Ingen tändning yamaha et 340t

Oskar323

Medlem
14 mar 2019
6
0
1
23
Fränsta
Hej jag har en yamaha et 340t 1988 som inte tänder. Jag har bytt tändstift, tändspole och cdi box men det hjälper inte. Jag har även mätt upp laddspolen med ohm värden jag hittade på ett annat forum och vad jag kan se så stämmer dem. Har även testat att koppla bort dödmansgrepp och stoppknappen men inte det hjälper heller. Jag har ström till tändspolen när jag drar i startsnöret och dem värderna stämmer också. Likaså stämmer det fram till tändstiften med mätningen men ingen gnista iallafall. Så jag verkar ha ström fram till tändstiften men ingen gnista. Några förslag på vad jag mer kan testa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är nog statorspolen som även kallas fel laddspole på vissa firmor. Rätta benämningen är primär tändspole. Även om den mäter rätt volt så kan de va väck så köp en ny helt enkelt. Jag fick samma fel på min 340 en gång i tiden men den hade gnista men för svag, bytte då den spolen så funkade den.Men de kan även va ström som går ut i chassit och mässar med jorden i hela chassit och då brukar de va kabeln till baklyset som gnakts sönder, kan även va kablar under motor på jävligaste stället som kortar i jord.Ja de låter underligt att lysets utg ström kan mässa med tändningen om de tjuvjordar men de är väldigt vanligt på alla märken och årsmodeller.
Ett test du kan göra för att utesluta alla dödare är att dra isär den svart-vita ledaren som kommer ut från CDI-boxen då ska den gå oavsett hur tändningslåset är vruidwet och felande dödare.
 

Oskar323

Medlem
14 mar 2019
6
0
1
23
Fränsta
De är nog statorspolen som även kallas fel laddspole på vissa firmor. Rätta benämningen är primär tändspole. Även om den mäter rätt volt så kan de va väck så köp en ny helt enkelt. Jag fick samma fel på min 340 en gång i tiden men den hade gnista men för svag, bytte då den spolen så funkade den.Men de kan även va ström som går ut i chassit och mässar med jorden i hela chassit och då brukar de va kabeln till baklyset som gnakts sönder, kan även va kablar under motor på jävligaste stället som kortar i jord.Ja de låter underligt att lysets utg ström kan mässa med tändningen om de tjuvjordar men de är väldigt vanligt på alla märken och årsmodeller.
Ett test du kan göra för att utesluta alla dödare är att dra isär den svart-vita ledaren som kommer ut från CDI-boxen då ska den gå oavsett hur tändningslåset är vruidwet och felande dödare.
Har bytt spolen och kikat på kablarna till baklyset. Den gula kabeln har skyddshöljet gnagt bort. Har testat att koppla bort alla kablar till baklyset och även den svart/vita till cdin men ingen gnista. Har kollat alla kablar och verkar inte som att någon är trasig förutom bak.