iq 600 rr turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Kör med förgasare istället för insprut. De bäst fungerande turbodragracer Tc tripplar kör med vanliga mikuni VM 44or upptagen max ca 47mm. Enligt Gus Bone som bygger turbo tripplar så finns inget insprut som ger tillräckligt med soppa till till det flöde 47mm ger med turbo. Men då tar han ut 500-700hk!

Om du bara ska ta ut 300hk duger org vm gasarna också såklart. Billigt enkelt och fungerande.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Att det inte skall ge soppa låter väldigt konstigt, finns väldigt stora spridare att köpa. Däremot att kunna styra dom bra på en 2taktare låter jag vara osagt om ett ms eller annat sprut som oftast är konstruerat i fösta hand för 4takts motorer klarar av. Det vill nog till att köra det spjälläge/varv (oftast på normala bilmotorer kör man insugstryck/varv) med tryck kompensering för att få det att funka bra på en rapp 2taktare.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tvivlar själv inte en sekund på att de går att plocka grymt med effekt på gasare och turbo som boost säger.. Min egna uppfattning är ju att ett sprut med total kontroll på soppa och tändning fortfarande slår gasare vilken dag som helst vad gäller att få till en motor som funkar i alla register å alla belastningar..

Ang toppeffekt så finns det trevliga pumpar och spridare stora nog att dränka även en 700hk trippel idag, som man då kan göra när man kontrollerar spridartider själv i ett sprut :)


Tycker helt klart du ska prova ett squirtsystem om du filurar på det..
Alla möjligheter att få ett lättkört pulverpack :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Lite problem med skotern är ju att mappa in den, man vill ju inte åka bara uppstartad till bänk. Lite svårt att sätta polaren bakom med en laptop å hålla stumt liksom, får väll bygga en ställning å ställa ner mattan i vattnet å hålla på bromsen :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Lite problem med skotern är ju att mappa in den, man vill ju inte åka bara uppstartad till bänk. Lite svårt att sätta polaren bakom med en laptop å hålla stumt liksom, får väll bygga en ställning å ställa ner mattan i vattnet å hålla på bromsen :)
Jag och sandberg har pratat om de där vi, det blir du i nilapulkan och ev nån stock efter den:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har sugit lite på det här med motorbytet nu, för det första så kommer jag aldrig att hinna med det innan vintern pga bortajobb och att jag dragit på mig ett hus med kraftigt renoveringsbehov. Sen tycker jag det är jäkligt synd att plocka isär nått som egentligen funkar och går riktigt bra..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Om jag mins rätt sägs det 1 bar. Det lär inte behövas någ högt flöde huvudsak det går runt. Airochargers turbo klarar sig underligt nog med endast oljan i turbon , synd inte flera märken kör med den iden.

Törs man ta risken för lagerras kan man testa bygga en kopp med extra olja i vid sidan av lagerhuset och köra helt utan tryck o flöde. Avgashuset går ju bet kallare på tvåtakt så jag tror inte kocksning skulle vara ett problem ivf. Jag vet inte om Airocharger bygger någ inv tryck på oljan men jag vet den förbrukas i sakta takt. Typ 1L räcker ca 200-500mil har jag för mig.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
När man kör med dom på en bil så ska man ju ha 1mm hål i banjobulten bara.. är ju ganska enkelt för mig att bara göra så på skotern också eftersom jag har 3bars oljetryck med mekaniska pumpen. Men jag skulle ju hellre sänka oljetrycket och ha större hål i banjobulten för att minska påfrestningen på både slangarna och pumpen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Du kan säkerligen sänka trycket till strax under 1 bar också , kolla bara att oljan går runt ner till oljetanken. Rullager lever ju på oljeflöde så det är viktigast att det cirkulerar.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vad ger tex pumparna till boondockerkitten för oljeflöden och tryck? Vissa säger ju typ "på en kullagrad turbo så räcker dettyp om det bara droppar lite olja" ungefär som att tryck på oljan inte alls är nödvändigt..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att man har en strypning på kullageragg på bilar är bara för att man vill begränsa mängden olja.

Hur var det, hade du en överströmningsventil mellan pump och turbon?
Har nåt minne av att jag varit med och diskuterat om nån sån...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Att man har en strypning på kullageragg på bilar är bara för att man vill begränsa mängden olja.

Hur var det, hade du en överströmningsventil mellan pump och turbon?
Har nåt minne av att jag varit med och diskuterat om nån sån...
Har ju en backventil med 3bars öppningstryck på som tryckregulator.