Inställningar av dämperiet på Edge X 800 -03

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jah blir inte klok på instruktionsboken!!!! Kan någon förklara lite enkelt hur ja justerar dämparna till "det optimala"?
 

Polarislasse

Medlem
22 sept 2006
16
0
1
Vindeln
Hej,
vad är det du vill förbättra? Original är framdämparna rätt bra inställda för normal ledkörning. Du kan spänna på fjädrarna om du tycker framvagnen slår igenom, men tänk på att en bra framvagn skall 'sjunka ihop' ca 1/3 av fjädringslängden normalt när skotern står still, dvs den skall inte vara så hård att den fjädrat upp max. Bakfjädringen måste ofta ställas om i FRSS/RRSS för att få bättre styrning. Jag ställde om den till mjukare (mer tryck på skidorna) och då blev skotern betydligt lättare att hantera. Jag har även bakfjädern på mellanläge och Clickern på 3 tror jag. Jag ska gå ut och kolla lite bättre.
Mvh
Lasse
 

Polarislasse

Medlem
22 sept 2006
16
0
1
Vindeln
Hej,
vad är det du vill förbättra? Original är framdämparna rätt bra inställda för normal ledkörning. Du kan spänna på fjädrarna om du tycker framvagnen slår igenom, men tänk på att en bra framvagn skall 'sjunka ihop' ca 1/3 av fjädringslängden normalt när skotern står still, dvs den skall inte vara så hård att den fjädrat upp max. Bakfjädringen måste ofta ställas om i FRSS/RRSS för att få bättre styrning. Jag ställde om den till mjukare (mer tryck på skidorna) och då blev skotern betydligt lättare att hantera. Jag har även bakfjädern på mellanläge och Clickern på 3 tror jag. Jag ska gå ut och kolla lite bättre. Har för mig att jag har en länk till hur FRSS/RRSS skall se ut. Jag återkommer
Mvh
Lasse
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
okje, för ja kolla lite igår, och mina framstötdämpare är mycket nedstjunkna nu när den står i garaget.! Skall spänna lite på fjädern i kväll! Vad ska man ha "returen" ïnställd på i framdämparna? iskruvad i max ?