köp av renegade -04 el. nyare?

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
har nu avyttrat en 4-taktare och tänkte prova en renegade -04:a eller nyare. 600 eller 800 spelar inger egentlig roll. vad ska man tänka på vid köp av en sådan??? har de några barnsjukdomar som kolvproblem, insugsgummin som spricker, tuggar upp remmar eller dylikt. är ute efter en med drag och cuts så man kan ta me sig familjen på vårkanten.

tacksam för svar från en som konverterat från yamma 4-takt till 2-takt
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
Sv: köp av renegade??!!

med 66 visningar och noll svar måste det betyda 2 saker. inga fel på dessa eller massor av fel. vilket e det??
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: köp av renegade??!!

Jag skulle absolut rekommendera dig att satsa på en 07:a. Den sista årsmodellen av nått är ju vanligtvis den bästa. Om du väljer 800 eller 600 är väl en smakfråga, men jag har då aldrig känt behov att ha mindre att åka med så valet för mig är självklart 800:an!
När det gäller barnsjukdomar brukar man ju nämna kolvbekymren som serie 3 motorerna dras med men som jag förstår det så är problemen väsentligen mindre på 06 och 07 modellerna. Det du skall se upp med är, som vanligt, tuktade exemplar. Lite småvek i framvagnen är ju var och varannan maskin om man misshandlar den men det kan vara värt att kolla lite extra på om allt verkar stämma i vinklar och så. I sedvanlig ordning bör du också kontrollera att det inte skrammlar alltför mycket i TRA`n.

Jag har hittills hunnit köra drygt 60 mil i år med min 07:as 800 X och har nästan bara positivt att säga. Det enda lilla nackdelen är att den är lite tungburkad när man skall smyga runt bland tät granskog men i lite öppnare snödjupsterräng fungerar den klockrent. På leden är den en sanslös killer!

Lycka till med sökandet!
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
Sv: köp av renegade??!!

äntligen lite bra info att bita tänderna i. just valet av maskin, om det blir 600 ellr 800 har jag inte bestämt ännu. ett som verkar säkert e att dom knappt hinner ut på blocket så byter dom ägare.
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
Sv: sökfunktionen

nu e det ju så att jag INTE tänker använda mig av sökfunktionen då rappa svar av kunnigt folk genererar svar än att söka runt en hel kväll.

sen e det nog fler än jag som gärna törstar efter info om dessa maskiner och då blir ju infon samlad på ett ställe i stället för lite här och lite där.
 
E

ejwbegysv

Sv: köp av renegade??!!

Ja det är fina maskiner.. har kört 2 st 600:a -07:eek:r...

Ligger man på efter leden som jag gör så funkar dom klockrent.... I sakta mak så är dom stötiga... framförallt i små gupp... Har inte lyckats få till en perfekt settup ännu...

Svårburkade eftersom det är så brett mellan skidorna...

Är ingen höjdare i lössnö tycker jag, alldeles för klen matta...

SDI motorn är klockren, bara å köra...
 

Micke38

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
Sv: köp av renegade??!!

har en kompis som har köpt en 600 -08 som han tycker enda nackdelen är de låga kammarna......går bra både på led & lösnö bortsett från matt problemet....men det går ju att byta matta :)
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Sv: köp av renegade??!!

Jag har en 800:a-06.. Jag är hur nöjd som helst nu...i början kunde jag nästan inte köra skotern, men man lär sig hantera den.(hade en SRX 700 förlängd innan)Så de är ganska mycke som är annorlunda mellan dom två.Som tidigare nämnt så är den lite stötig/hoppig om man kör själv.Jag skjutsar ganska ofta och kan bara säga att den är HELT OTROLIG att åka 2 på..Grym fjädring, mycke bra drag och jag tycker de är mycke lättare att burka när vi sitter 2 på skotern..Dom är inte så himla törstig heller, köre ca 22 mil i helgen och tankade 45 liter och då åkte vi två hela helgen och mycke varierad körning.Varför inte jag valde 600:an berode mest på mattan och jag tror jag skulle bli less på draget i 600:an.

De skäns som de vart väldigt rörit de här..
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
sagt och gjort. nu står det en 800 renegade -04 i garaget. ett kanonex som e väl behandlad utan några defekter
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
efter ett par veckors körande så kan jag bara konstatera att man gjort ett gott val gällande maskin. orginalmedarna fick dock förpassas till en mörk vrå och ge plats för slp powder pro med jarlastål. ny ren och injustering av variatorerna. rengöring av förgasarna samt synkronisering av dessa. nya Denso Racingstift. detta resulterade i en maskin som går klockrent och drar vid blandad körning(all körning) 1.96 liter milen. ja, den har varit upp i 2,1 liter vid ett tillfälle men annars liger den stadigt på strax under 2 liter. har ej snålat ner den utan bara sett till så att allt e i sync. dämparna skall dock få sig en översyn under sommaren