IQ RR frågor. Termostat, glappt styre & el ?

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Har köp mig en IQ RR 600 09a. & har 3 funderingar.

1. vilken temperatur öppnar termostaten på? vad ligger normaltemp på?

2. ska verkligen styret glappa upp / ner ? alla jag kollat på har det glappat 2-3mm. är det inte störande när man åker?

3. vad är det för el. växel eller lik?

4. någon som vet var närmaste polaris återförsäljare finns. Bor i Trönö utanför söderhamn


Mvh
Micke J
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
1. Skulle tippa på någonstans kring 60-90 grader, hurså?

2. Kolla så att bulten till nedre styrstångsinfästningen är dragen ordentligt, samt att fästet inte glappar.
Inget glapp ska finnas.

3. Båda två. Från statorn kommer växelström som likriktas för att driva tex belysning, handtagsvärmare osv.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Hackar tråden lite.
Hur kommer jag åt nedre styrstångsfästet utan att lyfta motorn?
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
behövs verkligen den likriktas för lyse & handvärare? dom borde ju funka endå? funderar på att montera en tempmätare & den måste ha likström. tänkte sätta ett T-kors på en kylarslang men kanske att det går att ta ut värden ur orginalgivaren???? någon som har testat?

möjligen blir det xenon på denna skoter &så men ska testa först om det behövs.


ska kolla styret i helgen.. tackar för svaret.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
behövs verkligen den likriktas för lyse & handvärare? dom borde ju funka endå? funderar på att montera en tempmätare & den måste ha likström. tänkte sätta ett T-kors på en kylarslang men kanske att det går att ta ut värden ur orginalgivaren???? någon som har testat?

möjligen blir det xenon på denna skoter &så men ska testa först om det behövs.


ska kolla styret i helgen.. tackar för svaret.
Ja, likspänning kan du plocka ur förslagsvis halvljus då den alltid lyser oavsett hel/halvljus.
Xenon vet jag dock inte, tänk på att Xenon har en väldigt hög startström. Jag hade hellre satsat på LED lampa, finns LED lampor som lyser bättre än Xenon, dessutom tål de mycket mer (skoterns likspänning är inte allt för "ren") och är dessutom oberoende av kylan runt omkring. LED lampor är dock i fortfarande väldigt dyra.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Är det enda sättet? Har gjort det och tycker det är svårt som f-n att se nå.
Förutsatt att du nu pratar om en IQ R/RR så är det enda sättet, med damasken borta så kommer man väldigt lätt åt bulten längst ner på styrstången, plockar du även bort pipan så kommer du väldigt enkelt åt infästningen för nedre fästet.
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
nu har jag fixat glappet på min.
tog bort styret. lossade på styrleden (den som sitter fast på styrstången) lossade styrstången upptill. när jag hade den lös kunde jag vicka den mot vänster & bulten blev synlig. höll fast den med en skiftnyckel & vred på styrstången. (tog aldrig bort damasken)

just på min skoter så gick det inte att dra åt muttern nå mera så jag fick lägga i en bricka istället. OBS glöm inte att fetta in kulan.

blev riktrigt bra iallefall!! inte ett glapp kvar
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Tyvärr så lär du få göra om samma prosidur någon/några gånger i vinter.
Nedre styrstångsinfästningen måste loctightas för att sitta på plats, annars lossnar den ganska snabbt av vibrationerna.
Jag rekommenderar dig även att montera på en låsbricka.

Detta kom fram redan i racetipsen 2005.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Min har även glappet där, det uppkom vid ca 1500km och nu står mätaren på 4000km (2500)miles.. Angående nedre styrsångs infästningen, så har jag inte rört det och det sitter på plats !
Men däremot så är allt annat på skotern rört, förutom motor :)
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
men det är ju en låsmutter.. borde hålla tycker jag.. nåja jag känner väl om det blir glapp igen =)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Borde hålla men tro mig, är inne på min 3dje IQ och det släpper utan locktight. =)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jo men jag syftade på den som håller kulleden mot ramen. Jag tror även föregående talare syftade på den, för det blir ett helvete om den lossar så gängorna skadas :) Men den har hållits på plats i 4000km på min så jag tror att det är fixat på dessa från fabrik. 2005 är det en annan sak med.

Men med dessa skall man vara noga med att smörja in boggie bussningar samt framvagn+ loctita det mesta på hela skotern. Även nedre främre A arms bulten kan man svänga så den sätts i framifrån, då blir inte fästhålet ovalt. Även boggiens främre sax är fäst så bultens gängor nöter hålen i skenorna ovala. Det fixade jag också på min med att svänga bulten där, man måste även kapa den så att det inte är något nylock kvar på muttern p.g.a utrymmesbrist inåt. Samt skydda kylarslangen vid starsnöret med en extra slang runt där den nöter mot motorn + att trä ett 16mm pvc rör som startsnöret löper i. Kylarslangen bakom luftburken nöter även mot tankfästet ! Så dom som har dessa skotrar bör nog öppna huven och kolla all slangar/sladdar etc. Jag har lagt ner säkert 30-40h på min, men den är i fruktansvärt bra begagnat skick :rock:
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det är just det fästet jag också syftar på..
Låsmuttern är inte mycket till låsmutter då den varken har räfflor eller nylontråd.

På min äldsta IQ rensade den gängorna i chassit pga lös kulled.

Tar 1h att åtgärda med locktight och låsbricka. Ett tips bara..
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
ahhh. den som sitter i ramen.. då förstår jag.. ska köra loctight på den. men det var inte där min glappade just nu utan muttern mitt under styrstången.

ska även kolla bakre kylarslangen.


funderar även på att sätta ett diodlyse bak (broms) efterssom det jag har nu syns inte pga reservdunkarna bak.

kommer diodlyset att funka om det nu är växelström? (tänkte skrarva från nuvarande baklyse i sadeln)