inkoppling av voltregulator från Rinab ?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Efter tips här på sidan köpte jag denna: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14169

och ett gel-batteri från biltema och tänkte nu koppla in det så jag får likström och batteriladdning.

men, jag förstår inte hur det ska gå till, regulatorn har tre kablar GUL-RÖD-GUL/GRÖN och en svart kabel som går mellan kontaktstycket och till en ringkabelsko (altså inte in till regulatorn)

jag har bara en gul kabel ut från belysningsspolen, den andra polen från spolen är jordad i motorn..

KAN/FÅR man ha gemensam jord mellan AC jord och DC jord?
snabb hjäälp tack :D

Edit, man känner sig som en idiot. tittade inte så noga på bilden och antal kablar när jag beställde, kanske skulle tagit denna istället: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14170
 
Last edited:

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
du ska lägga den gula kabeln från regulatorn paralellt med den gula från statorn sen tar du den röda till batteriet sen minns jag inte om den svarta skulle till ac eller dc men du får absolut inte blanda jordarna ... du ska få ut ca 6-8v på den röda när allt är som det ska.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
med denna regulator så är det tänkt att batteri jord ska jordas i chassit via den svarta kabeln och då ser jag ingen annan möjlighet att kombiera ac-jord och dc-jord då min ljusspole är oxå chassijordad.

den gula kabeln ska jag INTE lägga paralellt med den gula. jag klipper bort originalregulatorn och kopplar in mig på den gula.

om denna innehåller en halvågslikriktare så bör (måste) jag kppla ihop dc-jord och ac-jord.
vid helvågslikriktning ska jag INTE göra det.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
med denna regulator så är det tänkt att batteri jord ska jordas i chassit via den svarta kabeln och då ser jag ingen annan möjlighet att kombiera ac-jord och dc-jord då min ljusspole är oxå chassijordad.

den gula kabeln ska jag INTE lägga paralellt med den gula. jag klipper bort originalregulatorn och kopplar in mig på den gula.

om denna innehåller en halvågslikriktare så bör (måste) jag kppla ihop dc-jord och ac-jord.
vid helvågslikriktning ska jag INTE göra det.
varför frågar du om du redan visste?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
därför att jag INTE VET om det är halvvågslikriktare och hur ni som använder denna voltregulator (vilket flera verkar göra) har kopplat. vill inte bränna varken regulator eller ljusspole..
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
jag kopplade 2 dom gula på varsin plus och minus på skotern och röd och svart till batteriet! inte jordat nånting i chassit å de funkar! orkar med iaf en 55w xenon lampa, kör ja på 2 börjar det flima lite! Dock så har ja kvar org regulatorn!
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hm.. varför har du kvar originalregulatorn? koppla bort den så tror ja de blir bättre.
det ska inte flimra med två 55w xenon.

sen så måste du ju ha jordat batteriet nånstans? eller går batteriminus till den svarta in i regulatorn? isf har vi inte samma.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har kopplat in regulatorn nu, motorn är inte ihopsatt helt så jag har inte kunnat kolla laddningen men om jag mäter över säkringen (mellan batteri+ och regulatorns röda) så drar regulatorn 30 mA. är detta normalt? eller bör jag sätta in ett "laddningsrelä" som slår till när generatorn börjar leverera ström?
tills vidare har ja kopplat in en strömbrytare på batteri+ så jag får slå på batteriet manuellt
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
JAG BLIR GALEN! :mad2:
har fått igång motorn så har kunnat testa systemet.

hm.. bilder säger mer än tusen ord va?
här nedan ser ni de olika sätt jag anslutit voltregulatorn. (obs! förbrukningen består av en 55w halvljus och 10w bakljus)

VAD gör jag för fel?
 

Attachments

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du får ALDRIG jorda batteriminus tillsammans med växelspänningens "baksida", som redan sitter som chassie"jord".

Växelspänningen växlar polaritet hela tiden. Ok? Det betyder att varannan svängning har du + i chassiet vilket ger dig ren och skär kortslutning.

Förbrukarna måste få separat minuskabel från batteri, och en av trådarna från regulator/likriktare ska till batteriminus. Likspänning och växelspänning HELT åtskiljda från varandra.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
bcool, ja men vart hade du tänkt dig batteriets -pol ska få laddning ifrån då? därför jag misstänker att jag skulle köpt en regulator med fyra trådar (ac, ac, + och -)
på denna verkar det bara vara ac, ac och +...
hm.. iofs så kanske ja ska prova att dra separat jordkabel från regulatorns gods till batteriets - utan att röra chassit...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. därför jag misstänker att jag skulle köpt en regulator med fyra trådar (ac, ac, + och -) på denna verkar det bara vara ac, ac och +...
2. hm.. iofs så kanske ja ska prova att dra separat jordkabel från regulatorns gods till batteriets - utan att röra chassit...
1. Japp, då hade det varit enkelt...
2. Ja, prova det. Men jag vet inte om regulatorns gods är växelspännings baksida och ska jordas i chassie, och kabeln ska till batteri. Eller tvärt om...?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
YES! det var ju egentligen så enkelt att man skäms, inte fan tänkte jag på att regulatorns gods var DC -

nu gäller det bara att montera den isolerad från chassit.. hm.. behöver inte en sån här regulator lite värmeavledning?
 

Attachments