jaggen krånglar

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Har en JAG afs L/T -90:a som det är något el-fel på, lamporna går hela tiden.
För ett tag sen när jag mätte med multimeter så "hoppade" volten upp och ner mellan ca 8-18 volt. Bytte voltregulatorn men problemet kvarstår. Tycks snarare nu som att volten ligger runt 18 volt mesta tiden även fast den hoppar som förut.
Detta är inte bra för lamporna...
Alla tankar och ideér välkomnas!!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Var noga med att se till att spänningsregulatorn (och resten av elsystemet) är ordentligt jordad! Om du mäter spänning mellan en punkt som ska vara jordad var som helst (t ex den jordade änden av lysspolen eller strålkastarlampan) och chassijord så kan man godta högst 0,5 V spänningsfall. Kolla också att det inte är spänningsfall mellan motorblocket och chassit.

Tänk på att det är växelspänning i systemet, och att den är långt ifrån sinusformad. En billig digitalmultimeter visar inte rätt när man försöker mäta sådan spänning (oftast visar de för mycket), man bör använda ett instrument med så kallad true RMS-funktion (det är något som bara brukar finnas på dyra multimetrar av bra märken, det brukar stå tydligt på instrumentet i så fall!).

Ett enklare sätt är följande:
Fixa en reglerbar likspänning omkring 12 V på något sätt (labbnätaggregat eller bilbatteri + reglerbart motstånd). Skaffa två exakt likadana 12 V glödlampor (typ baklyse eller instrumentbelysning). Koppla in den ena till skoterns elsystem och den andra till likspänningen, reglera likspänningen tills båda lamporna lyser lika starkt och mät upp likspänningen då.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Jordningen har jag försökt att kolla, dock ej på ett professionellt sätt... Har kollat med en billig multimeter och använt "summer" funktionen, alltså har lagt ena kabeln på regulatorn och andra på annan jordad chassipunkt och det tjöt. Vet alltså inte vilka värden jag har mellan dessa punkter.
Men om man ska mäta spänning mellan två jordade punkter (om jag förstod dig rätt) vilken funktion på multimetern ska man då använda?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ställ in multimetern för växelspänningsmätning och mät med motorn igång.
En del riktigt billiga instrument har 200 V fullt utslag på lägsta växelspänningsområdet, sådana är helt oanvändbara för en sån här mätning. Men om det finns ett mätområde för t ex 2 V ac så bör det gå bra att använda.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
ok tack för hjälpen, men fick veta idag att återförsäljaren jag köpte regulatorn av trodde de va fel på den... Men om de inte är de så får jag prova ditt förslag.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Gör så! De där regulatorerna är lite känsliga för slag och stötar (det ingår två små glödlampor i dem, som används för spänningsmätning). Om nån har tappat den i golvet ska man inte lita på att den är frisk sedan...
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Jan-04 kl 05:24 PM (CET)]Har nu bytt voltregulator för andra gången men utan framgång. jordningen har jag också kollat, verkar inte vara något fel där. Skrev förut att volten "hoppar" mellan ca 8-18 volt, detta stämmer inte eftersom jag kom på att jag då mätte likspänning istället för växelspänning...hehe. Ibland är man riktigt dum... Iaf så har jag mätt nu växelspänningen före voltregulatorn och efter, före så låg spänningen runt 30-40 och när den har gått igenom regulatorn så ligger den på runt 20-30, alltså ca 10 volt mindre. Detta är helt obegripligt! är det någon som varit med om nåt liknande eller har en ide??
Förresten är det någon som vet om voltregulatorn gör om växelspänning till likspänning?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det där verkar skumt.
Om det inte finns något batteri på skotern så finns det normalt ingen likriktare heller (vissa undantag, t ex 90-tals Yamaha).
Om det är normalt kopplat så ligger spänningsregulatorn bara parallellt med lysspolen och all last (två anslutningar på regulatorn, en till "fasen" och en till jord).
Det är inte möjligen så att du egentligen borde jorda den andra av ledningarna till regulatorn?
Har du något elschema för skotern?
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Har ju inte gjort om några kopplingar utan har bara satt dit kontakterna som dom är. På regulatorn som jag ska ha så är det en brun och en gul kabel in i regulatorn, så enligt vad jag har kunnat mäta om jag nu har mätat rätt så går strömmen in genom den gula och ut genom den bruna, men de kanske inte stämmer... Om det nu stämmer så är det lite konstigt tycker jag att det är spänning på den bruna kabeln på skotern även fast jag inte har regulatorn inkopplad, ska det vara så?
Nåt annat än att jorden ska gå igenom höljet på regulatorn har jag inte hört, och nåt elschema har jag ej, inte ens en instruktionsbok...=/
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är nog bäst att försöka snoka upp ett schema. Det brukar alltid finnas nån vänlig själ som har scannat en verkstadshandbok och lagt ut den på nätet nånstans...bara att söka!