Jag vill veta hur ni gör eran service inför vintern.

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Som rubriken säger.


så jag vill veta hur ni gör eran service inför vintern alltså vad man ska gå igenom och ev smörja innan snön faller? Bara nyfiken om det är mer jag ska göra. finns säkert massvis med grejjor som man ska gå igenom som inte jag vet=) som jag gärna vill få reda på=) Ni kan väll göra en Guide eller nått?=D


Tack på förhand=)



MVH:Modin
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Försäsongs service, kontrollera så att din skoter är redo för årets säsong!

Nu mina damer och herrar är det äntligen dags för nu ska nämligen skotern väckas ifrån sommarvilan! Om ni känner som jag så vill man bara starta skotern, dra iväg på en lång skotertur till sin favoritplats och leka av sig eller bara glida längst efter skoterleden.



Innan man far och kör så tycker jag faktiskt, även om man känner att man inte har tid, att verkligen ta sig tid att kolla igenom skotern så allt verkligen är schysst. En bra anledning att göra detta är för att undvika olika haverier som orsakar lång väntetid eller onödiga pengar. Mår skotern bra så mår du också bra! Jag ska gå igenom de vanligaste delar på skotern som man kan rengöra och kontrollera skicket på så man vet att de fungerar som de ska. Jag tänkte gå igenom följande:
Lättare kontroll av kolvarna och kolvringarnas skick Enklare felsökning av skotern om det uppstår problem Kontrollera variatorremmens skick och rengöra variatorplattorna ifrån gummirester Kontrollera och rengöra avgasventilerna, Kontrollera vätskor och bromsbelägg Kedja, drev och kedjehusolja Kontrollera Insugsgummin och packboxar med hjälp av startgas.

Kompressionstest av motorn

Det första jag ska gå igenom är att göra en lättare kontroll av kolvarna och kolvringarna. Det som behövs är en kompressionsmätare. Dessa hittar man på t.ex. Biltema eller Mekonomen och prislappen hamnar kring 150-300 kr men det är väl investerade pengar. Man ska kolla kompressionen både när motorn är kall och varm. När motorn är varm så vidgas kolvringarna och då kan ringarna täta dåligt p.g.a. de är utnötta/slappa. Man bör vara två personer när man utför detta moment för att allt ska gå rätt till. Först ser man till att motorn är kall och att alla tändstift är borttagna. Man sätter därefter mätaren i valfri cylinder, håller full gas för att ge motorn så mycket luft som möjligt, ber någon dra i startsnöret för allt han eller hon orkar 2-3 gånger för att få ett maximalt värde. Nu bör du ha fått ett värde på mätaren som du noterar och sedan tar du kvarvarande cylindrar och gör om proceduren. Efter du utfört momenten på alla cylindrar så har du som sagt fått ett värde som bör ha hamnat omkring 8-11 bar och detta visar att skotern mår bra om värdet diffar max 10 % mellan cylindrarna. Om du har 10 bar på en så borde minimum vara 9 bar på den som har lägst men diffar det mera så bör du kolla upp kolven och kolvringen/kolvringarna i cylindern. Efter man testat skotern när den är kall så ska vi nu testa den när den är varm, så man startar skotern och låter den stå på tomgång i ca fem minuter så den blir genomvarm. Nu gör vi om hela proceduren igen, dvs. man kompressionstestar alla cylindrar och kontrollerar värdet. Kom ihåg att tumregeln gällande detta är att skillnaden inte bör vara större än 10 % mellan högsta och lägsta värdet.

