Ingen bensin i cylindrarna!

21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Fan! Jag har hållit på i en vecka nu med BÅDA skotrarna! Ingen av dem får bensin in i cylindrarna! Den ena har reeds men inte den andra, vad är det för fel!? Jag har hällt lite bensin i båda cylindrar på båda skotrar med ingen av dem startar ändå! tändstiften är nya! Stiften är torra även efter jag hällt bensin i cylindrarna och jag har gnista! En är en rotax 464 och den andra en rotax 503.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Du har förmodligen semisläkt tändstiften med all soppa. Ett släkt stift ger fin gnista utanför cylindern men så fort man skruvar i dem och provstartar slås gnistan ut av komprycket och soppan. Man kan ha tur att få liv i dem genom att värma dem kraftigt med gaslåga typ gasol eller butangaslåga men de är inte 100% säkert att de blir bra. Knacka även ihop stiftgapet till ca 0,4mm då kan den ge gnista även med sur motor och dåliga stift.
Jag tror även att dina motorer är full av soppa nere i vevhuset så de är nersurade , de behöver inte synas på stiften. Lufta ur motorn genom att skruva ur stiften och håll full gas och dra som ett tok.
Som tur är finns de även ett skitbra trix att få igång motorer som är sura genom att rikta en kraftig kupevärmare mot motorn (minst 1400watt) så jag rek att du sopar dit en sådan och stäng huven ett par timmar. OBS detta gäller även om du har den inne i garage 20c varmt kupevärmare gör underverk.
Om den inte startar ändå så prova värma stiften igen de ska värmas så de nästan blir röda på elektråden, men undvik att den blir röd!
Håll lite gas när du provar starta den!
 
21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Jag tror inte motorn är dränkt för att jag har haft problem med bensinen i båda skotrarna. När jag kört slut eller nästan slut så slutar pumpen att suga bensin från motorn och jag är tvungen att själv suga bensin in i slangarna så att det kommer till pumpen och primern. Så jag fattar inte hur jag skulle kunnat ha fyllt vevhuset med bensin.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det känns som att det har blivit vanligare de senaste åren på gammelskotrar att bränsleslangarna krackelerar och spricker. Har nog troligen med alkoholinblandningen i bensinen att göra.
Vet inte hur sugslangen från bensintanken sitter på skotrarna, men om den t.ex går in högt på tanken som på en 80-tals Yamaha så kan det vara så att med låg bensinnivå i tanken så suger bensinpumpen luft genom den dåliga bränsleslangen.

Gör ett test att ansluta en bensinslang till bränslepumpens in-anslutning, från en behållare med bensin som hålls högre än förgasaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jag tror inte motorn är dränkt för att jag har haft problem med bensinen i båda skotrarna. När jag kört slut eller nästan slut så slutar pumpen att suga bensin från motorn och jag är tvungen att själv suga bensin in i slangarna så att det kommer till pumpen och primern. Så jag fattar inte hur jag skulle kunnat ha fyllt vevhuset med bensin.
Du skrev att du hällt bensin direkt ner i cylinder och den tände inte ändå om jag fattat rätt? Den ska såklart tända och gå några sek på en sup ner genom tändstiftshål även om inte bränslepumpen funkar men om tändstiften är semisläckta gör den inte det.
De är helt normalt att bränslepumpen inte ger soppa i första taget om man kört soppatorsk. Jag måste blåsa i tanken i ca 1-2 min innan pumpen börjar suga soppa igen. Samma sak med primer den funkar inte heller om man har kört slut på soppa man måste blåsa i tanken.
Prova startgas för de blir den inte sur av.....
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det känns som att det har blivit vanligare de senaste åren på gammelskotrar att bränsleslangarna krackelerar och spricker. Har nog troligen med alkoholinblandningen i bensinen att göra.
5 % etanol har varit iblandat i bensinen i Sverige sedan 1995, innan dess gjorde oljebolagen lite som de ville och tillsatte etanol ibland vintertid för att inte få problem med isproppar i tankbilar mm. I början av 90-talet skröt man till och med över hög etanolinblandning i bensinen, jag tror OK hade uppåt 15 % i några år men var tvungna att gå ner efter EU-inträdet då man måste följa EU:s standarder för bensin.
Etanol förstör inte gummi som tål bensin, men däremot kan den lösa upp hartsavlagringar från gammal bensin. Ibland kan man råka ut för gamla söndervittrade slangar som skulle läcka som såll om det inte vore för ett hartsskikt på insidan, om man nu tankar starkt etanolhaltigt bränsle som löser upp hartset, så ser man plötsligt hur dålig slangen egentligen har varit hela tiden.

Problemen med dåliga bränsleslangar är enligt min mening snarare helt enkelt att dagens gammskotrar är äldre än de var förr. Och man ska inte heller glömma att det på eftermarknadssidan säljs, och har sålts, många totalt undermåliga saker som kallas för bensinslang. Både Mekonomen och Biltema har tidvis sålt slangar som inte ens klarar en månad i motorrumsmiljö innan de är totalt sönderspruckna.

Ett annat problem med bränsleslangar på skotrar och andra bensindrivna saker som bara används säsongsvis, är att en del beståndsdelar i bensinen löser upp mjukgörarna i gummit och så att säga ersätter dem. Det fungerar utmärkt så länge slangen är fylld med fräsch bensin, men om den sedan står tom ett halvår och bensinångorna hinner avdunsta, så är slangen hård och spröd sedan. Och när den är i det skicket går den sällan till sig bara för att den får utsättas för bensin igen.
 
21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Motorn min brukar vara trög å dra i när den är kall och inte har nån bensin i cylindrarna som smörjer. Men nu så känns det som att det alltid är bensin i motorn, fast stiften är helt torra och motorn går inte igång. Jag har byt alla mina slangar nyss och den långa slangen från tanken två gånger. Efter jag primat motorn brukar den alltid gå igång på första eller andra draget. Min andra skoter går nästan inte att dra i alls. Den har väldigt hög komp som gör att den e tung att dra men nu utan bensin kan jag inte dra alls. Suger pumpen bensin även om motorn inte är igång? alltså suger den bensin av att motorn snurrar när man drar?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Det kan ju vara så att du har ett läckage i bränslepumpen, vilket gör att det fyller bensin i vevhuset från ”fel slang”.
Står vevhuset/cylinder full med soppa, så blir den verkligen tung att dra.
Jag råkade ut för detta när jag hade en nålventil i förgasare som var otät.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Den skotern som e tung å dra vill inte suga soppa från tanken, filtret och slangarna är helt tomma.
Ge den några supar och blås även i tanken så kan pumpen börja dra soppa. De är normalt förfarande på alla förgasarmotorer som stått över sommaren.
Frågan är dock går den på en sup ner genom tändstiftshålet? Häll inte i för lite de funkar bäst med 2-3 matskedar i varje cylinder.