bara fint, kunde rappa ibland med fullgas djupsnö svängar, toppfarten fick stryka på foten mycket, men vem e ute efter den på en sån maskin
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nonslip behöver du nog inte grubbla över, har en iq 440 utan nonslip med 44as matta och den har aldrig kuggat över. Så länge man har mattan rätt spänd så äre inga problem.

men du har 05an va? då är de inte bara två drivhjul utan de är fyra stycken..jag hade då lagt non-slip om man ska ha 44mm matta.. då behöver man inte heller ha mattan så späännd och vinner i effekt ner i backen då:)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
River upp denna tråd igen. Jag hämtade hem min -09 ans RR i fredags, och återförsäljaren sa att jag får köra 1000km innan första service, tycker det låter mycket..(Kan någon bekräfta ? ) Samt rekommenderade dom 420/25 munstycken och att släppa efter balataremmarna lite. Och så pratade han en massa annat också men min Finska är ju inte så värst bra :S Och ni som har dragit om bromsslangen vid styret, hur har ni lagt den ? min skaver mot styrhöjjaren undertill vid fullt styrutslag till höger.. jysst nu är den nerdragen bakom styrstången men kanske man borde sätta den framför.
 

jacket_89

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Tänkte passa på att fråga vad det sitter för drev på RRen då ja ska till o dreva ner nu..
alltså hur många splines är det på övre och undre drevet, tjockleken på drevet för 13s eller 15s kedja? grovlek på drivaxeln samt "variatoraxeln"?
Självklart kan jag gå in till åf o beställa detta så slipper jag bekymra mej men jag vill veta vad som sitter då jag ska köpa av en kille jag känner som startat eget och vill hjälpa han att komma igång iaf =)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
jag gjorde frösta service efter 50 mil. andra nyss gjord vid 160.
Ja jysst så,ska ta å kolla upp det där med en annan åf här då. En fundering till också, bakre boggiefästet i tunneln. Det finns ett visst glapp där mellan tunneln och aluminiumfästet på min. Skall det vara så ? Det blir många frågor när man byter märke :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
50mil brukar alltid vara första servicen...dock är de lite svårt å avmäta hur långt man kört med en IQ...därför säger dom kring 5tankar
 

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
Ja jysst så,ska ta å kolla upp det där med en annan åf här då. En fundering till också, bakre boggiefästet i tunneln. Det finns ett visst glapp där mellan tunneln och aluminiumfästet på min. Skall det vara så ? Det blir många frågor när man byter märke :)
Min är inte glapp där. men på min gammla edge var det så, körde 1 säsong utan problem så.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Tror jag skall ta å shimsa mellan tunneln å aluminiumbiten som går till boggiehjulet. Skall iallafall ta en översyn av den innan vintern även fast den är ny och gått 500meter :)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
20/41 drevningen återfinns på de flesta polaris rmk av nyare modell. min gör 120 km/h med den drevningen. men då har jag en lång matta och kånka runt på. Har drevat ner den ytterligare till 19/41 samt dragit på no-slip axel inför säsongen!.. :)