Intressekonflikt... 1+1 dyna på Summit?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Jag har bestämt mig för att köpa en skoter igen, det är ett bra tag sedan jag ägde en sist nu...

Dock så har jag en liten intressekonflikt. Jag har nämligen fru och två barn. Nu är ingen av dem speciellt intresserade men en förutsättning är att jag ska kunna skjutsa så att de inte blir någon ego-maskin. Jag tror dock att jag till 99% kommer att vara ensam på den så jag vill inte offra allt för mycket.

Det jag minns mest från förra vändan jag ägde en skoter var att det inte gick att köra i lössnö. Man lämnade ofta spåret men fick nöja sig med att hålla farten uppe och göra en båge tillbaka till spåret. Annars tappade man fart tills man fastnade. Dit vill jag inte igen, därför vill jag ha en maskin som går att åka på led men men som klarar sig bra i snö.

Det naturliga urvalet jag kommit fram till är årsmodell 2011-2012 Lynx Boondocker 3700 och Ski-Doo Backcountry . Har också sneglat lite på Ski-Doo Renegade X 1200 men är införstådd i att det egentligen inte är någon lössnömaskin men det fungerar nog och i övrigt så verkar det vara en bra maskin. Var rätt sugen på en Nytro XTX är jag också men den måste gå bort eftersom jag inte vill vara olaglig med att skjutsa och Yamaha-handlaren sa att polisen börjat vara rätt kinkiga.

De kan alla ha 1+1-dyna så det skulle fungera.

Ju mer jag läser på desto mer sugen blir jag på att välja en Summit och vad jag förstår så passar Sko-Doo's 1+1-dyna även på den.

Av vad jag läst på så fungerar den också bra på led men svänger kanske inte riktigt lika bra i högre hastigheter, men jag är ingen som ska köra race på led så det känns inte som att det spelar någon större roll.

Ett par frågor:

- Passar verkligen 1+1 på Summit?

- Är det direkt olämpligt att sätta 1+1 på en Summit och skjutsa? T.ex. om dämparen är för mjuk och medför att det kommer att slå igenom i gupp på leden.

- Något annat som gör 1+1 på Summit till "no-no"?

Dela gärna med er annat som kan hjälpa mig i min intressekonflikt.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
köp en renegade med bättre matta och x-paketet då kanske så får du bättre dämpare på köpet, ja, 1+1 dynan passar till både renegaden och summiten men när du väl skjutsar familjen på hårt packad led med pulkan efter är väl inte summiten optimal direkt, en renegade (eller motsvarande crossover maskin) med t.ex 44mm matta och andra skidor (SLP PP, C&A Pro) så tar du dig nog fram brevid leden också ska du se :) kanske en 800-etec som går relativt billigt och bra med pulver under locket. dom går ju så pass rent så du slipper förpesta ungarna i pulkan också :)
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Jag har haft 1+1 dyna både på Renegade 800 -08 och Summit XRS HC 800 -10 vilket har fungerat bra på båda. Fördelen med Summiten när man skjutsar är längden vilket gör att den flyter över groparna.
Jag har inte så mycket erfarenhet av att dra pulka men det borde vara likvärdigt med Renegade och Summit.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.467
378
83
Malå/Adak
Om jag inte misstar mej är det lika olagligt att montera 1+1dyna på en BRP eller någon annan maskin som det är på yaman du nämde. Står det inga passagerare i regbeviset är det visst det som gäller oavsett vilken dyna du monterar. Det är vad jag läst i alla fall.

.... sen är det väl tveksamt om så många Poliser verkligen kollar upp det om det sitter en dubbeldyna på.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Lät bra det där, A Dahlberg, att du har prövat på Summit.

Pulka kan jag inte tänka mig att jag ska skaffa, någon måtta får det allt vara!

Problematiken med pulkan är att kammarna på mattan, den har väl ~60 mm mot 44mm, sprätter upp massa snö då eller?

Enligt Lynx ÅF så är de Lynx som 1+1 dynan passar på reggade för 2 personer så jag kan bara anta att det är lika med Ski-Doo. Vore konstigt om de säljer originaltillbehör som är olagliga :)

Vad jag sett så är det bara Yamaha och Polaris som inte har original 1+1 dynor, Lynx, Ski-Doo, Arctic Cat har original 1+1.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har jag förstått det rätt-du ska skaffa dubbeldyna, men inte pulka?
Om du ska köra lagligt ska du alltså lämna två st hemma..?
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Lät bra det där, A Dahlberg, att du har prövat på Summit.

Pulka kan jag inte tänka mig att jag ska skaffa, någon måtta får det allt vara!

