Justera variator, eller växla ner Ranger King 500

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag har en Ranger King 500 98:a som jag har haft sen ny, har alltid tyckt att den har varit lite svag för krypkörning och snirklande skogskörning och nu då jag jämför den mot den nya Ranger 49:an med E-Tec motor så blir det ännu tydligare. Tänkte ta och gå genom skotern snart då säsongen säkert är över på några veckor och om jag börjar nu i vår så borde jag väl vara klar till nästa vinter.

Frågan är den kan man justera variatorerna på nåt vis så den går bättre för krypkörning. Har googlat lite men blir inte riktigt klok på vad som man ändrar med TRA variatorn justerskruvar? Är det max varv eller påverkas hur variatorn växlar då man justerar den? Kan en justering av TRA variatorn göra att man får motorn att varva mer i lägre farter och på så sätt få skoter starkare?

Hur är det med att växla ner en King 500, finns det grejer att köpa för att växla ner en sån här gammal skoter? Hur blir det med då måste man justera variatorerna efteråt för att den ska gå bra?

Det är främst bättre krypkörningsegenskaper jag vill åt men vill ju också kunna ligga och marscha på i 60-70 km/h om man skall färdas lite sträckor.

Några tips?