insprutning till thundercat 1000... tigershark?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Halllå

På detta forum finns det ingenting om det, men är det någon av forumrävaran som läst på något annat forum om insprutning till thundercat 1000?

Intalar mig att tigersharkens insprutning borde funka. Finns det någon bra info om detta någonstans?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Bra att ha:

Spjällhus med spridare x 1,5. Kanske passar bra från 600 EFI maskiner. Ungefär likvärdiga cc mot 1000 trippel. 800/900 är för mycket att åka med...

Kan vara fördelaktigt men extra statorlindningen som finns på EFI maskiner så ström finns nog för spridare och bränslepump.

Varför inte köra med hela 600EFI insprutningen. Då slipper du ju batteri. Borde kanske inte vara så långt ifrån på bränslemapp. Bara att "Spegla" styrsignal så man får tre spridare istället för två. Använder du en "brännsle box" skulle du kunna göra detta men den.

Går nog sätta dit en massa olika insprut. Men det dryga är nog att mappa in dom...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
varför vill man ha insprutning på en gammal förgasarmotor ? oftast gör man ju tvärt om
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har inte sagt att jag vill ha insprutning, jag bollar med tanken om det skulle funka med tigersharkens insprutning.

Skulle den insprutningen funka, skulle även topplocken funka, då skulle cylindrarna funka, då skulle blocket funka, då skulle 1200cc dd pipor funka osv . osv.

Någon som vet något om tigersharkens insprutning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på tigershark, men på polaris motsvarande motorer så ligger dom på peak effekt vid runt 6500varv, tvivlar på att tändning och insprut är mappat för att kunna köras i 8000+varv
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Varven låter rimliga sen är det väll ngn form av di att den ska hänga med 90 tals teknik vid 8000 känns inte troligt som Asker redan varit inne på, effekten ligger på 120 hk för thundershark 1000 och den senare 1100 har 135 hk
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Tigershark har ju samma porttider som TC 1000/900 så ev dras de lite högre i varv. Sök spec på Tiger vattenskotern rmp.
Tiger cylindrar är borrade 900a cylindrar så portarna är mindre än TC 1000, men samma höjder. Ev är det uträknat från AC att med mindre utblås så blir de mer bottenstarka. Finns ju även Tiger 1100 cylindrar men de är också 900a portar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Bra att veta om Tiger 1100 cylindrar

1100 cylindrana har eget bultmönster för topparna så man måste köra vattenskoterns 1100 toppar mot de cylindrana!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bra att veta om Tiger 1100 cylindrar

1100 cylindrana har eget bultmönster för topparna så man måste köra vattenskoterns 1100 toppar mot de cylindrana!
Och precis därför funderade jag över insprutningen eftersom topparna isåfall också skulle gå använda.

Men uppenbarligen är det för mycket jobb. Enklare att borra upp std cylindrarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Och precis därför funderade jag över insprutningen eftersom topparna isåfall också skulle gå använda.

Men uppenbarligen är det för mycket jobb. Enklare att borra upp std cylindrarna.
Org cylindrar bör man inte borra mer än till max 1040cc sedan är godset för tunt ut till överströmmarna. Men fördelen är att utblåset och alla insugare redan har bra storlek så man behöver nödvändigtvist inte porta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
OK du tänker ännu större cc. Enda nackdel är att ytterst få firmor duger till att få fodret att inte sätta sig. Många börjar läka vatten som såll så jag är rädd stålfoder på tvåstråkare.