Problematiken med pulkan är att kammarna på mattan, den har väl ~60 mm mot 44mm, sprätter upp massa snö då eller?

Enligt Lynx ÅF så är de Lynx som 1+1 dynan passar på reggade för 2 personer så jag kan bara anta att det är lika med Ski-Doo. Vore konstigt om de säljer originaltillbehör som är olagliga :)

Vad jag sett så är det bara Yamaha och Polaris som inte har original 1+1 dynor, Lynx, Ski-Doo, Arctic Cat har original 1+1.
vet inte var jag fick pulkan ifrån ser jag nu :) men som tobbe säger, får 2 stanna hemma då? jag tänkte mest på att summiten är ju ingen ledmaskin som sagt och nån pulka drar man ju inte ute i djupsnön direkt... men ska du inte ha nån pulka så går väl en summit kanon att skjutsa på
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Min Renegade BCX med 1+1 är regbesiktad för att åka 2 på (om jag har dynan på ) . Om det var så från början på modellen eller om ÅF regbesiktade efter montering av dynan vet jag inte tyvärr.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.467
378
83
Malå/Adak
Står det 1+1 i papperen är det ju fritt fram, står det inte det spelar det ingen roll vad dyna man har...
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Visst är det så att ngn måste stanna hemma eller att man t.ex. skjutsar några vändor ned till stugan osv. Ingen är speciellt intresserad av skoter som det låter nu. Kan förstås bli någon sväng med båda ungarna på, de är hyfsat små. Pulka finns hos päronen så att svära att man inte drar ned familjen till stugan med den går ju inte men någon ledkörning med pulka är jag inte intresserad av. Som det låter kliver Summit upp en bra bit på listan nu :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kör du i lössnö: köp en summit.

Kör du på led och viker av i lössnö då och då: köp en summit

Kör du led och hårdpackad vår/skarsnö: köp en renegade.

Tycker jag..
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Hur är det med kylning av slidsen på en Summit. Någon nämnde att man kunde sätta in extra boggiehjul för att avlasta. Annars är det väl isrivare. Löser det problemed med kylning av slisen helt? Eller är det inget stort problem till att börja med?
 
Reactions: Berra460

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Tycker inte de e nå problem alls var betydligt värre på min nytro xtx..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Efter ett besök hos Ski-Doo-handlaren så blev jag skeptisk. Påstår att Summit är för mjuk för mitt ändamål, speciellt '13 som visst är särdeles "ledlös". Påpekade att det jag verkar vara ute efter är Freeride, vilket jag av någon anledning hade fått för mig var snäppet med extrem än Summit men det är ju tvärt om. Efter en påläsning verkar det stämma väldigt bra överens med det som jag är ute efter :)

Det blir nog att hålla utkik efter en lämplig Freeride '12:a framöver.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Efter ett besök hos Ski-Doo-handlaren så blev jag skeptisk. Påstår att Summit är för mjuk för mitt ändamål, speciellt '13 som visst är särdeles "ledlös". Påpekade att det jag verkar vara ute efter är Freeride, vilket jag av någon anledning hade fått för mig var snäppet med extrem än Summit men det är ju tvärt om. Efter en påläsning verkar det stämma väldigt bra överens med det som jag är ute efter :)

Det blir nog att hålla utkik efter en lämplig Freeride '12:a framöver.
Har en bcx 800 -13. Med omscimsad dämpare fram i boggie och hårdare fjädrar bak så blev det en riktigt bra 1+1 skoter. Men är du mer ledåkare än klättrare skulle jag köpt mig en 1200a då dom har bredare framvagn och org dämpare och fjädrar går att köra 1+1 utan några problem. Lättskött och mer kopplad boggie än freeride vilket leder till att skidorna stannar på backen även vid skjuts. Ett milt irritationsmoment på freeriden -12 en kompis har då skidorna mest är i luften även på klicker 4 på led ensam. Värre vid skjuts.

skickat via tapatalk från S3an
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Kan nu även tillägga att även XM 163" funkar kanon med 1+1 dyna. Jag och sambon var ut på en tur i går och 163" flyter på riktigt bra över guppen. Vi väger medelvikt och ställde fjädern på läge 3 och hade inga genomslag i boggien. Den är förvånansvärt stabil för det är trots allt ingen ledmaskin :).
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Har haft en summit 600 2011 med dubbel dyna och den funkar bra med gumman bak och även med pulka Har nu en summit 163 2013 och hunnit skjutsa några mil efter leden och det är inga problem. Enkelt och snabbt att byta dynan Tycker att den är helt ok efter leden ensam också. Helt klart en av dom bättre lös snö skotrarna :)