Intresse för variatorskydd till proclimb/procross?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hallå.

Tänkte höra om det är fler än jag som irriterat mig på variatorskyddet som sitter orginal på procross/proclimb?

Jag har förvisso bara behövt ta lös den en gång, men den gången var ett helvete, och jag böjde sönder den rätt omgående så den fungerade lika bra som skit.

Tänkte därför höra om det finns intresse för ett "gammeldags" variatorskydd som man enkelt tar lös, samt faktiskt håller för en remsprängning utan att knövlas sönder, vilket jag sett på flertalet proclimb.

Här har ni första prototypen jag gjorde. Inte helr färdigt såklart, men ni förstår tanken:

[video=youtube;6iTDf-Co6yA]http://www.youtube.com/watch?v=6iTDf-Co6yA[/video]

Denna är bara gjort dubbla 0,7mm alu plåtar, så den är lite fladdrig, men det var enklare att göra en "mock up" på det viset.

Den slutgiltiga är tänkt att vara byggt i 3mm gods vilket håller bättre för smällar.

Det behövs ingen åverkan på några orginaldelar alls, inga nya borrhål eller någonting, allting använder befintliga hål och kräver bara 3 popnitar, en popnitgång, en 4,8mm borr, en borrmaskin, en 8mm, en 7mm samt en 10mm ringnyckel.

(borren är för att ta bort orginalfästet baktill, och popnita dit ett nytt fäste som använder sig av samma 3 orginalhål).


Kräver såklart lite mer finnish men ni förstår tanken, är det något skotersverige är intresserad av ?

Hade även tänkt bocka till ett skydd för bromsen, så man slipper remrester på bromsskivan, och bromsdamm/snöskvitter från bromsskivan mot variatorn.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Här är version två. svetsat fäste(skabbigt, bråkar med svetsen och orkade inte bråka färdigt med den idag) istället för popnitat, 3mm aluminium, samt lite annat fästa på framsidan, samt är denna lite tajtare emot luftintaget.

[video=youtube;R81UFJ8pRF8]http://www.youtube.com/watch?v=R81UFJ8pRF8[/video]

Här är en bild från insidan där man ser att den ligger tight och bra emot luftintaget. Blir såklart någon typ av "scoop" igenom plåten sedan, så luften tar sig igenom.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Pillade på lite med bromsskyddet idag.



Bockad samt valsad i maskin, inge skruvstäd eller knän inblandade.

Använder orginal bulthål för montering. Enda som behövs för montering är en torx t20 samt att man demonterar sekundärvariatorn innan.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Notera att det inte är lika "bökigt" att montera som det ser ut på filmen, men då jag använde en hand till att filma så blev det lite besvärligt.

Till prototyp nr 3 av variatorskyddet skall jag tighta till fästena lite till, samt göra det lite lättare att sätta in och ta ut sprintarna. Samt såklart borra hålen för luftintaget.

Det främre fästet skall även göras lite snyggare, men i det stora hela blir det sådär den kommer se ut, fast lite mer polerad såklart.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
snyggt! hade jag haft kvar arcticen hade jag definitivt köpt. tror säkert du kan sälja en del.

nya skyddet på MY 14 är ju dock helt och inte tvådelat
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jo jag såg att det är helt, men kan misstänka att det inte är helt billigt att köpa då orginaldelar sällan är det. Man får väll se om -12 och -13 ägarna är intresserade helt enkelt.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Aha är det helt på 14ns? . Låter nice det- Men sen är ju frågan om hur smidigt det är också..
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Vad pratar vi om för pris? Har en kompis som är skapligt irriterad på det som sitter där så han är nog intresserad!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
alltid svårt att sätta ett pris som folk är villig att betala. Men någonstans runt 800 kr hade jag väl tänkt lägga mig. Någonstans runt 300 för bromsskyddet, 1000kr för båda.

Tips/kritik/åsikter om priset osv är välkommet.

