IQ bluddrar på låga varv...

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Var ute på en liten tur idag på drygt 4 mil. Dundrade på rätt saftigt efter led, och allt gick bra! Tills det att vi drog ner på tempot.
Då märkte jag att den går ruggigt orent, bluddrar eller går på en cylinder. Rätt vad det är så tänder den till och blir en riktig IQ, men så fort man släpper lite på gasen så går den "orent".
Har ingen aning om vad detta kan vara för fel. Symtpomen är alltså att den går orent på låga varv, men över 5500-6000rpm går den bra!
Kan tillägga att det är nybytta kolvar i den, 8kg i båda cyllarna. Har inte hunnit kika stiften något om dom är torr eller våt.

Däremot har jag läst massa skräckexempel på att det kan vara en packbox som är på väg att fara och då är det att invänta ett motorhaveri...Är det så kommer jag att elda upp skoterj*veln!
Någon som upplevt samma sak som kan dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper?
All hjälp är tacksam, tips & trix, saker att titta extra på, någon justering av något...
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du har tur har du halvsläkt ett stift så prova byt båda. Du kan testa om packboxen bakom variatorn runt vevaxeln läcker genom att spruta dit någon form av drivgasspray typ 556 startspray dedorant hårspray alla drivgassprayer funkar. Motorn ska då helst gå på tomg eller så låga varv som möjligt ,,om motorn reagerar på sprayningen så är packboxen väck.
Någon av tändhattarna kan också tappa kontakten så testa även reka i dem eller byt ut någon eller båda. Du kan lista ut vilken cylinder som felar genom att känna på utblåskrökarna den som går kallast felar.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Det är nog gjort nu, var ute två sekunder idag och han dog. Primären är helt ihop och sitter som Berg, går inte dra runt den heller för den är stum. Är de veven som farit?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Med ny variator var det en tur till åkersjön igår!
Skotern låter som om han får 10L soppa i minuten när man kör under 5500rpm. Och drog rejält med sås. Timräknare monterad och det blev totalt 5 timmars körning, blandat led, lössnö, hopp & lek. Fick i 2st 10L dunkar, och ändå saknad det säkert 10-15L i tanken. Vilket då innebär att aset dragit runt 30-35L på 5 timmar.
Då slog det mig, att om det är så att den nu får för mycket soppa på den lägre delen av registret bör den gå dåligt och även konsumera mer bensin.
Då är frågan om det är dags att se över bestyckningen, och isåfall vilket munstycke man bör titta på först och främst?
 

Tiwatz

Medlem
14 dec 2011
20
0
1
Hade samma problem med min IQ och då var det ett litet skräp i förgasaren så den inte stängde riktigt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Fan de va den lägsta förbrukning jag hört talas om vid så hård körning. Om jag räknar på att du körde i en medelhastighet av 30kmt i genomsnitt och den drog 35l så drog den bara 2,3lm och du kom 15 mil!! Om du körde 40kmt i medel så drog den bara 1,7lm och du kom 20 mil.

Bluddret kan du få bort genom att justera blandskruvarna eller i värsta fall gå ner et snäpp i lågfartsmunstycke.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Förbrukningen kan jag väl leva med, skrev det i ren frustration och lite bitter då kompisarnas drog knappt hälften. Men bluddret från lågvarv är störigt då han blir svår att köra då han rätt plötsligt tänder till.
Luftskruven försökte jag lokalisera lite snabbt ute på fältet men hittar den fasiken inte....sitter den bökigt till?
Om jag förståt det rätt ska den skruvas in fullt och sen ut ungefär 7/8 varv. Med viss justering givetvis.
Löser inte det sig blir det väl ner ett snäpp på lågfarten.
Vet inte hur den är bestyckad, men tidigare ägare talade om att den ska vara ombestyckad.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Är det som vita plastskruvarna längst ner på gasarna man ska skruva på? Sjukt pinsamt att man inte vet vart justerskruvarna sitter.... Och är de någon som har koll på hur man ska börja ställa dom? :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är det som vita plastskruvarna längst ner på gasarna man ska skruva på? Sjukt pinsamt att man inte vet vart justerskruvarna sitter.... Och är de någon som har koll på hur man ska börja ställa dom? :)
Ja de är de vita plastskruvarna långt fram mot insug och rel långt ner på fuggarna. Du ska dra in dem för snålare gång.
Kolla först att bägge skruvarna är ute lika mycket (räkna varv) skruva sedan in dem ett halv varv från där de står nu så bör du få snålare gång. Duger inte de så skruva in mer. De gör inget om de slutar med max indragena skruvar bara den går bra. Du byter endast lågfartsmunstycke om den forfarande går för fet med max indragena skruvar. Du får rusande tomg om du gör den för snål så där har du gränsen för snålgång.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej! Ska kika på de på i helgen! Så börjar den rusa på körningen har jag skruvat för långt. Fasiken så skönt med folk som lär en rätt och fel :D