Köp råd 60k

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Hej.

Jag kör idag en summit 600 sdi från 2007 men har börjat bli sugen på något med mera motor.
Min budget ligger kring 60 tusen men kan nog betala nån tusen lapp till om det behövs.
Det jag mest funderar på är väl längd och om man ska köpa fyrtakt eller tvåtakt.
Eftersom jag inte är 18 så bor jag hemma och mina pappa vill att jag ska köpa en fyrtaktare för han vill inte vara med och skruva och då är det nog lättare att få en slant av honom också.
Men för mig känns det som att dom ska vara tunga, klumpiga och svåra att skråa med, är det så?
Vill ha en skoter som tar sig bra i lössnö och går att klättra lite med men samtidigt ingen där boggin kröker sig så fort mattan lämnar backen som min kusins summit 800 2013.

Tack på förhand!
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Vill du ha en fyrtaktare som är lite tung,klumpig och hållbar är Nytro ett bra val! Kvalitet väger och orkar man inte bryta ikull värre saker än en snöskoter bör man göra något åt sin sparriskropp...Annars har du redan fått ett bra svar i Arctic´s M-serie! Lycka till med köpet!
 

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Har funderat på pro rmk men har hört att deras boggis ska vara väldigt sköra stämmer det?
 

Norlund93

Medlem
15 feb 2014
12
0
1
Nog håller dom nog, sålänge du inte ska hoppa med skotern. Om du inte vill meka ska du välja skidoo/lynx eller yamaha, dom är mer driftsäkra. Om du ska köpa en pro rmk, så se till att det är bytt kolvar på den. Väldigt rolig maskin i övrigt.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ska du hoppa så köp en kort, ska du köra lössnö så ta en lång. Det finns nog ingen lång boggie du inte knäcker om du hoppar mycket. För små skutt där du landar relativt platt så håller långa men landar du på vändhjulen på hårt underlag så går dom sönder.
 

weightlove

Medlem
21 okt 2016
10
0
1
Norr
Nog håller dom nog, sålänge du inte ska hoppa med skotern. Om du inte vill meka ska du välja skidoo/lynx eller yamaha, dom är mer driftsäkra. Om du ska köpa en pro rmk, så se till att det är bytt kolvar på den. Väldigt rolig maskin i övrigt.
Om du vill rikta veven och fetta lager välj BRP, och för 60k lär dom börjar rulla 400+ mil och då är det dags hur som helst.
Kör på arctic cat om det ska vara 2t eller yamaha för 4t.
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Var i dina svängar jag med, farsan vela att man skulle köpa en 4takt. Var själv inte så värst intresserad av en 4takt men kollade en del på vipers. Tycker de verkar vara helt okej.. Det som gjorde att jag inte köpte just en viper xtx (crossovern) var för att jag trodde framvagnen skulle bli för bred för min körning + att 4taktarn är tyngre att kasta runt än en 2taktare. Nu antar jag att du kör minst 50% led eftersom du kör med farsan som verkar vara insnöad på 4taktare. Om jag var i din sits så skulle jag kolla på swb assault eller xf800/8000/6000. Grymma maskiner som funkar på led samtidigt som dom inte gör bort sig i det fria. Skulle aldrig köpa en pro rmk och du inte ENDAST kör lössnö. Blir ett helvete på leden + att sakerna går varm, isrivare finns väll men ändå. För min del slutade det med en Arctic Cat XF 6000, men dem ligger väl lite utanför din budget.
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
woops, såg nu att de verkade som om du var ute efter en lössnö maskin. Hoppas man var till lite hjälp ändå!