Justerbara viktarmar?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som har erfarenhet av justerbara vikt armar till Ski-Doo variatorer.
Polarisåkarna kör ju mycket med justerbara vikter där du kan flytta vikten i registret så varför gör inte vi det ?



 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Diablo kör med såna i sina kit
Ne dom är tvärt om.
Du kan sätta en vikt framför den ordinarie vikten inte fördela vikten över armen om du t.ex tycker det går för lätt i början kan du flytta ner lite av vikten in på armen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Som jag fattat det så justerar Diablo vikten med ställbara pinnar, men det stämmer att armarna i deras kit har en annan geometri.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Diablos armar har som på vanliga armar en pinvikt och utöver den en toppvikt Gabbe1.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Åfasen ,har inte sett diablos kit mer än på bild :)och tyckte armarna såg liknande ut som på det övre kittet.. .
Har inte alla dom armarna ungefär lika funktion och bara skiljer i utseende eller är det mera saker som skiljer?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Diablos armar har som på vanliga armar en pinvikt och utöver den en toppvikt Gabbe1.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Japp, men som jag fattat så används pinvikten för att justera, topvikten används inte.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Diablo-kittet har annan geometri.
Rullen sitter lite annars, varpå rampen är anpassad därefter.
Vanliga ramper kan alltså vara problematiskt (om inte omöjligt) att få dit.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har aldrig rört ett par justerbara vikter/armar man kan flytta vikten på så någon som vet fler fördelar/nackdelar med dom?

Det jag är ute efter är t.ex min nuvarande setup. Om jag viktar den så den går bra kan den ibland övervarva lite just i starten pga det går för lätt. viktar jag på blir den seg i övriga registret.
Testat lagt på helix men då kanske det blev lite för mycket så då blev den också seg. Visst jag kan säkert köpa en annan helix/ramper också men det är inte billigt att ha verktygslådan full av helixar å ramper.
Så med ett par justerbara armar hadde jag bara kunnat ta bort lite vikt på toppen och flytta ner det i botten
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Du får bli försökskanin och testa om det funkar och skriva ut det lyckade receptet här :)

Jag har aldrig rört ett par justerbara vikter/armar man kan flytta vikten på så någon som vet fler fördelar/nackdelar med dom?

Det jag är ute efter är t.ex min nuvarande setup. Om jag viktar den så den går bra kan den ibland övervarva lite just i starten pga det går för lätt. viktar jag på blir den seg i övriga registret.
Testat lagt på helix men då kanske det blev lite för mycket så då blev den också seg. Visst jag kan säkert köpa en annan helix/ramper också men det är inte billigt att ha verktygslådan full av helixar å ramper.
Så med ett par justerbara armar hadde jag bara kunnat ta bort lite vikt på toppen och flytta ner det i botten
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har aldrig rört ett par justerbara vikter/armar man kan flytta vikten på så någon som vet fler fördelar/nackdelar med dom?

Det jag är ute efter är t.ex min nuvarande setup. Om jag viktar den så den går bra kan den ibland övervarva lite just i starten pga det går för lätt. viktar jag på blir den seg i övriga registret.
Testat lagt på helix men då kanske det blev lite för mycket så då blev den också seg. Visst jag kan säkert köpa en annan helix/ramper också men det är inte billigt att ha verktygslådan full av helixar å ramper.
Så med ett par justerbara armar hadde jag bara kunnat ta bort lite vikt på toppen och flytta ner det i botten
Vad har du för helix original i din summit?
Det där problemet du beskriver botas bäst med mer startvinkel på helixen, detta ger bättre acceleration från start.
Sitter det tex en 40º helix och du upplever detta problem så skulle jag testa med en 44/42.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kör Team Tied så jag kör rak 60 helix.
Fungerade bra innan jag bytte till spi grenrör då började den övervara exakt varje gång jag tryckte fullt. vände helixen å körde 62 grader och det fungerade nästan men blev lite seg. mest troligt pga 60 reda är gränsfall för mycket slutvinkel. testade helixen Från Freeriden jag hadde som är 64/54 och med den övervarvar det inget men då måste jag vikta på mer pga den låga slutvinkeln = Seg igen.

Satt i en primärfjäder med hårdare slut tryck för att kunna vikta på mer och blev märkbart bättre i låg lägre registret. Därav jag misstänker att oavsätt vilken helix jag har så tror jag vikterna är för lätta i början. Kör 441 ramper med ca 17.5g vikt.

Finns en helix som är 62/58 som jag tror skulle fungera bättre än den raka 60 men Team själva ska enligt rykten testa fram en ny låg lands setup under vintern och oktan ska ev under helgen testa deras primär setup tillsammans med team tied så känner jag vill avvakta lite med att köpa ny helix för stunden innan jag vet vad dom kommer fram till.

Därav jag är intresserad av allas erfarenheter om det finns några ang armarna. Jag personligen tror man har nytta av dom oavsett vilken setup man kör då man kan finjustera på ett sätt som inte går annars.
Och måste ju finnas en anledning till att dom flesta eftermarknads vikter till t.ex polaris har olika lägen för vikten.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Jo Gabbe1, den används till vissa modeller.
Jag själv har laborerat lite med att använda den på första skotern jag körde Diablokit på för att få mer push i grejorna då du har mer hävarmseffekt där ute.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hadde varit intressant att experimentera lite t.ex en ramp som trycker på hårt i början typ 414 med lite vikt i början vs en ramp som trycker på lite i början typ 413 med mycket vikt i början och se vad man kan få för resultat.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Hade lite problem med övervarv i starten förra året, har du högt starttryck på sekundärfjädern?
Sen 17,5gram? Vad har du för amper och primärfjäder?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hade lite problem med övervarv i starten förra året, har du högt starttryck på sekundärfjädern?
Sen 17,5gram? Vad har du för amper och primärfjäder?
utan spi grenröret var det inga problem med övervarv men kändes det gick lätt i början. Med spi grenröret övervarvar den kraftigt hela tiden. Har 160 i start i sekundären. Har nu satt i 140 istället som jag provkörde i helgen men med en annan helix så då gick det lite för tungt så jag tappade gassvar men varven låg bra i början.

Kör 441 160/350.
Jo det är lite vikt men tror 60 grader slutvinkel på helixen är ganska mycket så därav orkar den inte ta mer vikt. Den andra helixen 64/54 körde jag med 18.6g men går nog vikta lite till. Men då gick det istället för tungt i början. Så jag tappar gassvar men den håller varven fint.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
441 rampen är låg i tippen kör klick 5 för att få straight shift.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jag har en uppsättning heavy hitters till tra liggande om du är sugen. Är en del skruvande för att få dom att funka, men kan bli bra!