Isläget på Storsjön i Jämtland

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
Men se på f...n!

-Goda nyheter som man väntat på. Törs nog börja smyga ut lite då med andra ord, och på ett par veckor till borde det vara rätt okej...om inte vädret slår om igen!

Tack för snabb respons grabbar!
/Claes
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Kollade isen utanför Sandnäset i Dvärsätt där jag bor för ungefär 2 veckor sedan. Kollade ungefär 10 meter ut från iskanten och körde i riktning mot Ås, isen var genomgående ca 20cm tjock vid det tillfället. Nu har det ju varit kallt ett tag så isen borde ju ha växt till sig ännu mer. Vet inte hur den är längre ut...En grej att tänka på är att man alltid ska hålla sig nära stranden när man kommer in i viken, utanför mig går ett grund tvärs genom sjön där det alltid är riktigt dålig is.
 

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
Hej Tengil !

Lät ju riktigt positivt även det. Då borde det vara safe nu kan man tycka. Vissa pratar så mycket om en historiskt sätt dålig is, så man blir ju lite skakig.

Har noterat den långa grynnan sommartid då man puttrar båten uppåt Åssjön, skall försöka märka ut det i GPS'en så man kan hålla sig på betryggande avstånd.

Förresten, du som verka känna till Dvärsätt/Sandnäset...visst kan man ta sig upp på leden någonstans i de trakterna? Enligt skoterkartan så finns det ju ingen anslutning mot sjön där. Förmodligen finns det någon halvt inofficiell led, men man vill ju inte gärna köra någonstans där man retar upp markägare eller boende.
Jag utgår från Ås/Birka Strand och det är första året med skoter i dessa trakter. Försöker därav förtvivlat att hitta bra vägar upp på lederna...detta så man relativt enkelt kan ta sig ut. Här ifrån Ås är det ju ännu tyvärr rätt taskigt med leder...

Tack så länge!
/Claes
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jodå, vet var du kan ta dig upp på leden. Kan försöka knåpa ihop en karta sen och skicka via p.m. Alternativt kan vi bestämma någon gång när du är ute och åker så kan jag visa.

Sen har jag också hört att det är lite sämre is än vanligt för årstiden. T ex har dom ju skjutit upp premiären på Landösjön några veckor samt att medvinden, mig veterligen, ej har öppnat än...
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Hej Tengil !

Lät ju riktigt positivt även det. Då borde det vara safe nu kan man tycka. Vissa pratar så mycket om en historiskt sätt dålig is, så man blir ju lite skakig.

Har noterat den långa grynnan sommartid då man puttrar båten uppåt Åssjön, skall försöka märka ut det i GPS'en så man kan hålla sig på betryggande avstånd.

Förresten, du som verka känna till Dvärsätt/Sandnäset...visst kan man ta sig upp på leden någonstans i de trakterna? Enligt skoterkartan så finns det ju ingen anslutning mot sjön där. Förmodligen finns det någon halvt inofficiell led, men man vill ju inte gärna köra någonstans där man retar upp markägare eller boende.
Jag utgår från Ås/Birka Strand och det är första året med skoter i dessa trakter. Försöker därav förtvivlat att hitta bra vägar upp på lederna...detta så man relativt enkelt kan ta sig ut. Här ifrån Ås är det ju ännu tyvärr rätt taskigt med leder...

Tack så länge!
/Claes
kör rakt upp så du tar dig mot E14,över vägen och upp över så du kommer på vänstersida om radartornet,håll vänster helatiden och kör raktfram tillslut så komemr du till krokomsleden och då tar du dig vart som helst