Justera walker evans piggyback axys

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Nån som laborerat med dämparna Fram och bak å hittat som funkar i lös snö.. tänker på förspänningen och hårdheten.
Väger själv runt 80 och sett "shocks terapy" men tycker framdämparna blir för hård om man ska "rider height" enligt videon.
Ska man sträva efter att ha hög front på axys (sks) men så mjukt som möjligt?? Balans för axys chassiet???

Inte aktuellt å byta dämpare.
Framdämparna i boggien har jag så löst som det står i boken
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sent svar, men...
Jag lekte med justeringarna i nånstans runt tjugo mil utan att märka någon större skillnad.
Till sist gav jag upp och skickade alla (både bak och fram) till Mountain Speedshop så fick Frank Huss shimsa om framdämparna och enbart serva bakdämparna.

Fram blev skillnaden enorm, efter jag monterat dom har jag inte rört dom öht.
Bak såg oljan bedrövlig ut, det är imponerande hur fort den blir hemsk från ny.

Att nämnas är kanske att jag åker Pro Rmk, men dämparna är väl lika med SKS vad jag vet?
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Låter lovande att det finns nånting å göra med walker dämparna. Hur upplevs dämparna efter omschimsning? Vad är det som fått dig nöjd med dom?
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Har en SKS 2016 och tycker att WE dämparna är väldigt okänsliga dom är håra eller stenhårda hur man än ställer dom, har bakre boggiedämparen på lösaste men får då mycket "sag" (stänkan nästan nere på golvet) men dom bottnar aldrig trots lösaste inställningen. Kanske ska prova att renovera dom! eller köpa fox float? Väger 90+
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Har en SKS 2016 och tycker att WE dämparna är väldigt okänsliga dom är håra eller stenhårda hur man än ställer dom, har bakre boggiedämparen på lösaste men får då mycket "sag" (stänkan nästan nere på golvet) men dom bottnar aldrig trots lösaste inställningen. Kanske ska prova att renovera dom! eller köpa fox float? Väger 90+
Om du ska byta så rekommenderar jag STARKT Exit-dämpare från Mountain Speedshop. Han tunar in dem före leverans, sen slipper du röra en skruv. Inget pumpande och trixande beroende på temperatur, bara ösa på!
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Håller med om att bakdämparna inte går å få mjukare. Min har gått 50mil och tror redan den är paj. Provade trycka ner bakändan på en ny och den kändes mjuk och följsam. Mätte fjädern och justerade in på min och fortfarande nästan stum.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
WE men piggyback har en förmåga att nålen för justering blir krokig.
Detta sker oftast pga bristande underhåll.
För hur många renoverar sina dämpare efter ca 50 mil? Nä tror dom flesta kör en sesong eller längre.
Men med lite väl stora toleranser på volym och kanske lite dålig kvalite på oljan så håller inte WE dämparna måttet särskillt länge utan kräver oljebyte tidigt annars blir snart nålen krokig och funktionen dålig.

Angående sag och dämpare.
Med fjädern så bestämmer du förspänningen alltså hur mycket vikt som
behövs för innan dämparen börjar komprimeras.

Med clicker så bestämmer du kompressions hastighet, alltså hur fort eller sakta Dämparen ska tillåtas att tryckad ihop när kraften överstiger förspänningen på fjädern.

Med omschimsnkng så ändrar du storleken på ”hålet” oljan ska ta sig ingenom vid en kompression, alltså hur tungt det ska gå att trycka ihop dämparen.

Sedan har man ett gastryck i dämparen som man sällan ändrar utan vid en renovering så fyller man det tryck som tillvrekaren rekommenderar.
Gasen finns där för att fylla det tomrum innuti en dämpare som behövs för att en kompression ska vara mäjlig dä gas kan komprimeras men inte olja.
Trycket finns där för att bla. hålla oljan på rätt sida om schimsstacken vid nollbelastning, motvreka skummnkng av oljan.

Hoppas det kan ge förståelse till hur en dämpare fungrear och varför man ska ta väl hand om dom.:amuse:
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Men 50mil!!! Allt dom ska klara av? Antar att det är bara till första servicen och sen kan man vänt längre till nästa service.. annars är det ju bara skitgrejor skoterdämpare. Max 1gång per säsong förstår jag om man måste serva dämparna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Men 50mil!!! Allt dom ska klara av? Antar att det är bara till första servicen och sen kan man vänt längre till nästa service.. annars är det ju bara skitgrejor skoterdämpare. Max 1gång per säsong förstår jag om man måste serva dämparna.
Inte många ÅF som gör/nämner dämparservice vid 50 mila service....
Sen räcker det gott en gång per säsong.