Jag skulle vilja "tacka" Rättviks Skoterklubb...

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
... för denna dödsfälla på leden mellan Furudal och Dalfors:



Var på vippen att dyka över styret, kunde lika gärna slutat på sjukhus. För er som inte ser vad "problemet" är så går leden mellan Furudal och Dalfors till viss del på järnvägsspår, detta är första bron några km efter Furudal. I mitten av spåren sitter det någon form av "extraspår" som går i kilform så skidorna passar perfekt in under spårkanten och tillslut blir det tvärstopp. Slet isär skidorna så pass att ena övre länkarmen blev 60-70 grader böjd och yttre kulleden spräcktes, fick använda spel får att få loss maskinen.

En rekommendation, innan någon skadar sig allvarligt:

SÄTT UPP EN VARNINGSSKYLT I BÅDA BROÄNDARNA! Där kan t.ex. stå "Varning! Kör ej mitt i spåret över bron, risk för allvarlig skada!" :mad2:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
När det gäller just tågspår så äger trafikverket all mark till 30 meter på sidan av spåret. Skotertrafik får köra där helt på eget ansvar och organiserad skotertrafik är på nåder. Skoterklubben får helt enkelt inte sätta upp skyltar.

Visserligen kanske inte sträckan är trafikerad men ansvaret är ditt och klubbens händer är bundna.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Arjeplogarn: det är en "tamsträcka" utan högspänning.

Till att börja med är det en urspårnigsräl du fastnat i, även kallad "brofit*a".
Sen för det andra så går leden vid sidan av tågspåret, sen om du väljer att köra i ett gammalt skoterspår som går mitt i järnvägsspåret är helt och hållet ditt fel och defenetivt inte skoterklubbens fel.

anledningen att det går spår nu över broarna va att det va dåliga isar för ett tag sen.

kolla efter röda kryss nästa gång, kan garantera dig att de inte går mitt i tågspåret.......
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Arjeplogarn: det är en "tamsträcka" utan högspänning.

Till att börja med är det en urspårnigsräl du fastnat i, även kallad "brofit*a".
Sen för det andra så går leden vid sidan av tågspåret, sen om du väljer att köra i ett gammalt skoterspår som går mitt i järnvägsspåret är helt och hållet ditt fel och defenetivt inte skoterklubbens fel.

anledningen att det går spår nu över broarna va att det va dåliga isar för ett tag sen.

kolla efter röda kryss nästa gång, kan garantera dig att de inte går mitt i tågspåret.......
Anade att jag skulle få ett sådant här bror-duktig svar, bara så du vet:

- Jag SKITER i vad rälen heter
- Jag SKITER i om det är en "tamsträcka"
- Jag SKITER i om Rättviks Skoterklubb har ett FORMELLT ansvar eller inte
- Jag BRYR mig bara om att ingen annan skadar sig eller annat på platsen och anser att om man lägger ner jobb på att ta fram en skoterkarta man vill folk ska använda och som man dessutom tar betalt för HAR man någon typ av ansvar

FAKTA är att på deras egen skoterkarta är det ritat ett rakt streck i flera kilometer, knappast ett spår i terrängen eller vad tror du, utan MENINGEN att man ska åka på spåret. DU kan väl åka dit och predika dina åsikter vid nästa olycka där, tack!
 
Last edited:

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
@Undie

Lite OT men jag har alltid undrat över dom där "extraspåren" som ibland ligger bredvid och ibland är två räl som ligger mellan spåren och går ihop i ändarna.
Har du lite mer info om vad dom är till för får du gärna sprida kunskapen lite.

I övrigt kan jag tycka att en varningsskylt kan vara på sin plats oavsett vem som sätter upp en sådan. Men att varna för varenda liten fara på en led går nog inte att lägga som ansvar för en klubb. Skall man lägga över ansvaret för alla typer av hinder som kan uppstå så är det nog inte många som har lust att låta sina leder vara officiella längre. Ett vänligt tips till klubben med ett förslag på en förbättring kunde däremot vara ok.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Anade att jag skulle få ett sådant här bror-duktig svar, bara så du vet:

- Jag SKITER i vad rälen heter
- Jag SKITER i om det är en "tamsträcka"
- Jag SKITER i om Rättviks Skoterklubb har ett FORMELLT ansvar eller inte
- Jag BRYR mig bara om att ingen annan skadar sig eller annat på platsen och anser att om man lägger ner jobb på att ta fram en skoterkarta man vill folk ska använda och som man dessutom tar betalt för HAR man någon typ av ansvar

FAKTA är att på deras egen skoterkarta är det ritat ett rakt streck i flera kilometer, knappast ett spår i terrängen eller vad tror du, utan MENINGEN att man ska åka på spåret. DU kan väl åka dit och predika dina åsikter vid nästa olycka där, tack!
Det var väl bra att ingen allvarlig olycka hände, men nog är det väl magstarkt att skylla på skoterklubben för att du inte tar hänsyn till underlaget när du kör. Det är ditt eget ansvar som förare - "Bror Duktig-svar" eller ej...

Alla förstår nog att du tycker att det var extremt tråkigt, det blev dyrt, du kunde ha gjort illa dig och du vill att ingen annan skall skada sig där eller värre. Men det betyder inte att det är skoterklubbens fel.

Om jag vore du skulle jag antingen skotta upp en hög precis där så man får köra runt, alternativt sätta ett kryss av störar så man tvingas köra vid sidan av. Och självklart kontakta ledsladdaren så de kan vidta lämpliga åtgärder för att undvika framtida olyckor.

Men rätt hastighet i förhållande till underlaget och omständigheterna är alltid förarens ansvar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ok vi kör på din attityd.
"strecket" dvs leden går jämnsides med järnvägen där av det "raka" strecket .
och är du så dum i pannan att du ens tror för en sekund att det är ok att köra över en järnvägsbro ja då tycker jag synd om dig.
tänk dig scenariot att det kom ett timmertåg när du stog fastkilad på bron, eller för all del om du körde din skoter och ni skulle mötas på bron? tror du att ni får plats båda två på en TÅGBRO??? seriöst använd pannbenet för sjuttsingen. det är TOTALT förbjudet att beträda en bro om det inte finns utmärka "gåytor" eller hur man ska kalla dom eller alternativt begära ett A-Skydd på den aktuella bron.
eller är det vägverkets fel för att det stog en stolpe precis där du skulle "köra"?! eller ska vi "tacka" staten för att dom la en motorväg precis där du skulle slå upp tältet???!!, herre min skapare du får mig att tänka på en historia om indianer och kanoter men det kan vi lämna utanför ...
Och som notis så va min "information" om TAM stäcka till arjeplogarn men hans inlägg blev redigerat. Men då dessa indianer som jag nämnde hade lämnat kanoten så såg du nog inte att jag skrev hans namn innan den informationen.
som notis nummer 2 bor jag i närheten av furudal så jag har själv åkt denna led men EJ över nån järnvägsbro iaf då det vore rent idiotiskt i mina ögon........
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Vi Körde denna sträcka ifjol då de som bekant var riktigt bra med snö! Nu är jag lite osäker huruvida det går tågtrafik på detta spår lr inte. Och därför inte kan uttala mig om banvallen är lr inte är ämnad för skotertrafik... Vintertid går inga tåg iaf! Men det går ju rätt lätt att konstatera att rälsen fortfarande ligger kvar och då skotrar inte är rälsfordon så fick vi vara försiktiga, vanligt 3-stegstänkande.