Jorm/blåsjön

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ska bli riktigt intressant att se vad det blir för områden de släpper till.
Fint hade varit totalförbud med dödsstraff som följd för att jävlas 10km runt byarna och resten fritt ända till länsgränsen, då med utbildningskrav och mycket kontrollanter och gärna Polis.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Här kan man enligt artikeln hitta mer information:
http://www.frostviksfjallen.se/index.php
Verkar finnas allt man behöver veta inför vintern...
Haha, iaf om man ska fiska eller krypa i grottor . Projektgruppen skulle varit bättre förberedda med pressreleaser, pressträffar och allmän info om sina visioner. Nu lämnas fältet fritt för spekulationer och tolkningar även om de vaknat till och fått lite utrymme för dementi i öp
 
Reactions: trixa

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jaha, nu är vi friåkare okunniga om naturen också...

– Bland dem som friåker har kunskapen om naturen minskat. De tar sig fram överallt och markägarna ser med oro på utvecklingen. Skoterturismen i Frostviken är oerhört viktig och vi ska titta närmare på hur vi kan utveckla den samtidigt som vi tar hänsyn till både markägare, rennäring och djur- och naturliv, säger projektledaren Seija Klingberg.
http://www.stromsund.se/23577.html
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Anders Blomberg, vd för Strömsunds utvecklingsbolag och ordförande i projektets styrgrupp hoppas att projektet bidrar till att utveckla skoternäringen så att den skapar nya arbetstillfällen och en ökad omsättning i Frostviken.

– Om det här projektet faller väl ut blir vi först i Sverige med att öppna upp ett fjäll för friåkning.
Vad menar han? Det finns ju redan idag fjäll som är öppna för friåkning...
 

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Jag ringde strömsunds kommun här för ett par veckor sedan, kan väl börja säga att det tog mej 10 arbetsdagar innan jag faktiskt fick prata med någon. Enligt receptionisten satt dom i sammanträden varje gång jag ringde, men dom gav med sig till slut ;)
Iallafall så fick jag prata med den här Anders Blomberg och enligt honom så vill dom att vi friåknings åkare ska gå en "kurs" som ska lära oss var och hur man kan åka. Och när jag prata med honom så var det iallafall ingenting klart om vart friåknings områdena skulle vara eller hur stora områden dom blir. Sen berättade han att beslutet var överklagat, så vi får väl se hur utdraget det blir. Fick ingen större chans att prata nå längre med han, fick väl 5min tyvärr
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Klippt från facebook:


I början av december kommer vi kunna lämna ut information om regelverk samt priser för den kommande säsongen!

Håll utkik efter det!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Klippt från facebook:


I början av december kommer vi kunna lämna ut information om regelverk samt priser för den kommande säsongen!

Håll utkik efter det!
Vilken facebooksida? ..och finns det någon ny info, är lucia och mitten av december snart.
 

2hjul

Medlem
22 nov 2011
19
1
1
Våmhus
Vet någon hur det ser ut med föret vid blåsjön för tillfället? Har sett det har snöat där lite på sistone 😃
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vet någon hur det ser ut med föret vid blåsjön för tillfället? Har sett det har snöat där lite på sistone 😃
Läste på Facebook igår att det är stenhårt, sist det var nederbörd kom det som regn...fast det är inte bara negativt å andra sidan, innan regnet var det ju bottenlöst och ingen käle samt att bäckar och myrar var öppna -nu har det mesta förhoppningsvis frusit ihop.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Läste på Facebook igår att det är stenhårt, sist det var nederbörd kom det som regn...fast det är inte bara negativt å andra sidan, innan regnet var det ju bottenlöst och ingen käle samt att bäckar och myrar var öppna -nu har det mesta förhoppningsvis frusit ihop.
Det stämmer nog rätt bra att det är hårt. Känner ett gäng som var i Borga i helgen som va och där var det.. hårt. Vill man köra led kan man ha kul sa dem, friåka i lössnö? Leka i skogen? Nä det va lite lika roligt med de förhållanden som va :)
 

2hjul

Medlem
22 nov 2011
19
1
1
Våmhus
Okej okej ja jag håller på planerar en skoter weekend , men vet ej var vi ska! Var i blåsjön förra året tid början av januari . Just nu kanske det rent ut av är helt okej före i dalarna där jag håller hus!. Tack för infon
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Okej okej ja jag håller på planerar en skoter weekend , men vet ej var vi ska! Var i blåsjön förra året tid början av januari . Just nu kanske det rent ut av är helt okej före i dalarna där jag håller hus!. Tack för infon
Vi gör detsamma.. men vet inte riktigt vart vi ska ta vägen :) Kan bli att man inte åker iväg alls
 

2hjul

Medlem
22 nov 2011
19
1
1
Våmhus
Hur är det på höjderna hos dig då?
Det är faktiskt hyfsat bra! Om man jämför nu hur hårt det verkar vara uppöver Sverige så verkar det som vi har nästan lika här i dalarna! Är väll ca 4 - 5 dm! Ganska hårt med ca en dm ny snö på