Jag ger upp...snart Indy Trail 88

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Sådärja! Säsongen över! Jag, löven och HV kan ta varann i hand ut i vårsolen!
Gick ut och började jävlas. Oråd anades redan vid demonteringen av kröken.
- Skrammel i kröken... kan ju inte vara så bra.
Mycket riktigt, min kolvusling som gått mindre än en timme effektiv tid, hade pulvriserats nedanför kolvbulen.
Så tack alla ni med bjarven50 i spetsen, som ledde mig in på det spåret. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att kolvar inte skall hålla mer än en timme.
Återigen, "the high cost of low prices" drar en snåljåp (Ove Sandberg i Solsidan?) vid näsan!

Blir väl till att öppna hela blocket för att få ut all skit. Jag har spolat ur med soppa, tömt via dränaget och blåst rent, så det mesta verkar vara borta. Vevstaken rör sig utan "knarr" och spåret för densamma är rent o fint.
Var köper jag prisvärda kolvar till en 88:a. (Tips på fabrikat? Kimpex, Wiseco, sno-pro???).
Det är ju knappast snack om high-performance, men man vill ju gärna köra mer än en timme!
Kommer troligen inte handla noname kolvar som jag tills idag tyckte var OK.

Summa-summarium:
Bara att kavla upp. Som rubriken i tråden antyder ger jag inte upp riktigt än, men detta är nog sista rycket med detta gamla as!
Tack alla som stått ut med min illa dålda bitterhet och som ägnat sin tid åt att tänka på mina problem!
Kanske någon annan stackare får hjälp av denna tråd!
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Trist!!

Du bör nog mäta upp cylindrarna, och kontrollera att dom inte är borrade överdim. Isf så kanske det är anledningen till att kolvkjolen lossnade så snabbt.

Kör på Sno-Pro eller SPI. Inte Kimpex (dålig passform i ringspår + ojämna i vikt ibland), och inte Wiseco (Måste varmköras noggrannt vid varje kallstart för att inte nypa).

Hoppas du får fart på den! :)
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Trist det där men fint att du hittatde felet ... det har faktiskt hänt mig med fast med arctic original kolvar efter några mil. Kan rekomendera Snopro kolvar dom har brukat fungera kanon.
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Jag blir lite brydd över vilken storlek som jag ska ha.
Innan jag bytte förra gången hade jag på den friska gamla kolven upp mot 10kg kompa.
När jag satte i de nya (71.89) kom jag upp i 7-8 kg.
Tips på hur man mäter cylinder och hur mycket mindre skall kolven vara?

Dilemma... skotern, om den går, är ju värd 6-8'. Hur mycket skall man lägga på renovering?
Nya kolvar känns ju överkomligt men att mäte upp och ev. borra om loppen, vad kostar sånt?
Skulle ju vara najs och veta vilken diameter man jobbar med, och att båda loppen blir lika.
Men man skiter ju ner sig om man lägger ut halva värdet för att få den att gå...
Vad händer sen, variator, boggie... Med mitt flyt så är det nog bara att förbereda sig.

Nåja, lite perspektiv kankse är på sin plats: Man får ju vara tacksam att man inte bor i Japan dessa dagar.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Visst är det skillnad på wiseco och noname, men bara en timme? Nä, det är ngt knas! Jag tror att du är rätt ute som tänker mäta upp cylinderloppen, det skulle kunna förklara det hela.
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Vad säger de lärde?
Om jag mäter upp loppen, hur mycket skall skilja mellan loppets och kolvens diameter?
Man vill ju inte den skall nypa och man vill inte få samma problem som jag fick med kolvkappan.
Det kan ju vara så att kolven som sprack faktiskt var dålig, men troligare är kanske att den var för liten för loppet, vilket ledde till vibrationer som gav sprickor och slutligen haveri som resultat.
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Har läst på lite... Visst är det så att en kolv som är märkt "72mm" är avsedd för en cylinder som är 72mm,dvs toleransen är inräknad i kolvens egentliga diameter?
Tips på var i Umeå man kan få loppen mätta, Umeå Motorslip?
 

ksberg

Medlem
9 feb 2011
34
0
1
Ume
Jag ger upp...snart Indy Trail 88 (Uppdaterad!)

Skakar liv i tråden igen...

Cylindrarna är uppmätta och "lika". Det fanns en snubbe med grejjer i byn som mätte upp dom, frågade inte hur...
Dom är, vad jag nu hoppas är korrekt, 72.52 mm insug-utblås och 72.50 "andra vägen". Lite ovalitet men jag tycker det verkar rimligt.
Kolven (den gamla "original" kolven är 72.20 mm insug-utblås. 72.19 över bult.
Vet någon hur stora kolvarna är när dom är märkta 72.00 resp 72.50?
Vilken skulle ni gå på? Jag sätter mina marker på 72.50,om det nu är så att toleransen är inräknad i angivet mått.
Har bestämt mig för att testa snopro. Det var väl ifs inte Kimpex fel att jag köpte för små kolvar men vafan...
Vad säger de med olja under naglarna?