Jag trivs bra med den, och är glad att slippa de variator/rem problem som Sidewinder hade på framförallt 2017.
Nu är min skoterhistorik väldigt klen, vi pratar om Aktiv Karibo (har kvar den), Arctic Cat Powder Special 600 som skar två gånger och fick mig att gå över på 4-takt med en Yamaha Venture Multipurpose, som byttes ut mot en Yamaha RS Viking Professional och sedan blev det denna XF 9000. Så jämfört med dessa så är detta en drömmaskin
Av modern 2-takt så har jag har bara testat en Ski-doo Summit 850 154" och en Polaris PRO-RMK 840 163" i några minuter vardera som jämförelse. Nu är ju de rena lössnömaskiner med smala framvagnar men det man kan säga är att visst märks det att det är extra vikt på en YamaCat jämfört med de. I lössnö så får man jobba hårdare helt enkelt, och det är väl lite av detta som jag försöker åtgärda till vintern med smalare framvagn. Det nämns gärna att dessa maskiner har väldigt lite turbolagg, ja de har de nog men det innebär ju inte att de har rappheten som en tvåtaktare ändå, jag har gjort dragrace mot de två skotrarna nämnda ovan, var totalt chanslös i starten då de hoppade iväg medans min behövde lite tid att få snurr på maskinen och få igång den extra vikten. Väl uppe i fart så märks dock effekten och jag körde om de båda. Då kommer vi in på effekt, min är helt original. Jag känner att innan jag kan med att hantera originaleffekten som ju är rejäl så känns det onödigt att lägga pengar på mer effekt. Visst, skotern kan bli mer lätthanterlig med lite snabbare spoolup och mer effekt, men inte nu för mig.
Nu ska det nämnas att jag har bra ledkörning utanför dörren och det är där jag kommer att lägga ca 90% av min körning och då blir det med skidorna på 38,5", de fåtal gånger jag åker till fjälls så kommer jag att justera in skidorna så den blir mer lekvänlig. För mig som är en sådandär kuf som vill ha 4-takt, vill köra mycket led men samtidigt kunna leka med skotern en dag eller två per vinter så tycker jag att det är rätt skoter för mig.