Köpa förstaskoter?

Filé

Ny medlem
11 feb 2008
2
0
1
Nu är det dags !
ska snart köpa min första skoter och jag har kollat runt lite på blocket och andra sidor.
Jag är inte ute efter någon Isracer utan jag vill ha en skoter jag kan leka med.

Jag funderar på en rev 440 men har samtidigt hört mycket negativt om den.
T.ex att man måste skruva väldigt mycket.Lite frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

*Orkar den hänga på en switchback 800 efter led ?
*Måste man meka så mycket som det sägs ?
*drar den mycket bensin ?
*vad är skillnaderna gämfört med en 600 ?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Sv: Skoter

beror ju på hur leden ser ut o hur bra du o den andra föraren är på att köra. Men det är ju klart, är leden riktigt jävlig är det ju fördel för 440in!
Ja en 440 behöver lite mer omsorg än en vanlig då man tagit ut så mkt effekt ur en så liten motor, det är ungefär som att trimma en 600 till ca 130-135 hästar.
Ja en 440 drar generellt mer bensin och är mkt känsligare på bestyckning.
Skillnaden mot en 600 är att 440in är en renodlad racer, den är alltså gjord för att gå på bana. Så jag skulle vilja påstå att nästan allt skiljer. Mn största skillnaden är väl motor, chassie, dämpare, variatorerna.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Skoter

Att den hänger på en switchback 800 gör den lätt går nog bättre efter led med :) , Sen så är 440'in mer hållbar än en "vanlig" skoter fast motorn behöver lite mer service än en std 600/800 och jora dom drar inte mindre bensin än 600 mer likt 800.

Och skillnaden mellan 600 är väl att 440 är en riktig cross skoter gjord för att hålla att hoppa och leka hårt med :) styvare chassi, bättre dämpare, trimmad motor, allt är perfekt justerat, drevad för bana dvs mycket pigga saker :) enda nackdelen med min är att den är så jäkla grinig på bestyckning i förgasarna mm och att dom tappar mycket effekt om allt inte är perfekt.

Men efter led så är man värst med 440 ;) :D
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Skoter

Att den hänger på en switchback 800 gör den lätt går nog bättre efter led med :) , Sen så är 440'in mer hållbar än en "vanlig" skoter fast motorn behöver lite mer service än en std 600/800 och jora dom drar inte mindre bensin än 600 mer likt 800.

Och skillnaden mellan 600 är väl att 440 är en riktig cross skoter gjord för att hålla att hoppa och leka hårt med :) styvare chassi, bättre dämpare, trimmad motor, allt är perfekt justerat, drevad för bana dvs mycket pigga saker :) enda nackdelen med min är att den är så jäkla grinig på bestyckning i förgasarna mm och att dom tappar mycket effekt om allt inte är perfekt.

Men efter led så är man värst med 440 ;) :D
Jag skulle aldrig råda en förstagångs köpare och ny börjare inom skoter att köpa en 440. Enligt min åsikt bör man ha ett visst kunnande och ett utpräglat banåkande/hopp,ramp intresse innan man köper en sån. Men det är bara vad jag tycker.
 

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
Sant som dom sejer, som första skoter skulle jag sattsa på en rev 600 istället för 440, och 440 tar mer soppa än en 600 därför att det är en tävlings maskin.
Men jag kan lova dej att köper du en 600 så kommer du inte att bli missnöjd, och chassiet i en 600 är också stadigt om du nu inte ska ut på crossbanan där skotrarna ofta får riktigt rejält med stryk,

De är vad ja tycker iaf
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
jag började med en ful, tråkig ski-doo nordik för att inte kunna köra sönder nått, ett tips bara.
440 är nog inte den lämpligaste skotern för en lite mer oerfaren förare, eller?
 
D

Deleted member 9532

Om du bara ska leka med den och inte piska hastigheter över 100km/h så duger en 550f bra!
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
alltså, det är mer att skruva i en 440, dvs bestyckningen! är du duktig på skruva så tar det inte länge alls, annars går det alltid att lära sig hur man gör! Sen finns det även 440is med Holtzmann eller tempaflow osv, som gör att den ställer in sig efter höjd/temperatur. Den drar mellan 2.4-4.5 liter milen om den är rätt bestyckad och sen beror det ju på var du kör, hur osv. Som dom säger så är 440in gjord för cross, så den är lättare, styvare och hårdare än 600an, så om du inte ska åka nå bana eller extrem hoppa så tror jag du klarar dig kanon med en 600a. 440 börjar bli värsta flugan nu, alla ska ha en! haha :) Ska du köpa en 440 så se till att killen som haft den före kan skruva och inte har ställt in allt helt fel osv, eller skruvat sönder, för då får du dig ett helvete! och om du inte vet hur du bestyckar be han visa!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Re: Köpa förstaskoter?

440 börjar bli värsta flugan nu, alla ska ha en!
Själv tror jag inte alls på 440, tycker dom verkar stendöda på beg. marknaden, dels eftersom man åker 600 nuför tiden på bana och en 440 har dessutom i nio fall av tio levt ett mycket hårt liv i händerna på en cross eller backåkare.