Inkörning RMK Assault -11

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Hejsan, va lite smått fundersam på hur inkörningen skulle gå till,
så jag va till min åf och frågade, bra fråga tyckte han, så han skulle
ta reda på hur det skulle gå till.. Efter några samtal så fick han reda
på att jag ska hälla 1L olja i tanken blandat med 40L bensin..

Tyckte att detta verkade VÄLDIGT mycket, och nu undrar
jag om ni som köpt er en 11-as modell, om ni har hört någonting
annat!

Detta gäller alltså en Polaris RMK Assault 800 -11
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Det står beskrivet i detalj hur man skagöra i instruktionsboken som följer med skotern ! :)
Där står även hur mycket oljam an ska blanda i tanken ! Menskoterhandlarn brukar ju ha hällt i olja i tanken innan lev ?
Det hade dom gjort på min pro-rmk 800 163 iaf !
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Tja!

Det står beskrivet i detalj hur man skagöra i instruktionsboken som följer med skotern ! :)
Där står även hur mycket oljam an ska blanda i tanken ! Menskoterhandlarn brukar ju ha hällt i olja i tanken innan lev ?
Det hade dom gjort på min pro-rmk 800 163 iaf !
Hade du inte beställt en Nytro MTX?
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Det är ju bara det, om man inte gör rätt och det händer något
då sitter man ju där som en skit, och kan inte få något
på garantin.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hehe ! jo :O) men jag ändrade mig i sista sekund och köpte en rmk istället !
(som står i garaget nu ) Jag komframt till att nytron blir för tung ! Iaf utan turbo som blev för dyrt och gjorde maskinen svår såld.

Nog om det !
Om man följer instruktionsboken så är det ju ingen risk att man får problemmed garantin ! Men det finns såkert fler sätt som funkar lika bra !




haha ja hur fan ska du ha det?????
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har kört in en hel del maskiner, och det viktigaste är att låta motorn bli ordentligt varm innan man börjar köra. Sedan ska man ha fladdertumme å det grövasta första tiden. Och i detta fall så är det minst 3 tim. Sen att blanda extra olja i tanken, nja.. det är inget jag nånsin gjort.

Efter helgen så kan jag berätta om hur dom beter sig när dom är inkörda, om det nu märks(vilket det borde göra med tanke på hur fett dom går nu).
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Jag har kört in en hel del maskiner, och det viktigaste är att låta motorn bli ordentligt varm innan man börjar köra. Sedan ska man ha fladdertumme å det grövasta första tiden. Och i detta fall så är det minst 3 tim. Sen att blanda extra olja i tanken, nja.. det är inget jag nånsin gjort.

Efter helgen så kan jag berätta om hur dom beter sig när dom är inkörda, om det nu märks(vilket det borde göra med tanke på hur fett dom går nu).
Men om det nu blir problem om jag inte använder olja i tanken, då får jag inte ut något på garantin..
Du menar att man alltså ska använda både häftiga gasningar och lugna?!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men om det nu blir problem om jag inte använder olja i tanken, då får jag inte ut något på garantin..
Du menar att man alltså ska använda både häftiga gasningar och lugna?!
Lugn nu. Häll i en skvätt olja då, det gör förmodligen varken till eller från...mer än att maskinen kommer ryka mer.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Men om det nu blir problem om jag inte använder olja i tanken, då får jag inte ut något på garantin..
Du menar att man alltså ska använda både häftiga gasningar och lugna?!
Varför skulle du inte få ut på garantin?? Om det nu var ett krav för att få behålla garantin borde väl din åf ha som ansvar att hälla i det vid leverans service?
Det jag menar är att man ska inte he sig ut på en lång touringtur med jämn gas länge, utan mycket pumpning och variation. Låta motorn bli varm, även att den får gå på tomgång en stund innan man stänger av den.
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !


hmm okej ! hehe. Hursom helst ska jag ta och slå i en skvätt
olja och köra som jag brukar.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
2% i soppan har jag första tanken, så man ser att de går efter olja i behållaren och allt funkar som det ska.

Jag kör precis som jag kör med maskinen efter en halv säsong, förutom längre fullgas repor. Aldrig haft några problem med dom maskinerna jag kört in.
 

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
2% i soppan har jag första tanken, så man ser att de går efter olja i behållaren och allt funkar som det ska.

Jag kör precis som jag kör med maskinen efter en halv säsong, förutom längre fullgas repor. Aldrig haft några problem med dom maskinerna jag kört in.

Jo precis, oljan som man skulle slå i tanken var inte för att
gynna motorn, endast för att kolla så oljepumpen funka som
den ska.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kan bara meddela att nu är min maskin inkörd, allt rullar MYCKET lättare redan nu. Har jämfört med kompisens likadana nu i kväll. Har sett på avgastempen att den har nu stabiliserat sig och ligger ganska bra, blev en stor skillnad i mellanregistret! Har fått ett lite rappare/argare ljud med.
 

Jallas

Välkänd medlem
7 nov 2007
284
0
16
Luleå
Kan bara meddela att nu är min maskin inkörd, allt rullar MYCKET lättare redan nu. Har jämfört med kompisens likadana nu i kväll. Har sett på avgastempen att den har nu stabiliserat sig och ligger ganska bra, blev en stor skillnad i mellanregistret! Har fått ett lite rappare/argare ljud med.
Hur långt har du kört tim/mil?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kommer bara ihåg tim, 3.5tim. Tror det är typ 6-7mil, men dom spelar ju liten roll med tanke att det är tiden som styr när insprutningen ställer om sig. Blev iaf stor skillnad till det bättre! :)