Köpa en Ockelbo?

Markus B

Medlem
2 dec 2005
8
0
1
Hejsan gott folk.

Lite halvtokig som jag är går jag i funderingarna att köpa en gammal Ockelbo "för skojs skull" och eftersom jag inte har en aning om sådana här saker så tänkte jag rådfråga er experter i frågan :)

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha skotern till men det kan vara bra (och kul) att ha en Ockelbo.Jag har kollat runt lite på skoterbanken samt skoterguiden och läst om dessa maskiner och tycker att Ockelbo 600 -81 ser ut som en trevlig maskin. Så mina frågor är:
1. Är det en bra maskin?
2. Hur snabbt (eller kanske snarare hur långsamt) kan den gå som max?
3. Vad kan en sådan kosta?

M.V.H Markus
 

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
Ja du...pris?, det beror väl på skicket.hastigheten är väl inte mer än 50-60.
Kvaliteten är det inget fel på.delar finns det att få tag på.
den gamla 600:an med mittdrift på mattan är inte så bra!
60 cm bred matta och mittdrift håller inte!
 

DennisR

Medlem
14 jan 2006
10
0
1
Det är en slitstark maskin som går bra även utanför leden.

Hastigheten ligger över det förgående skrivit, runt 80 kanske lite till med en 40 hästars motor på en "5000"
 

Mazken

Ny medlem
1 feb 2006
2
0
1
Östersund
Köp en 600!!

Jag har en ockelbo 600 som "farbror blå" har haft. Den har mittdrift och en Kooler 440 motor. Det som inte håller är mattan för jag har mittdrift... Mattor från Rajd 60 passar. Skotern håller för allt, det är en riktig stridsmaskin!!
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Mazken skrev:
Jag har en ockelbo 600 som "farbror blå" har haft. Den har mittdrift och en Kooler 440 motor. Det som inte håller är mattan för jag har mittdrift... Mattor från Rajd 60 passar. Skotern håller för allt, det är en riktig stridsmaskin!!
håller för allt ja, hhaha jå jag droppa 2 meter med min :)
 

Joont

Medlem
13 aug 2006
26
0
1
Älvsbyn
Har också en Ockelbo 600 F.d polisskoter.. Håller för allt och har aldrig racklat.

1. Ja, Det är ett riktigt bra val tilloch med. Om Driftsäkerhet och hållbarhet kommer före hastighet och komfort så är det rätt skoter för dig.

2. Ca 80km/h gör väl en 600 2c. Nå fortare vill man nog inte köra med en ockelbo.:)

3. Inte är det många tusen. Kanske 3-4 för en i bra skick.
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
jag och en kompis är inne på våran 3dje ockelbo trioman och vi är ruskigt nöjda jävligt rolig skoter att vålda med absolut ingen styrning men det är bara att hålla rätt ut i skogen kommer ett träd i vägen så ändrar den bara kurs eller fäller det och vi gav 100 för den senaste:D
 

AKTIV PANTHER LÅNG

Aktiv medlem
9 mar 2007
58
0
1
ö-vik
Ja du...pris?, det beror väl på skicket.hastigheten är väl inte mer än 50-60.
Kvaliteten är det inget fel på.delar finns det att få tag på.
den gamla 600:an med mittdrift på mattan är inte så bra!
60 cm bred matta och mittdrift håller inte!
hallå om han köper en nyare 600 så e de ju en rotax 503 i dom den går ju runt 80 iallafall :D
 

AKTIV PANTHER LÅNG

Aktiv medlem
9 mar 2007
58
0
1
ö-vik
ajja ja kan säga en sak till å de e att ja ha 2st 600 en 81a å en 60tal å ja ha inte haft några bätre å roligare skotrar ! men ha en srx 700 åxå å några till men :p
 
ajja ja kan säga en sak till å de e att ja ha 2st 600 en 81a å en 60tal å ja ha inte haft några bätre å roligare skotrar ! men ha en srx 700 åxå å några till men :p
Läste att du har 2 st Ockelbo och bor i Ö-vik. Kung det!
Har just börjat renovera min Ockelbo 600 -74 (2 cyl) och undrar om du har kåpan (som täcker förgasaren, inte den stora huven) att sälja till mig eller om du vat var i trakterna jag kan få tag i en. Har landsställe vid Björna. Visste du förresten att Gullängets skoterservice har många nytillverkade Ockelbodelar till försäljning, men inte kåpan och huven? Dyrt som satan, lämnade ett svart hål i plånkan, men blev glad som ett barn på julafton!