Justering separat smörjning sxr700 -01?

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
Hejsan.

Har bytt ut rullgasen som tidigare ägare monterat mot orginal gas och orginal vajrar.

Frågade givetvis hur jag skulle justera separatsmörjningen hos min lokale handlare, -"Mät vajern mellan höljet och justerskruven" fick jag till svar.

Men! det sitter ju en justerskruv på förgasarbryggan också! Om jag har mycket slack på gasvajern får den ju alltså för mycket olja och om jag har för lite slack så blir det ju lite tunt med blandningen...

Till saken hör ju då att jag tänkte inte på att syna oljepumpen efter märkningar när jag hade förgasarna lösa.. Eftersom det nu var så enkelt att mäta vajern..

Hur löser jag detta enklast?

Finns det nån tydlig märkning på pumpen? Eller mäter man in gasvajern också?

Eller är det bara att riva av, kolla efter märkningar och ta en ny brottningsmatch med insugsgummina?

Tacksam för snabbt svar. Ska försöka lyckas med konststycket att fira jul, flytta (har inte packat än..) och skruva ihop skotern tills på tisdag.. Onsdag morgon är det avresa till Arjeplog..
 

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
Tack för visat intresse.

Men det är ju just det jag vet hur man gör..

Det står till och med på länken du skickade

"NOTE: Before adjusting the oil pump cable, the throttle cable free play should be adjusted."

Och det är det jag undrar över...
 
J

Jona$

För att mäta frispelet på gasen mäter du mellan tummgasen och blocket den sitter vid, tryck på gasen till vajern blir sträckt och ger motstånd"precis så att den vill börja lyfta trottlarna" där imellan får frispelet inte då vara mer än 2mm för att justera det så släpp på skruven på bryggan, sen mäter du oljevajerfrispelet

ska kika så att min stämmer igen imorrn när ja monterar tillbacks allt efter lacken, kan ta nå bilder ur verkstadsboken då ifall du vill...men du kanske redan hajat;)
 
J

Jona$

srry skrev lite fel sist"groggens fel" du ska justera vajern till gasen på samma sätt som oljevajern..du justerar den på fästena på vajern, men se till att inte du spänner så mycket att du börjar lyfta trottlarna.

Lägg en papperbit imellan gasen och där den slår ner i t.o.r.s., å dra tills trottlarna börjar lyfter å släpp sen på vajern tills pappret nyps fast..då har du den ultimata spänningen, men glöm inte att justera skruven först på bryggan så att du får tomgången som du vill ha den först