Köp av Pro X2 600 -04

jespeeer

Medlem
28 nov 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Tjenare!

Är inte helt hemma när det kommer till skotrar så jag söker hjälp av någon med lite erfarenhet.

Som rubriken lyder är jag spekulant på en Pro x2. Saken är att den är billig strax under 20 000 begär han för den,det är bra mycket billigare än vad jag har hittat tidigare.

Detta är den info han gett mig om skotern.


"Förra ägaren sade att kolvarna var bytt vid 600mil, men hade dock inga papper på det. Jag uppskattar att den har gått 700mil nu och jag har då inte haft några problem.


>35mm matta
>Styrstål är bra (dubbla) från Ski-Doo.
>Styrhöjare
>El-back


Såklart finns det lite skavanker, en riva i dynan, sliten matta och några repor. Samt så har den tre skador:
Ett hål i bågen fram, som är ungefär 1 dm lång.
Spricka i boggie skenan (som är lagad med två metall plattor)
Choke knappen är borta, men choken funkar ändå."

Vad skulle ni säga om detta? Är det en bra skoter i övrigt?
Att tillägga angående kolvarna,vad kostar att byta kolvar om jag kan fixa jobet själv?

Mvh Jesper
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tja!

skulle aldrig köpa något sådant, där "kolvarna är bytta enligt förra ägaren" å de finns inge bevis på de. Det kan visa sig bli jäkligt dyrt, och man lagar inte boggieskenor de köper man nya!!

men annars ca 1500-4000 kr för kolvar å packningar beroende på modell

Sen så är inte 20k billigt ens om den vore i "bra skick" med tanke på årstid.

de är va jag tycker iaf :)
 

jespeeer

Medlem
28 nov 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Tack för svar, är som sagt väldigt fundersam,har bara gått efter nå pris å¨blocket där de andra var mycket dyrare. Eventuellt fara och kika på den imorgon så då ser man väl..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tycker det låter som ett lik.. Uppskattat 700mil så funkar alltså inte hastighetsmätaren och orkar man inte änns fixa choken innan försäljning, hur mycket annat är det då som inte är fixat som är betydligt viktigare.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
700 mil på en 10 år gammal maskin... jo jo.
Sällan man ser maskiner med över 1000 mil på mätaren och ändå är det vanligt att folk kör 150-200 mil per säsong
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Kan bara hålla med, låter inte helt bra det där, är nog både en och två saker som inte står rätt till med den skotern. MEN å andra sidan, om den startar och går så är det värsta som kan hända att du får sälja den i delar för att få igen pengarna om det nu visar sig att det är något större fel på den.

Nya kolvar kostar ca 1600 för ett par. Sno Pros kolvar funkar rätt bra i VES 600 skulle jag säga. Original är påtagligt mycket dyrare.
En boggieskena är en annan femma, de växer inte riktigt på träd längre och lagningar är som sagt ingen höjdare.
MEN är det bara en begynnande spricka så visst, borra > svetsa svalt> förstärkningsskenor. Har du inte tänkt plattlanda alltför hårt så håller det nog tills du får tag i en fräsch skena. Svårt att säga utan att ha sett sprickan.
Bågen skulle jag säga är skitsamma, de kostar ingenting om man är villig att ta en från en edge eller så.

Det jag skulle oroa mig mest för är miltalet, det är rätt osannolikt att det stämmer så en del lagerbyten kommer nog att behövas, som asker skriver så kan man ju tänka sig att underhållet varit dåligt om man inte ens orkat laga choken!

Skotern i sig är ett helt eget kapitel, det finns både gott och ont att säga om dem. Bra motor, lite klurig fjädring som ofta behöver lite inställning för att passa föraren. Dynan är oftast obrukbart mjuk och låg (i mitt tycke).
Körställningen är inte optimal men funkar helt klart. Dessa maskiner går rätt dåligt i snön så förvänta dig inga ansträngningsfria pudersvängar.

Om du ska köpa den? Jadu.. det tror jag nog att jag låter vara osagt. Personligen skulle jag nog ha kunnat tänka mig att köpa den för 15, men då är jag rätt van vid att skruva i polarisar också.