Ingen kraft efter att man kört en stund

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Skotern är en Arctic cat zr600 efi -98 medkörd 9000 km

Fungerar felfritt första 5-10 minuterna men sen är det svårt att få den att över 6500 varv...
Men ibland kan den vakna till liv och går bra i typ 5 minuter igen.

Tändstiften är bytta och det är bra gnista.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
brorsan hade samma fel på sin powder special skotern gick bra när den var kall men när den var varm så avgassmäller den hela tiden och är omöjlig att få över 2000 varv

i hans fall var det att en bid från kolven hade farit lös och även skrapat inne i cylindern
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
tilttilt skrev:
men borde den inte gå dåligt hela tiden då?

kan de va att de blir tryck i bensin tanken?
Om du menar undertryck så visst, möjligheten finns. Men det är ju lätt att testa, bara att öppna tanklocket då den går dåligt.

Blöddrar den eller låter den bara som att den blir klen och dör ut?
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Har inte hunnit testa öppna om det funkar att bara öppna tanklocket. (förhoppningsvis hinner jag testa det imorgon)

Blöddrar de va just de ordet jag sökte efter, för de är precis så den gör och sen hör man att den inte är lika pigg även på låga varv.

Inga avgassmällar heller och sen går den ju mycket bra en stund alltid, så jag har väldigt svårt att tro att de skulle va nåt fel på kolvar eller cylinder.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Spole kanske..?

Har haft samma fel på en EXT 580 Efi och då var det en spole (kallas säkert för något fint) som fick lindas om... Svindyr att köpa ny btw...
 

zonda

Medlem
22 nov 2005
30
0
1
njurunda
kolla kolv ringarna. kolvar å ringar expanderar när dom blir varma om de inte är riktigt tätt då så blir inte kolven lika stor som cyllinderloppet . hadde ungefär samma fel på crossen då var de den undre kolvringen som hadde gått..
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kan vara någon givare till efi-boxen som är glapp.
T.ex vattentempgivare.
Jag hade ett kabelbrott på min så när efi´n tappade tempsvaret så trodde den att motorn
var kall och pumpade in mer soppa.
Detta fick skotern att gå väldigt surt och blöddrigt.
Detta och ev. statorspolen är två heta tips på felorsak.
Lycka till med felsökningen!
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Tack för tipsen!

Har inte hunnit testa bensintankens eventuella undertryck ännu (för all snö har smält bort argh), men slangen som skall leda bort trycket hade blivit ihop plattad mellan en skruv.

att någon givare e glapp ska jag oxå kolla låter som ett mycket möjligt fel.

statorspolen tror (läs: hoppas) jag inte att de är för då skulle den gå dåligt hela tiden, tycker jag.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
om du har förgasare på den så tycker jag att du ska ta upp dem o rengöra dem för du kan ju ha nå skit som *****s har själv haft samma problem men då gick den har bra upp till 6-7000rpm men det var för att ena vajern hade låsnat från troteln kan ju vara det med.
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Den är med insprutning...

De va ju förstås inte undertryck i bensintanken, hittade heller inget som skulle vara löst eller glappt =(

Bara jag har tid så ska jag mäta statorspolen om de skulle va den, efter det får man väl ta en titt på hur kolvarna ser ut. Men är de inget av dom sen så då vete f**n.

Vet nån va de ska va för ohm tal på statorspolen?

Eller vilket moment cylindrarna ska dras fast med?
 

Gerry

Ny medlem
29 jan 2006
4
0
1
Bygdsiljum
Mätvärdena för statorn hittar du på bengans hemsida.. Där finns även en länk till brownsleisureworld.. där får du artikelnr och sprängskisser på det som är intressant.
Lycka till!!
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
Jippii!! x2!! nu har det kommit ordentligt med snö även här på det finska plattlandet och som på beställning så funkar skotern felfritt =)

De har ju som sagt inte varit så mycket snö här speciellt på isen, men nu har jag kört 4-5 mil idag när de var ordentligt med snö och skotern går så in i helv*** alla problem är som bortblåsta.

Så nu undrar jag om den kan ha gått för varm innan och gått på typ "safemode"?
Har flera gånger kollat så den inte kokat och varningslampan har heller aldrig tändts (vet inte om den funkar).