Jag ger upp...snart Indy Trail 88

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Köpe min rishög i januari. Den funkade men var svårstartad som f-n.
Sedan gick den bara på en burk, sedan ostartbar.
Kollade kompa, 8 i ena 0 i andra.
Då skred jag till verket:
1. Bytte bensin slangar.
2. Bytte membran i bensinpumpen.
3. Justerade flottörerna i gasarna.
4. Blåste allt rent.
5. Bytte båda kolvarna och packningar.
6. Ny bensin.
Och se på fan, den gick som en gud.
Lätt att starta,kanske lite seg när den var halvvarm men det funkade... tills idag:Cry:
-3 nysnö sol vindstilla. Skoterjäveln startade som vanligt, gick bra i en dryg kvart sen dog den en två stegs död, först dog en cylle sen stannade den.
Towade hem fanskapet och kollade kompan, misstänkte nytt kolvras men den såg OK ut ca 7kg varm...
Gnistan finns,vet dock inte om den är stark nog? den är svår att se i dagsljus om nu det kan vara någon ledtråd.
Hällde soppa i cyllarna och drog typ 10 ggr. Då small det till och skummgummibiten på luftburken flög i luften,men ingen direkt indikation på att den tände...
Är så jävla less på skruva i skiten så jag vädjar till er som kan detta lite bättre.
Ge mig en ledtråd iaf. kan det vara CDI boxen?
Grannen har en Indy Lite 89 kan man testa med den boxen även fast det är den lilla Fuji motorn?
Andra förslag? Tips på felsökning?

/Svettig, less men sugen att köra
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Finns det något man kan testa för att ev isolera om det är CDI, spole, stator?
Kan jag testa en CDI från en indy lite motor?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tändspole och stator kan du mäta upp, jag är inte så duktig på det där med mätning osv tyvärr :/

Om Cdi boxen passar så kan du nog prova och starta, men skulle inte köra med den.

Min skoter dog för 4veckor sen och då misstände den, sen gick den några meter sen misstände den igen och efter det är den stendöd, står på verkstad nu och dom tror det är Cdi boxen.

Lindningen på din stator kan ju vara dålig också, så den kan du lämna in till några som håller på med det för en omlindning.
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Uppdatering av läget:
Jag får den, ganska lätt, att gå på vänster cylinder.
Jag testade utan plugg i högra och det såg ut som den tröck ut soppa/olje dimma när den skuttade runt på vändter burk.
Det är lögn att få igång höger. Inte ens med soppa i röret hoppar den till...
Skiftade tändhattar men den vänstra gick iaf, den högra död...
Vad kan jag utesluta?
Kan statorn vara paj eller skulle den inte agera som den gör isf?
I min lekmannavärld känns det som:
a) korta tändkabeln (kan man "skruva loss" kabeln från CDIn för att koppla in den långa kabeln på höger cylle?)
b) CDI box
c) Murphys lag?
/K
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Kom igen nu... Någon som har nån bra ide?
Mitt nästa drag blir nog att skifta gasare för att helt utesluta bränsle spåret.
Går den på höger burk med vänster gasare så blir det till att ta fram trasan...
Går den inte borde det väl ändå vara tändrelaterat...
Höger gasare får bränsle från pumpen, så fram till intaget är det ok. sen KAN det ju vara något som blockerar soppan.
(Dock borde den väl tänt med soppa i cyllen???)
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Har du kollat in genom insug och utblås så att inte "kolvkappan" farit på den cyllindern som inte går ... tänckte när den baktände men inte tänder "normalt" trots bensin i tändstifts hålet.
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Halvnovis som jag är fattar jag inte riktigt vad du menar med kolvkappa...
Hur ser jag om den är OK? Eller är det något som är uppenbart när man glor in i insug/utblås?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Du skriver att den går på en cylinder, då borde väl inte spolen (på svänghjulet), CDI-box eller tändspole vara problemet. Har du gnista på höger sida? Om inte så är det väl bara tändkabeln kvar på tändningen som kan fela?
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Det är gnista. Det ser med ögat ut som det är lika stark gnista på båda sidor.
Nu vet jag inte om man kan lita på att "en gnista är en gnista", men det är vad jag ser med blotta ögat...
Jag har nyss dragit in skiten i garaget och hoppas få tid att skita ner mig i under veckan.
Vad gäller själva kolven så har jag ingen anledning att tro att den kajkat.
Tolkar jag "klacken" så borde det väl ligga någon lös bit och skrammla mere i blocket(?).
Kolvarna har gått mindre än en timme (med extra olja i soppan) effektiv tid. Även om det var "noname" från rinab så tror jag dom pallar mer än så, eller...?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Reedventilerna (om det nu sitter sådana på en Trail)? Annars är det nog till att riva den, men det går ju fort att lyfta cyllarna på den iaf, tänk positivt :)
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Positivt my ass...
Vintern förvinner as we speek ;-)

Jag tror inte fujimotorn har reeds...

En liten bisak, är det någon skillnad att köra motorn utan luftbox?
Jag menar det är ju lättare att felsöka om man slipper ha lådan monterad, eller påverkar det gasarna negativt om den är bortplockad under felsökningen?
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Började att tänka på "kolvkapporna" när du skrev att du hade komp men att den bara gick på en för det har hänt mig på en T-kisse jag hade för några år sen.
Tändningen tror jag du kan utesluta mer eller mindre just för att den där har väl en tänd spolen och då tänder den samtidigt på bägge stiften samt har bara EN tråd som matar spolen(skulle iofs kunna vara tänd kabel eller tänd hatt eller ett stift då). Men att kolla kapporna är bara att lossa grenröret och lysa in med en ficklampa och samma prosedur med insuget(brukar inte ta många min) sen ser du om kolvarna ser lika ut.