IQ 600 RR Varsågod, fler frågor till alla kloka! :-)

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Hejsan alla!

Såhär i förväg.. förstår det finns forum med frågor/svar på de frågor jag kommer ställa dock har jag letat ett tag nu lite förgäves och vill ju hinna klart skotern före helgen.. :) so dont hate me!
Skotern i sin tur är en IQ 600 RR -08.. :)

1, Styrstången glappar 2-3mm, och som jag förstår via massor av forum ska den inte göra det. Och är tydligen ett vanligt och återkommande fel på IQ:n, och åtgärdas genom ta lös damasken (några torx) då kommer man åt bulten till/under styrstången! Som verkar ralla upp för många, åsså behövs det bara lite locktie och dra åt den så kommer aldrig problem tillbaka..!
Så.. självklart gjorde jag det (även om den inte hade rallat upp något) :) Dock så återstår mitt problem.. glappar fortfarande.. även prövat chimsat med en 3mm bricka, ingen skillnad..
Någon som kan hjälpa?? Och det vet jag att de finns.. ;-)


2, Problem nummer twoo.. Luftburken! Även här förstått att de här är ett barndomsproblem på -08, att burken skäver (någonstans, variatorn?) och blir skadad och bör bytas ut! När jag köpte min skoter så satt det splitterny luftburk monterad, dock sa tidigare ägare till mig att de onödiga slitage inte är åtgärdat.. Så vill ju såklart skynda mig och fixa de innan de börjar nötta och måste köpa ny!
Förstår man ska .. böja till den typ?!
Men här är de någon som säkert har en fin guide att dela med sig, eller en lättare förklaringen.. eller varför inte bilder till och med?! ;)

Någon som något tips eller trix på något ni vill jag ska kolla när jag lix har isär maskinen.. ?! :)

Tack på förhand!!
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
1. styrstången kan du få glappfri om du sätter någon bricka i kulleden där styrstången sitter nere vid chassit, (svårt att förklara men tror du kan förstå)

2. ta bort luftburken och ta en varmluftpistol eller nånting så du kan värma plasten och böja upp den lite till där den ligger emot variatoraxeln

var de tillräckligt bra svar?
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Prövat fästa bricka på undersidan.. ingen skillnad!

Hmm de där med varmluftspistol och böja plasten lät ju som en bra ide?! Påprövad?:)
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Prövat fästa bricka på undersidan.. ingen skillnad!

Hmm de där med varmluftspistol och böja plasten lät ju som en bra ide?! Påprövad?:)
jag testade de med brickan och de funkade på min, har även sett en på forumet här som gjort exakt likadant:)

jag har inte testat de med varmluftpistolen när jag fick skära ner nästan hela min för att få ner den (bytte motor i min så den passade inte bolt on då) men jag tror nog att de ska funka om man värmer på den ordentligen och trycker till lite:)
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Okej okej.. Tack för svaren!
Varit i huvudstaden i helgen så inget skruvande.. får igen magnapullen från ÅF imorrn, blir montera den sen lägga lite kärlek på luftburken!