iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Du har fina naglar för att skruva så mycket :)

De blir nog kanon de där!
He he, jo visst har jag?:bigsmile: Det som kan bli drygt är att aluinsugen måste bli lite längre än original för att kunna få fast slangbitar, vilket resulterar i att plenumet kanske vill ta i sekundär axeln..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

intercooler måste man nog fan ha, skotern blir jävligt seg när allt har blivit riktigt varmt:( sen så funderar jag på att dra på originaltoppen och bara ladda 0,3bar typ.. som det är med 9,9:1 på en 600 då är det av/på princip, speciellt då den blir riktigt varm..

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Och hur ska du lyckas få en ic som kyler på en rr?? Skulle hellre tro att din bestyckning måste ses över, min blir h-vetes seg om jag ger den för mycket bränsle i mellanreg. Dvs nålen på din. Dock så kan du åka högre komp iaf.. 9.9 är jävulskt lågt!! Jag åker på 11,1/1 men jag laddar inte så mycket. Är dock prövat på en RR vi byggt med 11,0 med 0,6 i ladd, utan problem.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Och hur ska du lyckas få en ic som kyler på en rr?? Skulle hellre tro att din bestyckning måste ses över, min blir h-vetes seg om jag ger den för mycket bränsle i mellanreg. Dvs nålen på din. Dock så kan du åka högre komp iaf.. 9.9 är jävulskt lågt!! Jag åker på 11,1/1 men jag laddar inte så mycket. Är dock prövat på en RR vi byggt med 11,0 med 0,6 i ladd, utan problem.
Tryckröret blir ju så varmt så man nästan inte kan hålla i det, och det kan ju inta vara bra? gjorde ju en ic i början på projektet som aldrig blev använd. får väl kapa upp i huven då om de är det som krävs..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har sugit lite på det där nu och det kan ju faktiskt vara bestyckningen som är åt skogen.. provade ju förut att hissa nålarna ett hack och då gick den lika kall som den gör nu när den blir varm.. sänka nålarna ett hack och prova så först. men en insugstemp på 90 - 100 grader kan ju inte heller vara speciellt bra?

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Det finns ju ic som man kan montera i tunneln så den kyls av snö. Låter då som en bra lösning men jag har aldrig sett en själv.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det finns ju ic som man kan montera i tunneln så den kyls av snö. Låter då som en bra lösning men jag har aldrig sett en själv.
problemet då blir ju att få tryckrören dit.. är ju lixom fullt överallt redan. Går ju inte ens att få in rykat dit, som bara är 1 rör. på en fyrtaktsturbo med turbon bak så är det nog ingen dålig idé.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det största problemet med en ic monterad i tunneln är att få till flödet, annars är det en bra idé. Men är hiskerligt mycket timmar innan man testat ut en som flödar nog, och som dessutom håller för all stryk den får ta av snö, is och annat skit som följer med mattan runt. Det där med att hålla handrn på tryckröret för att känna insugstemp är inte riktigt rätt, du ska tänka att röret värms mest av strålvärme från motor och pipa, och snarare kyls av luften som blåser igenom det. Är nog viktigare i ditt fall att försöka få kallare luftflöde in i turbon, så ska du se att det blir bättre.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Eller en liten vatten ic, och använda en till sån kylare som sitter orginal på en rr, monterad i tunnel förlängningen. Då krävs det inte så grova rör fram till intercoolern, 20mm utvändigt skulle räcka istället för typ 60mm när man kör vatten i dom istället. Men då blir det en till pump som drar ström så det slutar väl också med fail :(

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Blir till att montera afr mätaren i helgen så man kan se om det är fetgång som gör att den blir så seg när den blir riktigt varm.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det största problemet med en ic monterad i tunneln är att få till flödet, annars är det en bra idé. Men är hiskerligt mycket timmar innan man testat ut en som flödar nog, och som dessutom håller för all stryk den får ta av snö, is och annat skit som följer med mattan runt. Det där med att hålla handrn på tryckröret för att känna insugstemp är inte riktigt rätt, du ska tänka att röret värms mest av strålvärme från motor och pipa, och snarare kyls av luften som blåser igenom det. Är nog viktigare i ditt fall att försöka få kallare luftflöde in i turbon, så ska du se att det blir bättre.
Ska montera afr mätaren i helgen så att man riktigt ser hur den får med soppa. Ev prova intercoolern jag har utan huv. Blir den skillnad av det så ska jag försöka få tag i en annan glasfiber huv under sommaren och göra om den så att intercoolern får fartvind på sig liknande som yamaha har. För jag har ju ett luftintag i hjulhuset strax framför turbon.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

monterat afr mätaren och provkört lite nu, den visar mellan 12.1 och 16.8 och utöver det så visar den R för rich och L för lean. till att börja med så tog det ca 15min innan den vaknade och visade då 16.3. sedan sjönk det sakta i takt med att tryckröret började bli varmt ner till R. detta på en period av kanske 4 - 6 minuter av buskörning.. men tyckte nog att ett hack på nilen gjorde skillnad, blir nog ett hack till kanske.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har märkt på min att det tar betydligt längre att varmköra nu med turbon, för innan den är varm går den som en potta skit. Men sen då jäklar! :)

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag har märkt på min att det tar betydligt längre att varmköra nu med turbon, för innan den är varm går den som en potta skit. Men sen då jäklar! :)
Min går ju bra innan den blir riktigt varm den.. sen börjar den gå lite sämre/bluddra. ska sänka nålarna ett hack till i morgon och testa det först annars så får jag väl bestycka ner lite då.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är på annan ort och åker i helgen, är lite kyligare här än hemma och skotern går lite bättre:) men när den blivit varm så visar afr bara R. Kan visa 12 - 13 ibland när man släpper gasen. Har även hållt full mutter över en låång sjö, och den visade R hela tiden.. Den är ju lite trött fortfarande när den blir varm så jag ska nog prova att bestycka ner ifrån 450 till 420 eller nått, körde ju på 390 utan turbo.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
När du släpper gasen kommer du få sjukt magra värden, men det är fullt normalt. Du kommer få uppleva en helt ny skoter när du fått den bestyckad rätt! :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.906
888
113
Kramfors
Vilken airfuel mätare köpte du? Och så måste vi ju fråga skotertoken hur länge man törs ha sonden monterad i pipan innan den går väck?

Jag kör både avgastemp mätare och smalbands arf och när man kört ett tag har man i skallen kallibrerat in avgastempen mot bra arf så jag kan ganska snabbt ta bort lamdasonden. Men bäst vore att ha bredbandare monterad all the time men bredbands sonden kostar ju minst 800kr. Om den håller ca150-200mil är det ok för mig ivf.

Jag läste om Koso arf mätare att det fanns ett extra adapter för sonden så den skulle palla bättre/längre tid i tvåtaktare. Den passar säkert alla sonder så man bör nog köpa ett sådant skydd.