isen?

stabilt10

Medlem
28 jan 2007
22
0
1
GÄvle
Hej vet ni hur tjock isen ska vara på en sjö för att köra skoter på säkert?

Jag körde idag och förra helgen på is som var mellan 1-2 dm. Säkert eller ej?
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Hej vet ni hur tjock isen ska vara på en sjö för att köra skoter på säkert?

Jag körde idag och förra helgen på is som var mellan 1-2 dm. Säkert eller ej?

Jag kan vara helt ute på hal is nu (ledsen kunde inte låta bli) men jag har en gång läst att 15 CM is skulle vara stark nog att hålla ett ånglok.... om inte isen har sprikor i sig......

men 2 DM är klart säker så länge den inte har brutit sönder eller rört sig mycket..... även om det är 2 DM så liger sprikorna fel så kan du "vända" isen.... har hänt ett par kuskar som kört häst på isarna här där jag bor.

Men fin Is på 2DM säker som berget...... det räcker med 5 CM för att man ska kunna gå på isen säkert om man väger en 100 Kilo eller så :D
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
det beror helt på iskvalite och vilken sjö.om sjön är reglerad eller mycket in och utlopp eller källor kan isen vara svag på vissa stellen och bra på andra.

men det går ju köra på vatten om man har fart så det beror helt på vad du menar.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
på min förarbevis kurs sa han som höll i kursen att isen bör vara minst 7cm för att vara säker, han visade ett papper om hur mycket isen tål vid olika tjocklekar. kommer inte ihåg exakt nu men 1-2dm tror ja höll 1 ton om inte de var mer så isen där du kör borde väll vara säker om du nu inte kör med bandvagn :p
är inte 100% säker man ganska så, bara att du tar det försiktigt, tjockleken kan ju variera.
 
R

Robin

sen beror det ju också på hur stor yta av isen man belastar.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
På hösten då isen lägger är den mycket starkare än vårisen. Om isen har "sprickor" i sig så är det en mycket bra. Om man lyssnar och hör att den spricker lite överallt så kan man köra något riktigt tungt där.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Var ute å körde bil på isen för någon vecka sedan, då var det ungerfär 2,5 dm, såatt de borde vara lugnt för dig..
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Enligt VV. På deras Isvägar så säger dom att på 20cm kärnis så är högsta tilllåtna bruttovikt 2,ton, 25cm-3,ton, 30cm-4ton, 40cm-7ton, 50cm-12ton. 80cm-25ton. Är det kärnis+mörkare stöpis så ska man iregel plussa på ungefär 10cm för att hålla dessa vikter. Men kan väl tänka mig att dom har tagit i lite när de gäller vikten för att va på säkra sidan.
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Om ute teperaturen har varierat mycket blir isen mjuk och tål inte lika mycket som man tror.Sen har det även som tidigare sagt med strömmar och kallkällor att göra. Man ska även veta att om man kör fort på en tunn is så bildar isen en svallvåg framför skotern och det kan bli riktigt farligt.
LITA INTE PA VAD DET STÅR I OLIKA PAPPER SOM ÄR FRAMTAGNA I LABORATORIUM ELLER LIKNANDE VI VILL HA KVAR VÅRA FORUMMEDLEMMAR.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Jo självklart får man ta i akt om temperaturen har växlat. Lika så om de finns strömmar osv osv.. Men de där me tunn is vet ju inte alla. Men de jag skrev är riklinjer från VV, å dom gör ju även vägar på isen så dom borde ju veta.. Men sen att han frågade om den va tillräckligt med 1-2dm å fick ett svar på de, så antar jag att man oxå känner till dom vatten man åker på me allt omkring!
 

Raket

Ny medlem
27 dec 2006
4
0
1
Åland
tänkte påpeka en sak bara..förra vinten när vi höll på att köra lite vatten i en öppen kanal så va de "runt" öppningarna på kanal myningarna ca 3cm is som vart grövre ju längre ut man kom.Hur som helst så var ytan på den 3cm isen så fin att skotern började slira och tappade fart vilket resulterade i ni kan ju tänka vad..killen höll på o dog den gången men klara sigsSå de ja mena var iaf att man ska va j*vlit försikig med isarna..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ett litet tilllägg är på sin plats här, hastigheten kan vara väldigt viktig,nu tror en del att ju snabbare man kör desto säkrare men icke .

när isen belastas trycks den ner och bildar en vågdal där fordonet/fordonen befinner sig
detta e väldigt tydligt när tex lastbilar kör på is vägar, det ser ut som om lastbilen kommer upp ur isen men den ligger bakom sin svallvåg och du före ,ju närmare den kommer ju mer hamnar betraktaren i dess våg,när den sedan passerat så får du samma känsla att den försvinner ner i isen igen du hamnar bakom dess svallvåg

kör lastbilen mot förmodan för fort så att den kör över sin svallvåg så brister isen.:eek:

kan va bra att veta för 10 skotrar i klunga väger också en hel del
 
Last edited: