Köp av polaris

Polaris FST

Medlem
23 okt 2005
16
0
1
jag rekomenderar inte att du köper en EFI, dom brukar ge problem och är kostsamma att reparera, sikta heldre pá en normal indy 500.:(
 

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
En bra lättstartad ledskoter, startar alltid på 2:a rycket. men går inte alls bra i snö! Det är alltså min åsikt.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
billig soppa förbrukning. lätt startad i alla väder, går dåligt i lös snö med det kan ju fixas med slappare balatarremmar och bättre matta.En efi som är väl underhållen och fin är då mycket bättre än en med gasare det är min åsikt.
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Har en Ext 550 EFI 93:a
Går kanon, lättstartad som få. HAr aldrig haft problem med EFI systemet i alla fall, sedan är det ju en Arctic så........
Men en Polaris med EFI borde ju vara klockrent!
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Hade en Indy 500 EFI -92! Funkade riktigt bra, EFI:n krånglade aldrig, och den var nå otroligt lättstartad.
Kan rekomendera en sån, funkade riktigt fin, rolig ledsmiskare! :)
Därmparna var väl lite sådär, men för att vara en 92:a funka den riktigt bra, har jämför med både Phazer och Exciter och det var mer krut i 500:an i bägge fallen! Hoppas du hittar dig en fin Indy 500!
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Efi 93

Har en 93a EFI som snart gått 2000 mil. Går kanonbra enda haveriet var vid
1850 mil då en vevlagertapp gick av. Kör fortfarande på orginalkolvar lager
och ringar. Snöframkomligheten är okay tycker jag för att vara en 17mm
fullblockmatta.Når man kört en EFI i 13 år förstår man inte varför förgasare
finns kvar. Enda nackdelen är väl att om något skulle hända EFI´n är det
ingen skoterverkstad som kan skruva i dom. Men de får väl lära sig, om två
år finns det nog inga förgasare kvar.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
EFI93 skrev:
Har en 93a EFI som snart gått 2000 mil. Går kanonbra enda haveriet var vid
1850 mil då en vevlagertapp gick av. Kör fortfarande på orginalkolvar lager
och ringar. Snöframkomligheten är okay tycker jag för att vara en 17mm
fullblockmatta.Når man kört en EFI i 13 år förstår man inte varför förgasare
finns kvar. Enda nackdelen är väl att om något skulle hända EFI´n är det
ingen skoterverkstad som kan skruva i dom. Men de får väl lära sig, om två
år finns det nog inga förgasare kvar.
Har för mig att efiboxen kostar ny runt 15.000:- inte så kul..fördelen med gasare är att det är billigt att renovera dom + att dom e ju oxå driftsäkra.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Har just en sådan, men den är konverterad till förgasare. Fungerar bra iallafall.
Kan ha lite svårt att kyla på långturer på vårkanten men det är ju iallafall lätt att lägga upp ett lager snö på fotstegen som kyler eftersom kylarna sitter under dom och inte i bandtunneln.
Jag har bytt matta till en 23mm och även höjt den så då går den ganska bra i lössnö för att vara en kortbantare. Funderar även på att hitta nå billiga plastskidor eftersom stålskidorna väger bly (och lite till :p )

Kan rekomendera nån typ av halkskydd till forstegen för dom är hala... :rolleyes:

I lössnö har den en förmåga att ta in massa snö i motorrummet pga dom stora öppningarna i huven men ska montera på galler där före vintern, borde hjälpa.

En liten styrhöjare är att rekomendera eftersom styret sitter väldigt lågt org.

Enda problemet jag haft är att "hastighetsmätarpinnen" gick av. Annars har den gått fint. Om jag inte minns fel så är den uppe i ca 1000mil.
 

ante_polaris

Aktiv medlem
25 okt 2005
54
0
1
Malmberget
hem.passagen.se
okej tack för tipsen :)
Blir nog att stoppa nät i huven har lite nät hemma som kanske kan passa.
den 28/10 hämtade vi skotern gjorde en liten hemsida på 10min med bilder och lite text .:D

http://hem.passagen.se/ante_green/

Funderar också har sett ett par pipor till en indy 440sks till salu passar det på en 500
om man kör med pipor måste man väl stoppa större munstycken har jag hört
så den får mer bensin
med efin hur blir det då?
ställer efin om sig själv eller vad?
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Alltså jag skulle ju vilja säga att förgasarna är ett mer driftsäkert alternativ, men är heelt säker på att när väl EFI:n fungerar så gör den det med stil!
Tyckte att min 500 EFI gick som ett skott, och så lättstartad som den var finns inte alltså! Andra draget i alla väder!

EFI är enligt mig så länge det fungerar heeelt kanon!
 

Fejdan

Välkänd medlem
25 jul 2006
244
0
16
34
Vuollerim
:DTjenare har tänkt köpa en Polaris indy 500 efi -93
jag tänkte är det nån som har kört/haft en sån som kan säga för och nackdelar?
som till exempel om dom går bra i snö?

jag har en sådan polaris har aldrig ahft problem förutom att jag renoverade variatron, sen så går den bra i snön vilket många inte tycker......