Lättare Felsökning

Nu ska jag gå igenom lättare felsökning om skotern inte startar efter sin sommarvila. Oftast så är det lättare fel om skotern gick bra före man ställde bort skotern efter sista turen. Syntom: Skotern startar inte alls
Möjlig lösning: Om man låtit skotern stå hela vintern så är det oftast dålig bensin som är problemet. Testa ge skotern en slurk bensin genom tändstifthålen. Startar skotern nu så har du med stor sannolikhet dålig bensin. Man kan testa slå i bensin ner i stifthålen 3-4 gånger och se om skotern går normalt men hjälper inte detta så bör man tömma tanken och slå i ny bensin. Ett annat problem om skotern inte startar kan vara att stiften har slagit igen eller blivit dåliga om de stått över sommaren (detta kan faktiskt hända om du inte haft igång den under sommaren och sot har fastnat och torkat fast på elektroden). Lösningen på detta är att köpa nya stift. Är du osäker på vilka stift du ska ha kan du kolla i instruktionsboken eller på tillverkarens hemsida.

Kontrollera variatorremmen och variatorskivorna

Variatorremmen bör vara i bra skick för att skotern ska bete sig normalt. Man kan kontrollera skicket på variatorremmen genom att ta lös den och mäta hur bred den är och söka efter skador på korden eller på själva remmen. Om bitar av remmen lossnat eller är på väg att lossna så är det dags att byta variatorrem för annars kommer en remsprängning att visa sig inom en väldigt snar framtid och detta kan orsaka dyra skador på plast eller motor. Vevaxeln är mest utsatt eftersom en stor onödig kraft uppstår när remmen exploderar och detta kan resultera till att veven i värsta fall blir sned. Variatorskivorna bör också rengöras med t.ex. T-röd eller någon annan stark vätska som inte innehåller olja. Man kan även snurra runt variatorerna och söka efter sprickor eller skador. Dessa skador uppstår sällan men dom kan finnas, tyvärr.

Rengöra avgasventiler

Avgasventiler är små krabater som man ofta glömmer bort att rengöra men dessa spelar in en väldigt viktig roll. Man kan säga att en avgasventil är en ventil som öppnas och stängs beroende på motorns varvtal. Avgasventilerna kan se olika ut beroende på tillverkare men alla har samma funktion. Alla motorer har inte avgasventiler men finns dessa så bör dessa rengöras. Om man inte rengör avgasventilerna så kan det bildas kolbitar av avgaserna och bensinen som strömmar igenom cylindern och kolven som fastnar på ventilen. Med tiden så blir dessa större och hårdare och tillslut så kommer de släppa och trilla ner i kolvloppet och orsakar med stor sannolikhet motorhaveri. Börja med att skruva isär och memorera hur alla avgasventilens delar ska sättas ihop och vilken sida som ska vara uppåt. När man får ut avgasventilen så kan man ta och tvätta av dessa med T-röd eller avfettning. Man kan även använda Svinto för att skrubba och få bort dom kolrester som sitter hårdast men ta absolut inget grovt så man riskerar att skada avgasventilen. Efter att man rengjort ventilerna så ska dessa monteras tillbaka i bakvänd ordning som man tog lös dom. Kom ihåg att montera rätt sida uppåt! Är man osäker så kan man börja med att rengöra en avgasventil åt gången och använda den orörda som facit så man ser hur allt ska sitta.



Kontrollera vätskor och bromsbelägg

Även den bästa kan göra fel och glömma de enklaste problemen. Kom ihåg att kontrollera så alla behållare har maxnivå! Detta gäller bl.a. Olja, Glykol och bromsvätska. Kontrollera också att bromsbeläggen är i bra skick. En skoter utan bromsar är självklart livsfarligt för din egen skull och för människorna i din omgivning.

Kontroll av kedja, drev och kedjehusolja

Kedjehusolja bör bytas varje säsong, antingen i slutet eller i början av säsongen för att försäkra att det blir så lite metall mot metall – kontakt mellan kedjan och dreven. Om man ändå ska byta kedjehusoljan så kan man gärna ta bort kedjehuslocket och kontrollera skicket på dreven och kedjan om man inte gjort det. Kedjan kan man kontrollera genom att titta att alla länkar är hela och den ser normal ut. Om en kedja går sönder kan den i värsta fall slå sönder hela kedjehuset och det är tyvärr inte gratis. Dreven ska vara hel och sprickfria. Börjar tänderna på drevet att slitas så är det också en bra anledning att byta. När man kontrollerat skicket på dreven och kedjan och konstaterat att dessa ser bra ut så fyller man rätt mängd olja i kedjehuset. Rätt mängd står i din instruktionsbok.



