Ingen komp på en cylinder [SX 700] -97

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Ingen komp på en cylinder [SX 700] -97 (Nu med bilder)

Hej.
Har alltid tyckt att skotern gått konstigt och har nu hittat felet.
Det finns ytterst lite komp i cylindern närmast variatorn.
Vad kan ha hänt och hur mycket lär jag byta?
 
Last edited:

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Har nu rivit av topp och cylindrar. Cylindern närmast variatorn har kolven smält, toppen bränd och cylindern söndernött. De andra cylindrarna ser nyhonade ut, och även den som är bränd. Hur länge ser man spår av en honing? Och vad kan det bero på att ena kolven är helt slut? Törs man köpa cylinder och topp från någon skrot?

Har hittat prylar på en skrot, men de sakerna är till en Venture 700 -99. Passar dessa ändå? Ser att toppen har någon slanganslutning? eller något. Och det skiljer nån liten siffra om man kollar yamahas egna sprängskisser. Någon som vet?



 
Last edited:

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Då jag inte fått svar än och antar att det finns folk här som har en aning om varför det blitt så här så blir det upp igen....
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Fy fan hur det såg ut.

Kan inte svara ju varför det blev sådär, men helt klart har den gått på tok för varm. Hur såg stiftet ut?

Saker som kan skett,
Fått för lite bränsle vid högt varv.

Oljan kan du utesluta då den blandas i bränslepumpen och då någon annan cylinder borde tagit skada. Ev slangbrott till fuggen.

Tjyvdragit luft, borde ge helt fel blandning.

Hur långt har skotern gått?

Men ska nog bara ge lite :hmmmm2:..

//Rasmus
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Stiftet var blött, troligen har den gått sådär länge. Kanske även innan jag köpte den. Skoter har gått 1200mil. Men kanske 20 mil innan jag köpte den så lämnades den in o sattes i bromsbänk o där kollades så allt var ok. Det som är mysko är ju att den där cylinder har ju större munstycke för att få mer soppa...
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Alla cylindrar och kolvar ser hyffsat nya ut. Ser ut som cylindrarna ganska nyligt är honade. Fast det beror ju på hur länge reporna är kvar efter honingen. Kan ju ha kommit in nå skit i gasarn som gjort att det blivit såhär. Har plockat ned dem 2 gånger och rengjort. Frågan är om jag lyckats ordentligt. Stiftet till denna cylinder har alltid varit svart, så den har säkert vart kass sen jag köpte den. Men lite jobbigt om man skruvar ihop så blir det samma sak igen.

Vart köper man kolvar och kolvbultslager? Original e bara att glömma.
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
jag hade en srx som såg ut så där en gång,i mitt fall läkte oringen i toppen=luft i systemet=varmgång=spikning=begagnad utbytesmotor.jag hade haft en liten läcka i två år,det fuktade bara på utsidan(det blev grönt efter glykolen)så jag trodde inte att det var nån fara-men EN enda gång så ansåg jag att jag inte hade tid att värma upp den ordentligt utan gav bara spettet rakt ut över sjön=9000 spänn för den beggade motorn+hyrskoter i tre dagar....är huvvet dumt får börsen lida....
nog om mina problem,kolven ser ut som den har spikat-varmgång pga bristande kylning eller mager bränsleblandning,kolla vevaxeltätningar och slangen till bränslepumpen-på srx:en tror jag den tog vacumet från variatorsidan av motorn vet ej hur det är på sx:en.
är det inget med bränsle/tjuvluft så kan det vara vattenpumpen eller luft i systemet.
angående honingen så såg min srx ut som ny efter 600 mil,förutom på den skurna cyllen naturligtvis :)
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Hur kollar man vevaxeltätning? Funkar det att ha motorn igång och spruta startgas?
Vattenpumpen eller luft i systemet tror jag inte på, för att de andra cylindrarna är helt utan skador.

Möjligtvis packboxen vid vevaxeln då, men eftersom jag inte vet om detta varit länge eller inte så vet jag inte om gasarna står som de ska.
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
enligt min yamaha återförsäljare så ska t.ex Snopro kolvarna hålla lika bra, bara man inte trimmar och håller på.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Kommer att köra på piratkolvar då jag gjort det innan i en annan skoter och det funkat bra. Håller på att jaga delar som bäst. Tur i oturen att det inte finns någon snö nu.