Iq 550 shift ris och ros

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Tänkte höra om det finns nån på forumet som kör iq 550:in. Letar skoter till frun och har väll fått lite beslutsångest villken modell jag ska välja.
Hittat en fin 550 iq 2010 121".
Så ni som vet för och nackdelar med skotern SKRIV!
Sjukdomar?
Tillbehör?
Mm mm!
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
550 är svagt, stor skillnad mellan 550 och de andra modellen med 600 h.o. Även smådelar skiljer sig. Men sätt bara dit en 44a och dreva ned så bör du inte oroa dig för frugan ifall hon kör fast. Shift är bra för övrigt och har personligen inga anmärkningar alls
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
skulle absolut inte sätta en 44 matta på en 550, då blir den toktrött, alldeles för tungrott för fläktismotorerna!
Jag upplever shiften som att åka i en tvålkopp, otroligt dålig styrning, har även provat en med SLP powder pro skidor och labbat med skidtrycket men tycker styrningen är bedrövlig :(
Skulle inte köpa en maskin bara för att man får en nyare för samma pengar, finns ju en anledning till att den är just billigare! skulle nog satsat på en Lynx, men som nämnt smaken är som baken.
Lättast är ju om du provkör både polaris, ski-doo och Lynxen så får du bilda en egen uppfattning ;)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hon kommer att bli toknöjd, mer lättkörd skoter finns inte, flyter rätt bra i snön också. Hur avancerad är frugan, snackar vi Emelie Moreshead? Det är klart att det är mer pulver i 600:an med dubbla antalet hästar under huven. Å andra sidan kostar 550in knappt nåt utom bränslet, helförs för en tusing, minimalt med underhåll...
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Så här är det att det finns ingen iq 550 i närheten som hon kan prova. Visst är lynxen från 2010 fin och även mxz 550x 07 men då jag är nollad vad gäller just iq:n så frågar jag er.
Frun kommer att ha skotern till och från stugan som ligger 30min skoterled/is från huset och sen kommer hon å kidsen mysa på där på isen å dra lite pulka å bob. Just därför jag väljer 550 fläkt då det inte alltid är mycke snö samt att man kommer kunna passera dom med längdskidor i fart.
Så vad säger ni finns det några kända problem eller sjukdomar?
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Förresten är det nån för/nackdel mellan rotax och polaris 550 motor? Hört nått om att polaris fläkt har haft lite värme problem?
Varför uppdateras inte statusen på ämnet när jag eller nån annan skrivit i den?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag hade öht aldrig några som helst problem med min Polaris 550 när det begav sig. Rörde inte motorn på de två säsonger jag hade den. Fläkt är ju behändigt på iskörning och hård led då man inte är beroende av snökylning. Rotax känner jag inte till.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Rotax 550 har ju också skrivits en del om värmeproblem. Dock om frugan ska dra lite pulka på sjön lär det inte vara något problem med någon motor...

BRP 550 är fina, men helt vedervärdigt dyra. Kan aldrig tänka mig att dom är värd så mkt mer än en 550 Polaris eller 570 A-C.
Shiften är ju inte direkt utrustade med nå värsting dämpare. Men för att puttra led och pimpla på sjön kan man ju fråga sig om det är värt att lägga 10-15k mer på en äldre BRP maskin?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Bara ett litet pruttips på shiften, mätaren är i miles och av nån anledning så är det mycket få annonsörer som kommer ihåg att göra den omräkningen. :whistle:
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
upplever att det verkar vara ganska samma lika mellan polaris 550 i lynx 550 i framkomlighet, inte kört dem så mkt själv men polare har sådana o de hänger på ungefär lika bra. men inte funderat på en phazer? 4-takt, elstart och lagomt mycket att åka med. ganska perfekt andra skoter i mina ögon :)
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Mjo kollat på phazern också men då åker jag nog ändå på varmgång då ungarna ska åka Bob å pulka bakom på isen. Sen 550 är lättare men som du säger så är fördel med phazer driftsäkerhet och elstart standard. Dock inte köpt nån än! Börjar vara dax