IQ R problem efter sommarförvaring.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har sökt men inte hittat något bra svar.

Tänkte starta skotern och se så allt var som det ska innan vintern.

Skotern startar endast med hjälp av startgas och har man choken i så kan man hålla den vid liv runt 10 sekunder innan den dör.

Har rengjort munstyckena och det är ny soppa i den.

Tänkte ta lös och rengöra hela gasarna imorn, något annat som kan orsaka detta? som jag bör kika när jag ändå är igång och skruvar?
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Jag hade liknande på min.. pinsamt men jag kan ta det endå.

hade halvtank & pallat upp skotern bak. inte alls mycket men tydligen tillräkligt för att soppan inte skulle komma fram till motorn. den gick 10sek om man hade choken i eller blåste i tanken.

hissa ner skotern. fyll i bensin & blås några gånger i tanken.. så gick min igång igen iallefall :nuts:
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Testa byta tändstift
Yes, glömde nämna, absolut tänkte jag göra det med :)

Jag hade liknande på min.. pinsamt men jag kan ta det endå.

hade halvtank & pallat upp skotern bak. inte alls mycket men tydligen tillräkligt för att soppan inte skulle komma fram till motorn. den gick 10sek om man hade choken i eller blåste i tanken.

hissa ner skotern. fyll i bensin & blås några gånger i tanken.. så gick min igång igen iallefall :nuts:
Hmm.. ja det skadar ju aldrig att testa. :)
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Så blev det med min Mxz, fick igång den kanske 10 sekunder sen dog den bara. Det var typ förgasarna som slammat igen på min, men jag behövde inte rengöra dom. Jag drog bara tills den starta sen bara gasa och blåsa ur den.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Har sökt men inte hittat något bra svar.

Tänkte starta skotern och se så allt var som det ska innan vintern.

Skotern startar endast med hjälp av startgas och har man choken i så kan man hålla den vid liv runt 10 sekunder innan den dör.


Har rengjort munstyckena och det är ny soppa i den.

Tänkte ta lös och rengöra hela gasarna imorn, något annat som kan orsaka detta? som jag bör kika när jag ändå är igång och skruvar?
Är du säker på att du fick rent lågfartsmunstycket? Har haft samma problem och trodde jag gjort rent munstyckena. Testade köpa nya lågfartsmunstycken o vipps så var problemet löst.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
hade samma problem med zr:en förra säsongen.

Vi drog och drog men den startade bara på startgas å gick i 10sec.

Sen rengorde vi förgasarna, fick ändå inte igång den. Så lät den stå och tog dom andra skotrarna.

När pappa for ut och provdrog 30 min efteråt så startade den och gick som aldrig förr, vette fasiken vad som var felet dock. :S
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla,att bränsle pumpen pumpar soppa när du drar i snöret, ta lös slangen&låt den pumpa i en 0.5lit.tomflaska.
Kan ju ha kleggat ihop, eller så vacum slang sprucken...
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Kolla,att bränsle pumpen pumpar soppa när du drar i snöret, ta lös slangen&låt den pumpa i en 0.5lit.tomflaska.
Kan ju ha kleggat ihop, eller så vacum slang sprucken...
Tack för tipset, ska kollas upp!

Är du säker på att du fick rent lågfartsmunstycket? Har haft samma problem och trodde jag gjort rent munstyckena. Testade köpa nya lågfartsmunstycken o vipps så var problemet löst.
Okej, borde vara rena men kanske får testa det.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Hade du hett in något bränslestabilisatormedel i bränslet i våras, annars kan den skräpbensin vi har nuförtiden slammat igen munstycket
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Hade problemet med min att när ja bytte tank så fick ja bara igång den korta snuttar efteråt, förstog inte vafan felet va, men fick ett tips att bara fylla på mer soppa. Fyllde i så ja hade 20L och vipps så gick den igen, som jag förstått så var de pga att den inte kunde suga soppan när ja hade så lite i tanken. Så kan va så enkelt som att fylla på mer bara.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Varit i utlanden så har inte kunnat skruva förns idag.

För lite soppa är det inte, har över halv tank nu och den står plant.
Vakuumslangen verkar vara hel.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Kolla,att bränsle pumpen pumpar soppa när du drar i snöret, ta lös slangen&låt den pumpa i en 0.5lit.tomflaska.
Kan ju ha kleggat ihop, eller så vacum slang sprucken...
Det kommer soppa när jag drar i snöret, men det är väldigt liten mängd.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har du tryckluft?
Ta loss förgasarna och gör ren dom grundligt, blås igenom alla munstycken men framförallt tomgångsmunstyckena som har väldigt lätt att klegga igen.
Dagens 95/98 oktan lämnar som någon skrev väldigt mycket avfällningar när det står över tid.
Sista åren har jag kört sista tanken på Aspen och sedan hällt i bränsletillsats innan sommarförvaring för att slippa problemet.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har du tryckluft?
Ta loss förgasarna och gör ren dom grundligt, blås igenom alla munstycken men framförallt tomgångsmunstyckena som har väldigt lätt att klegga igen.
Dagens 95/98 oktan lämnar som någon skrev väldigt mycket avfällningar när det står över tid.
Sista åren har jag kört sista tanken på Aspen och sedan hällt i bränsletillsats innan sommarförvaring för att slippa problemet.
Gjort nu, ska montera ihop den imorgon.

Edit: Nu går den!
Pumpen eller gasarna vart inte ren vid första rengöringen, för hade lös båda igår och gjorde rent dom riktigt noga, och vips så starta den :)
 
Last edited:

hoveermo

Aktiv medlem
10 nov 2012
58
0
1
Hovermo/Östersund
Samma sak hände min efter den hade stått en sommar och då skruvade jag isär bränslepumpen och bytte plats på dom två membranen som sitter längst upp och längst ner sen funkade det igen