Men då jag bygger dem för hand så tar det ju lite tid att skära ut alla 4 bitar, svetsa ihop dem, samt att jag provmonterar allting på min maskin, så jag vet att allting är bolt on. Så går det inte ta betalt (vilket tyvärr är vanligt i Sverige), så är det väl inte genomförbart.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Skall för övrigt testmontera dem på en kompis 4t, då jag vet att den har en extra kylarslang som inte 2t har, så det kommer finnas möjlighet att montera dem även på 4t

Edit:
Ni får gärna höra med släkt och vänner om intresse finns.

Fördelarna mot original vore:
* Kraftigare plåt, viker sig inte (lika lätt) vid remsprängning som originalet (tyvärr) gör.
* Enkel att montera/demontera då det bara är 2st sprintar som måste dras ut för att ta lös hela skyddet
* Hela skyddet är i ett stycke, och inte delat på hälften som de av någon anledning är på originalet. Vilket (enligt mig) är smidigt om man ska pilla variator, det har fastnat remrester runt primären eller liknande.

Dessutom så använder jag (som tidigare skrivet), enbart befintliga hål för montering av delarna, så man måste inte vara orolig över att borra eller liknande i maskinen.

100% boolt on.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ok.

tolkar det som att min idé är korkad då man kan köpa den där för 2000kr.

Antar att det var dit du ville komma
Du får tolka eller ta det som du vill .
Det var inget jag sa ,skrev eller nämde med mitt första inlägg och inget jag vill påpeka på heller

Alltid svårt då hjulet är till verkat redan,,,,, dessutom i många alternativ .

Jag tillverkar fruktansvärt mycket själv .. Åt mig själv , men tillverkar inte extra för att sälja då det är omöjligt att få igen några pengar på det , och speciellt tiden ..

Om det inte är något absolut special som inte finns att köpa eller tillgå .
Dom som vill ha det är också bered att betala och förstår värdet i sådant , sådant kan jag göra .

Det är alltid kul att göra något själv , men att försöka tillverka något och få betalt för tid , material mm , nä så kul kan det inte vara om det inte är en släkting man gör det för då ..

Det jag ville visa är att det är svårt att sälja något som redan finns till lågt pris med en jäkligt bra finish , de flesta vill ju ha allt så billigt det går eller gratis tyvär .
Om du nu inte har väldigt mycket fritid och vill göra allt billigt för skojs skull , eller hjälpa någon kompis .
Så har jag inga invändningar mot din ide att tillverka skyddet , ser helt okej ut , så ta det inte så ..
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
ändå så ser k-len's skydd mycket bättre ut och går att ta bort under minuten ;) den där är ju endast förstärkt original med mindre förändringar.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
ändå så ser k-len's skydd mycket bättre ut och går att ta bort under minuten ;) den där är ju endast förstärkt original med mindre förändringar.
Fans en som sa ::: He e int lönt å förklar för dom som int begrip ....

Vet inte hur du tittat , är nog så långt i från ett orginal skydd man kan komma i alla fall , med bättre kvalite och med 360 graders skydd är väll lite mer än OEM va , men sedan passar det på orginal ..sen behöver man vist inte ta bort det där skyddet för att byta rem .
Men det där var ju inget jag tog upp och ens påpekade mm..
Men du ser ju k-len , det verkar finnas sug , och de som tycker den verkar bättre en OSPs , då kan du nog ta ut upp mot 3000:- för det :)
oskarbaik kanske lägger första beställningen ? .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kanske finns sug, kanske finns det inte.

Har inte räknat jätte ingående på priset men om jag räknar med gasåtgång, materialkostnad, tillsatsmaterial, lite slitage på bocken/valsen, 2 sprintar, så borde det bli just under 1000 lappen, visst, jag blir inte rik om jag gör det, tror inte heller jag kan sälja mer än 5 stycken kanske. Men jag räknar med att de 5, borde bekosta en gratis åt mig själv, även om tiden går förlorad, så blir materialet till mig själv gratis, och man kan få ut en "egen" produkt på marknaden.

Typ.

vi får se. Håller på göra om i verkstaden nu för att underlätta bockande, svetsande, valsande osv. Så jag tänkte jag skulle få bygga 5st först, då jag har material för det just nu. Blir de sålda så kanske de glädjer någon, blir de inte sålda, så har blivit bättre med maskinerna här hemma.