Kontrollera Insugsgummin och packboxar med hjälp av startgas

Skador på insugsgummin och på packboxar är tyvärr vanligt på skotrar. Små hål orsakar att skotern tar tjyvluft och resulterar ofta till att motorn skär ihop pga. fel bränsle/luft blandning. Det enklaste sättet att hitta hål eller skador på packboxar eller insugsgummin är att spraya startgas runt dessa när skotern är igång. Om det är ett hål så kommer motorns karaktär att ändras, antingen genom att gå ner eller gå upp i varv eller bete sig på något annat konstigt sätt. Då bör man verkligen ta lös den del som man sprayade på och genomsöka grundligt efter hål och köpa en ny del så fort som möjligt, slarva inte med detta!



Nu har jag försökt skriva ihop en guide hur man kollar igenom skotern innan den ska tas ut och göra vår vinter underbar i år igen. Det finns alltid olika sätt att göra saker på men jag och många andra gör på detta sätt så det är väl beprövat, men åter igen, det finns andra sätt. Jag tackar Träskpatte för lov att använda hans bilder.

/Fredrik "IamFredrik" Sjöström

Något i denna stilen gör jag ;)
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Motorn:

* Kolla så att avgaspackningen håller tätt.


Boggien:

* Kolla skicket på slides, hjul och lager.
* Kolla efter sprickor i boggiestag och skenor.
* Kolla mattspänningen.
* Fetta alla nipplar.
* Om gasdämpare: serva regelbundet.

Chassiet:

* Kolla efter ev. sprickor eler andra skador.
* Efterdra alla bultar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.091
888
113
Stora Blåsjön
Ang förgasargummin så köp aldrig Sno-pro gummin, bytte på en Polaris Rxl 650 förra vintern. Den har endast blivit provstartad sedan dess och i helgen hjälpte jag ägaren igång med skotern. Och då hade den väldigt hög tomgång och då såg jag att 2 av 3 gummin var spruckna och den 3 var på väg. Gummina var andelens sladdriga så de tål helt enkelt inte bensin! Vilket borde vara en fördel på en sådan produkt.
Så den enda som verkar funka är original. Dyrt men det funkar!


Förresten har inte alla skotrar/motorer minst en avgasport? :) Antar att du menade avgasventiler.

Lättare Felsökning, så missades förgasarna om man har det, mycket vanligt att bensinen torkar under sommaren och det blir gojs i förgasarna. Så att ta isär förgasarna är också ett hett tips om man vill att skotern ska gå bra direkt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tack asker, ändrade till avgasventil för att vara övertydlig då, trots jag som du, ändå förstår vad som menades hehe :D
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Tack för alla svar och specielt tack till iamfredrik =) välldigt bra guide =) ska fan skriva ut den=P HEHE
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
ett tips är att alltid tanka alkylatbensin (aspen) på våren och köra runt motorn på då detta bränsle inte "belägger" på samma vis som den vanliga mack soppan så slipper man ta isär förgasarna och göra rent innan vintern.
 
4

426H

Tömmer tanken och i med ny soppa.
Kopplar in pluskabeln på batteriet.
Startar. :D

Fast då gjorde jag service i våras...
 

grop

Välkänd medlem
En liten lösning jag har på att slippa få klägg i förgasaren är att starta skotern en vända så fort man går förbi den. Kan bli 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden :lol:
Kanske kan vara lite överdrivet men jag har då ingen smeting knasare. :whistle: