Iskvalité/Snötillgång - Vuoggatjålme/Mavas/Pieskejaure

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ska upp till Mavas v15 och undrar om någon har några färska uppgifter beträffande is och snö däruppe.

Läste i Piteå-tidningen häromdagen om ett par som fått sig ett ordentligt arbetspass när dom fastnat i flövattnet på Sädva. Är det likadant på Ikes/Mavas/Pieske?

Hur är det med snö uppe på kalfjället?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är precis som alla andra år med snö. Varken mer eller mindre.

Vad gäller vatten så spelar det inger roll om du är på ikesjaure, mavasjaur eller pieskehaure. Det är lika mycket vatten överallt. Ganska mycket med andra ord. Är du rädd för att fastna ska du ha en mountain. Som alltid.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det där var ju en väldigt förenklad redogörelse över snöläget.

Har i 15 år varit till Mavasområdet runt vecka 14-16 och snöläget har varit minst sagt skiftande.

Någon annan som har någon relevant information?
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Iaf i jutis/jäckvik är det mer snö än man vill ha :) (om det nu kan bli för mycket). Bara puder. Lätt att köra fast oavsett maskin.
På kalfjället vet jag dock inte.

Tror jag hörde siffran 140cm snö. Jag åker iaf imorgon, ska bara köpa en spade att ha med på skotern först :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det där var ju en väldigt förenklad redogörelse över snöläget.
Ok, om vi säger så här då.
Vad gäller snön.
Snön är mycken östöver. Lite i överkant mot vad det brukar.
Västöver är det ovanligt lite snö. Det har däremot varit mycket kallt och det har drevat en hel del.
Några ordentliga bliddagar med ordentlig vind skulle göra det svårkört i stora områden just nu - precis som vanligt vid den här tiden. Det råder nästa snöfall i april, det sista snöfallet i april och det sista i maj bot på och efter det är det som vanligt ordentligt med snö.

Vad gäller vattnet så är det ovanligt mycket så jag rekommenderar inte att du ger dig utanför hårdspåret om du drar pulka.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tja just snön är väl som alla andra år. En sak dock. Var försiktig med isarna.

Just i år är isarna livsfarliga och jag skulle undvika alla större sjöar om det är möjligt. Visserligen är väl istjockleken på vissa sjöar betryggande och vid den här tiden på året är det liten risk att åka skoter där andra har åkt men direkt vårsmältningen börjar kommer isarna att bli dåliga riktigt fort. En is som var bra en helg kanske inte är det nästa osv.