Jag 440 års 93

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
tja
satt o funderade på att köpa en
arctic cat Jag 440
o ä det en bra maskin
o krånglar den ofta
hur mycket soppa den dra o sånt
hur måga hästar den har

så mycket info som möjligt
tack

m.v.h mattias
 

Storm97

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hade en Jag 440 av 90 års modell
har nog aldrig kört så billigt någonsin vad gäller förbrukning..mellan 1,0-1,7 liter/mil
den hade 46 hästar om jag inte missminner mig.skotern är lättservad,vad man kanske bör kolla på dessa maskiner är oljeinjection systemet,tror att det är lite känsligt.


 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
ja men tack för all info
nu har man lite att gå efter.
men går det inte att koppla bort så man kan köra oljeblandat
 

D_N

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
ö-vik
Jag har en jag 440 -93 och den har aldrig krånglat. det enda jag har skruvat i min är att jag skruvade fast en kåpa över ljuddämparen. (jag har kört 110 mil med den,) Den kanske är lite slö men det räcker iaf för mig ett tag. Bränsleekonomin är väldigt bra, vet ej hur mycket min drar men den drar kanske 1.7 liter milen. Min oljepump fungerar också, varnar när det kanske är 1 liter olja kvar.

Nåt däremot som verkar vara dåligt är elen till dödmansgreppet och tändninslåset, det funkar inte på min och den förre ägaren hade byt det 2 ggr och det hade inte hållit mer än 50 mil, enligt han då.
 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
men jag provade den i dag o den verkar vara skön att köra.
men är den bra i topp fart?
 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
ok men då vet jag.
men går det att göra nåt variatorerna.
så att det är rappare i början
om den är slö o sånt
är lite dåligt på på det
 

D_N

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
ö-vik
Jag har inte rört variatorerna pga att den går ganska bra nu. Men att min är lite slö kan kanske bero på att jag har en för tjock rem.(dock är jag inte säker på den punkten)

Du kan ju alltid fråga en handlare eller ägaren om man kan göra något i variatorn.
 

Jonti

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
36
Kiruna
gironboxuf.se
Motormässigt fungerar den bra, och en hyffsad ledpressare med tanke på ålder, dock inte som t,ex Polaris Indy 500 osv.
Motorn är ohyggligt hållbar, vi pinade våran i hmms 5-6år till det yttersta, en enda gång fick vi byta cylinder och kolv. Dock var det för att vi råkat glömma att blanda bensinen med olja :S
Annars är den en fin skoter att käka band med, tror den drog av 3-4 band för oss :/
Boggien är säck om man ska hoppa med den, och stödämparna i framvagnen kan i prinsip flyga ut genom huven hehe :p
Men ska man bara gasa lite och leka runt i fjällen och så, då är det en bra och billig maskin, bara man höjer styret och ger fan i att hoppa med den :)
 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
ja men det låter ju toppen det.
man ska kamske hämta den i morn det är en anna som är före mig på den maskinen.
men det verkar inte som ska ha den :)
men man ser ju vad som händer men ska nog skaffa kortruta till den det är högruta på den o det är ju inte så snyggt ska nog kapa den